AB’nin 2026’da devreye alacağı sınırda karbon vergisi, Türkiye ihracatının lokomotifi otomotiv sektörü için tehlike çanlarını çalmaya başladı. Eğer iki yıl içerisinde otomotiv sanayi şirketleri emisyonu azaltacak adımlar atamaz ve karbon ayak izi hesaplamalarını yapamazsa rekabetçiliğini kaybetme hatta üretimi farklı ülkelere kaptırma riskiyle karşı karşıya kalabilir. Şartlar karşılandığı takdirde ise yıllardır gelmeyen otomotiv yatırımlarının önü açılabilir. Ancak mevcut durum ‘alarm’ veriyor.
#ABSeçim sürecinin geride kalması ve yeni kabinenin açıklanmasının ardından gerek otomotiv sektörü gerekse otomobil satın almak isteyen vatandaşlar “Yılın geri kalanında otomotiv piyasasını neler bekliyor?” sorusunu sormaya başladı. Yeni dönemi Hürriyet’e değerlendiren sektör temsilcileri, üretim ve satışların seyrini belirleyecek 3 temel kriteri; araç bulunurluğu, döviz kurları, özellikle de fiyatlara doğrudan yansıyan Euro/TL kurunun seyri ve krediye erişim koşulları olarak sıraladı.
#OtomotivTOGG’un Gemlik’teki Kampusu’nun açılışına Türkiye otomotiv sektörünün önde gelen isimleri de katıldı. Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı (OSD) Cengiz Eroldu, Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Altuğ Erçiş, Renault Grubu Türkiye CEO’su Hakan Doğu gibi birçok isim Türkiye’nin otomobilinin banttan indirilme törenini yakından takip etti. Ben de sergi ve toplantı alanında karşılaştığım sektör temsilcilerine Togg ile ilgili ilk düşüncelerini sordum. Bununla birlikte, sosyal medya hesaplarından Togg’un gelişini kutlayan sektör temsilcileri oldu. İşte otomotiv cephesinde Togg ile ilgili ilk görüşler:
#OtomobilAkaryakıt, trafik sigortası ve motorlu taşıtlar vergisi gibi birçok maliyetten kaçınarak ulaşım ihtiyaçlarını gidermek isteyenlerin yeni tercihi elektrikli motosikletler oldu. Geçtiğimiz yıl 18 bin elektrikli motosiklet satılırken, bu yılın ilk dört ayında satılan elektrikli motosiklet sayısı 6 bine ulaştı. Uzmanlar, ‘B’ sınıfı ehliyetle kullanılabilen bu motosikletlerin vatandaşın yeni çözümü olduğunu söyledi.
#Elektrikli MotosikletTeknoloji yarışında hızlanmaya çalışan otomotiv sektörü Silikon Vadisi’nin yolunu tutuyor. Birçok marka teknoloji devleriyle işbirliğine giderken Google geleceğin en büyük otomotiv tedarikçisi olmaya aday. Ford, Honda, Renault gibi şirketler bağlantı teknolojileri için Google’dan destek alırken, Volvo bilgi-eğlence sistemlerinde tamamen Google arayüzünü kullanmaya karar verdi. Alınan bu karar, otomobillere ilk defa YouTube’un doğrudan indirilebilmesinin ve izlenebilmesinin de önünü açtı.
#OtomobilÇip krizine rağmen üretimi sürdürmek isteyen otomotiv markalarının yeni çözümü bazı teknolojileri araçlardan komple çıkartmak oldu. USB, navigasyon, dokunmatik ekran, start-stop, koltuk ısıtma gibi daha birçok teknoloji kaldırıldı. Bazı markaların tüketiciye dahi haber vermemesi tartışma yarattı. Türkiye ise sorunu şimdilik esnek üretimle çözmeye çalışıyor.
#OtomotivTaşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, Türk otomotiv sanayisinin bir aracın yüzde 80'ini üretebilir durumda olduğunu ancak dönüşüme ayak uydurulmaması durumunda bu oranın yüzde 15'e kadar düşebileceğini belirterek, "Dolayısıyla TOGG projesi hepimiz için tam bir boy aynası. Sadece rekabetçilik anlamında değil, bir elektrikli araçta neyi yapıp, neyi yapamadığımızı görüyoruz." dedi.
