Türkiye’de trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil sayısı son 1.5 yılda sıçrama yaparak yüzde 600’e yakın arttı ve 99 bin 759 adede ulaştı. Bu dönemde Türkiye, araç başına düşen şarj soketi sayısında da Avrupa’nın önde gelen ülkeleri arasında yer aldı. Öyle ki, AB üyesi ülkeler içerisinde trafiğe kayıtlı elektrikli araç sayısı bakımından 11. sırada yer alan Türkiye’de şarj noktası başına yaklaşık 5.4 elektrikli otomobil düşüyor.
#Elektrikli AraçTürkiye’de elektrikli otomobil satışlarının 2024 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık iki kat büyümesi bekleniyor. Markaların Hürriyet ile paylaştığı tahmini satış hedeflerine göre, yıl sonu itibarıyla toplamda 110 bin elektrikli çok rahat satılacak. Diğer markalarla birlikte pazar 120 bin adedi bulacak. Togg’un zirveyi koruması beklenirken tebliğe takılan Çinliler ile satışları çakılan ABD’li Tesla’nın yerini Stellantis Grubu ve Alman Volkswagen alacak.
#Elektrikli OtomobilTÜRKİYE’de konut satışları son dokuz yılın en düşük performansını sergilerken otomotiv satışları tarihi rekorlar kırmaya devam ediyor. Artan fiyatlara rağmen hız kesmeyen satışlarda sene başından bu yana engellilerin aldığı ÖTV muafiyetli araçlar ve filo satışları etkili oluyor.
#Otomotiv SatışıSıfır araçlara büyük talep devam ediyor. Satışlar rekor seviyelere yükseldi 2024 yılı Ocak-Şubat döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 40,6 oranında arttı. Döviz kurlarındaki volatiliteden kaynaklı otomobillere Mart ayı itibarıyla zam yapıldı.
#OtomobilGeçtiğimiz yıl yatırım amaçlı alımların da etkisiyle 967 bin 341 adet sıfır otomobilin satıldığı Türkiye, bu performansıyla 949 bin adet otomobil satılan İspanya’yı geride bıraktı ve Avrupa’nın en çok sıfır otomobil satılan 5’inci ülkesi oldu. Aynı dönemde, elektrikli otomobil satışlarında yüzde 833’le Avrupa’nın en hızlı büyüyen ülkesi olan Türkiye, bu alanda da Avrupa ligine yükselerek en çok elektrikli otomobil satılan ilk 10 ülke arasına girdi.
#Sıfır OtomobilTürkiye’de yüzde 100 elektrikli otomobil satışları 2023 yılında beklentilerin üzerinde büyüdü. Öyle ki, Temmuz 2023’e kadar aylık satışlardan yüzde 4 ila 6 arasında pay alabilen elektrikli otomobiller, Ağustos 2023 itibarıyla satışlarını ikiye katlayarak ayılık satışlardaki pazar payını yüzde 13’e kadar çıkardı.
#Elektrikli OtomobilSanayi ve Ticaret Bakanı Mehmet Fatih Kacır, CNN Türk ekranlarında yapay zekaya ilişkin açıklamalarda bulundu. Bakan Kacır, Türkiye ile Katar arasında 12 anlaşmanın imzalandığını söyledi ve çip, bulut teknoloji alanında işbirliklerinin olacağını belirtti.
#Mehmet Fatih KacırTürkiye’de elektrikli otomobil satışları yılın ilk 10 ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 889 artarak 50 bin adede yaklaştı. Ancak, bu araçlar arızalandığında tamir edecek servis ve servis çalışanı sayısı aynı oranda artmadı. Uzmanlar, elektrikli araçlardan anlayan tekniker sayısının yok denecek kadar az olduğunu belirtirken, sürücüler aylar sürecek servis bekleme süreleriyle karşı karşıya kalabilir. Bu işten anlayan elektrik teknisyenlerinin aylık geliri ise 20 bin TL ila 50 bin TL arasında değişiyor.
#Elektrikli AraçOtomotiv satışlarında rekor satış serisi ekim ayında da devam etti. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre ekimde Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 55.4 aratarak 101 bin 367 adet oldu. Ocak-Ekim 2023’ü kapsayan 10 aylık dönemde ise satışlar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 63.7 artarak 958 bin 942 adet olarak gerçekleşti. Satış temposunun devam etmesinde; pandemiden bu yana biriken tüketici talebi, filo satışları ve talebin yavaşlamasının ardından otomotiv markalarının devreye aldığı kampanyalar etkili oldu.
#OtomotivOtomotiv sektöründe fiyatlar düşüp kampanyalar devam ederken satışlarda Ekim ayı rekoru geldi. 2023 yılı Ocak-Ekim döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 63.7 oranında arttı. Açıklanan verilerle birlikte otomobile olan talebin soğumadığı aksine daha da ısındığı ortaya çıktı.
#OtomobilAvrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA), AB ülkelerinin ağustos ayına ilişkin yeni otomobil tescil verilerini açıkladı. Buna göre, Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yeni otomobil satışları, ağustos ayında 2022’nin aynı dönemine kıyasla yüzde 21 artarak 787 bin 626 oldu.
#ACEABenzin ve dizelin litre fiyatlarındaki artışlar bu yakıtlarla çalışan otomobilin kullanım maliyetlerini yükseltirken, elektrikli otomobil avantajını korudu. Ağustos itibarıyla benzinli bir otomobilin yıllık tüketim maliyeti 50 bin TL’ye, dizel otomobilin 40 bin TL’ye ulaştı. Benzinli otomobilin yakıt gideri evden şarj edilen elektrikli otomobilin 7 katına çıktı. Elektrikli otomobiller evden şarjla yıllık ortalama 7 bin 200 TL, istasyondan şarjla yıllık ortalama 25 bin TL enerji harcıyor.
#Elektrikli AraçElektrikli araçların batarya ömrünü, yıllar sonra değerinin düşüp düşmeyeceğini ve arıza halinde neler olacağını uzmanlara sorduk. Buna göre, elektrikli araçların bataryaları yılda ortalama yüzde 2 verim kaybına uğruyor. Yani 8 yıl sonra batarya verimliliği yüzde 100’den yüzde 80’e gerileyebiliyor. Verim kaybı ve arıza halinde komple batarya yerine uygun fiyatlı modül değişimi yapılabiliyor. Araçlar 1.5-2 milyon km’ye kadar sorunsuz kullanılabiliyor.
#Elektrikli AraçlarYüksek enflasyon ortamından dolayı en önemli yatırım araçlarından birisi olarak görülen otomobil, satış rekorları kırmaya devam ediyor. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) açıkladığı son verilere göre, ocak-mayıs döneminde Türkiye’deki otomobil ve hafif ticari araç satışları 2022 yılına göre yüzde 60.5 artarak 445 bin 6 adet olarak gerçekleşti.
#EnflasyonDünyada içten yanmalı motorlardan vazgeçilmesine yıllar kala elektrikli araçlar için üretilen bataryaların teknolojileri de gelişmeye başladı. Kısa menzille başlayan bataryalar yeni yapılan bataryayla 1000 kilometreye kadar yükseldi.
#Elektrikli OtomobilTürkiye’de 2021 yılı Ocak-Kasım döneminde elektrikli otomobil satışları yüzde 325 artışla 2 bin 415’e, hibrit otomobil satışları yüzde 121,8 artışla 45 bin 190'a ulaştı. Geçen yılın aynı döneminde 568 adet elektrikli araç satılmıştı.
#Otomobil SatışlarıÇip krizine rağmen üretimi sürdürmek isteyen otomotiv markalarının yeni çözümü bazı teknolojileri araçlardan komple çıkartmak oldu. USB, navigasyon, dokunmatik ekran, start-stop, koltuk ısıtma gibi daha birçok teknoloji kaldırıldı. Bazı markaların tüketiciye dahi haber vermemesi tartışma yarattı. Türkiye ise sorunu şimdilik esnek üretimle çözmeye çalışıyor.
#Otomotiv