#TOGGDünyada doğalgaz ve kömür fiyatları rekor seviyelere çıktı. Avrupa’da elektrik fiyatları yüzde 150, Türkiye’de ise yüzde 75 arttı. Hali hazırda çip krizi, hammadde ve nakliye gibi birçok sorunla boğuşan otomotiv sektörünün önüne bu kez de elektrik faturası geldi.
#OtomotivKüresel çip krizini en yakından takip eden yerli üreticiler tedarik sıkıntılarını ve beklentilerini anlattı. Normalde 20 haftada gerçekleşen çip tedarikinin gelinen noktada 3 katına çıkarak 55 haftayı bulduğunu belirten Tofaş Tedarik Zinciri Direktörü Onur Yalçın, tam anlamıyla normalleşme için 2024 yılını işaret etti.
#Küresel Çip KriziKrizlerle boğuşan otomotiv sektöründe beklenen düzeye ulaşılamasa da dünya çapında 2021 yılına ümitle bakılıyor. TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, “Son 3 yılda dünya, Avrupa ve ülkemizde üretim daralmış durumda. Bu sene 2020 yılına göre ortalama yüzde 13’lük bir küresel büyüme bekleniyor. Bu da 87.2 milyon adetlik bir üretime tekabül ediyor” dedi.
#GazetehaberleriDolardaki düşüşün otomobil fiyatlarına anında yansımadığına dikkat çeken sektör temsilcileri, “Dolardaki düşüş devam ederse bunun fiyatlara yansıması olur. Ancak ÖTV aracın millileştiği tarihteki KDV matrahı üzerinden ödendiği için kurdaki düşüş, fiyatlara yüksek maliyetli stoklar bitmeden yansımıyor” dedi.
#GazetehaberleriTürkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) Üst Yöneticisi (CEO) Gürcan Karakaş "Planlarımız doğrultusunda Avrupa’da klasik üretici olmayan, bizim gibi yeni nesil kurulmuş şirketlerden ortaya çıkan ilk SUV üreticisi olacağız" dedi.
#Gürcan KarakaşAğustos ayı sonunda gerçekleştirilen basın toplantısında, otomotiv sektörünün ilk dalgayı sorunsuz atlattığını vurgulayan TAYSAD Başkanı Alper Kanca bu haftaki konuşmasında, “Çember daralıyor, tüm önlemlerimize rağmen kontrolsüz sosyal hayat otomotiv sektörü çalışanlarına virüsü bulaştırdı” şeklinde konuştu. Mart-kasım dönemi pozitif çalışan oranı yüzde 5.4 iken yalnızca 1 günde (5 Kasım 2020) yüzde 1.8 oranında pozitif çıktı. Başkan Yardımcısı Kemal Yazıcı, “Buna karşın kapanma öngörmüyoruz” dedi.
#GazetehaberleriOtomotiv sektöründe hem ana sanayi hem de yan sanayide koronavirüs etkileri büyük ölçüde aşıldı. Tedarik sanayisinde doluluk oranı yüzde 90’lara ulaştı. TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, “Ölümü gördük, sıtma olduk, iyileştik ve üretiyoruz. Sektörün kimi oyuncuları 3 vardiyaya tekrar döndü ve gece gündüz üretim yapıyor. Bazılarında fazla mesai bile söz konusu olmaya başladı” dedi.
#GazetehaberleriOtomotiv sektöründe geçtiğimiz ayın ortasında başlayan normalleşme süreci, hem ana sanayide hem de yan sanayide ‘komple duruş’un haziran itibarıyla sona erdiğini gösteriyor. Zorunlu salgın arasından ötürü yıl sonu kayıplarının toplam 5 milyar dolara ulaşacağını hesaplayan otomotiv tedarik sanayi yaralarını sarmaya başladı. Ancak ayakta kalmak ve istihdamı korumak için ‘destek şart’ diyor.
#GazetehaberleriSanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, "Türk sanayisinin zayıflamasına müsaade etmeyeceğiz. Üretimi ayakta tutacak ve rekabet gücümüzü artıracak politikaları uygulayacağız. Rekabet gücümüzün temelinde üretim, dünya piyasalarına sunduğunuz kaliteli mal ve hizmetler olmalı. Türk Standardları Enstitüsü aracılığıyla sanayi işletmelerinde alınması gereken önlemlere ilişkin rehber doküman hazırlamaya başladık" dedi.
#Sanayi Ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank