6 Şubat depremleri nedeniyle bu yıl ülkece yastaydık. Yaza doğru canlanmaya başlayan kültür-sanat ve spor etkinliklerinde bir arada olmak bir nebze de olsa iyi geldi. Sinemaya gittik; ‘Hayat’, ‘Tanrının Unuttuğu Yer’ gibi başyapıtları izledik. Konserlere, festivallere katıldık; Cumhuriyetimizin 100’üncü yılı için özel bir şov hazırlayan Edis’le coştuk. Tiyatroyu da ihmal etmedik, Haluk Bilginer ve Zuhal Olcay’ın 20 yıl sonra ‘Kel Diva’da buluşmasına tanık olduk. Brieflyart’taki sergisini gezerken değerli sanatçı Şenol Yorozlu’nun kısa bir süre sonra aramızdan ayrılacağı aklımıza bile gelmedi. Canımız evde oturmak istedi, açtık Murathan Mungan’ın ‘995 km’sini okuduk, Mert Demir’in ‘Ateşe Düştüm’ şarkısıyla hüzünlendik. Akşam olunca Gallada’da güzel bir yemek yiyip arkasından Frankie’de müzik dinledik. İstanbul Modern’in önünden geçerken Renzo Piano imzalı binasını hayranlıkla inceledik. Bu arada spordaki başarılarımız bizi mutluluktan ağlattı. Antalya yine tatil için ilk tercihimiz oldu. Barbie çılgınlığı modayı esir alırken herkesin dilinde iklim değişikliği vardı… Ve elbette bir de şu soru: “Yapay zekâ dost musun, düşman mısın?”
#Melis YılmazGaleri Nev İstanbul, doğumunun 100’üncü yılında usta sanatçı Nejad Devrim’in yapıtlarından oluşturulan ‘Nejad Devrim 100 Yaşında’ sergisine ev sahipliği yapıyor. Küratörlüğünü Haldun Dostoğlu’nun üstlendiği sergide, sanatçının 60’lı yıllara ait soyut resimleri ve 1943 tarihli Bodrum peyzajından oluşturulan bir seçki yer alıyor.
#Nejad DevrimTürkiye’nin entelektüel hayatının en renkli isimlerinden gazeteci-yazar Hıfzı Topuz bu hafta 100 yaşına bastı! Onunki Nişantaşı’nda bir konakta başlayıp 1960’ların Paris’inden Afrika’ya, oradan Türkiye’nin en sevilen yazarlarından biri olmaya uzanan bol serüvenli bir hikâye… Cumhuriyet’in ilan edildiği yıl dünyaya gelen Topuz; 2 büyük savaş ve birçok devrime tanıklık etti, çok etkili isimlerle mülakatlar yaptı. Peki bir asır boyunca neler gördü, onu en çok neler etkiledi? Topuz, 100’üncü yaşını kutlarken sorularımızı yanıtladı. Nice yıllara!
#Hıfzı TopuzNecmi Sönmez’in küratörlüğünde İzmir’deki Arkas Sanat Merkezi’nde açılan ‘Paris Havası’, Türk çağdaş sanatının yüzyıl ortalarında yaşadığı Paris kaynaklı radikal dönüşüme odaklanıyor. Sönmez, burada yaşanan özgürleştirici ve yaratıcı dinamiklere sahip sanatçılara dikkatimizi çekiyor.
#Paris HavasıKadıköy’ün özellikle tiyatro salonuyla iddialı yeni kültür-sanat merkezi Alan Kadıköy, çok özel bir sergiye ev sahipliği yapıyor. Anadolu Yakası’nda bugüne kadar düzenlenmiş en kapsamlı sergide Avni Arbaş, Ömer Uluç, Komet ve Fahrelnissa Zeid gibi usta sanatçıların 182 yapıtı görülebilir.
#Alan KadıköyBozlu Art Project’te açılan bir serginin de eşlik ettiği Yahşi Baraz’ın ‘Fahrelnissa Zeid: Fırtınaya Doğru’ kitabı, büyük sanatçının inişli çıkışlı yaşamını ve sanat yolculuğunu görseller eşliğinde yansıtan kapsamlı bir monografi. Her yaratıcı sanatçıda olduğu gibi Zeid’in yaşamının da ruhi iniş çıkışlarla dolu olduğunu vurgulayan Baraz, “Ben bu kitabı kaleme alırken Zeid’in yaşamındaki kırılma noktalarından aile ilişkilerine, eserlerinden eşsiz kariyerine uzanan kapsamlı bir analiz yaptım. Zeid’in sanatı 21. yüzyılda çok daha iyi anlaşılmıştır. 20. yüzyılın dünya çapındaki en başarılı sanatçılarından biri olmasına rağmen ülkemizde Zeid’in değeri çok sonradan anlaşılmıştır” diyor.
#Fahrelnissa Zeid: Fırtınaya DoğruSanatatak, Artweek@Akaretler’e Şenol Yorozlu sergisiyle katılıyor. Aslında yakında çıkacak ‘Sayıların Yerleşimle İlgisi Yoktur’ adlı Murat Yurttutan koleksiyon kitabının sergisi bu. Sanatatak’ın kurucusu, eleştirmen Ayşegül Sönmez, “Şahsi biriktirmeleri çok önemsiyorum; bir sanatçıdan vazgeçmemeyi, yıllar içinde onu yakından tanımayı, onunla birlikte derinleşmeyi... Murat Bey de böyle yapmış. Koleksiyonerlerden şahsi tercihlerde bulunmalarını bekliyorum. Çünkü bu şahsiliğin piyasaya ve onun geçici banal zevkine bir direnç noktası oluşturabileceğini düşünüyorum” diyor.
#SanatatakAntik eşyalarla dolu bir evde büyüdüyse de sanatla ilk teması fiziksel kuvveti sayesinde oldu, bir sergide resimlerin asılması için omuz verdi… Akademi yıllarında bu mahcup temas bir tutkuya döndü. Dünya Sanat Günü haftasında Türkiye’nin ilk galeri sahiplerinden Yahşi Baraz ile buluştuk. Kapalıçarşı mezatlarından, New York’un 1970’li yıllardaki avangard sanat ortamlarına, Warhol’lardan Doğançay’lara çok renkli bir yolculuk yaptık...
#Gazetehaberleriİş Sanat, başlattığı yeni video serisiyle Türk resim sanatında yer edinmiş sanatçı ve eserlerin izini sürüyor. Sanat eleştirmeni Ayşegül Sönmez’in hazırlayıp sunduğu ‘Türk Resminin İçinde’ başlıklı seride, İş Bankası’nın 1940’lı yıllardan bu yana oluşturduğu sanat eserleri koleksiyonundan seçilen yapıtlar ile sanatçıların hayat hikâyelerinden ilginç anekdotlar konu ediliyor.
#Ayşegül SönmezSanat eleştirmeni ve küratör Necmi Sönmez’in ‘Fahrelnissa Zeid Sözlüğü’, büyük bir sanatçıyı tanımak, yaşamöyküsünün ayrıntılarını öğrenmek açısından başarılı bir biyografi ve başucu kitabı. Sözlüklerin kuruluğuna düşmeyen Sönmez, birincil kaynaklara ulaşmış, yeni belgeleri gün yüzüne çıkarmış, geniş bir araştırma yaparak çalışmasını oluşturmuş.
#Fahrelnissa Zeid SözlüğüÜnlü ressamlara ait tabloların yıllar sonra keşfedilme hikâyelerini okumuşsunuzdur. Hatta en son Paris yakınlarındaki bir evde tesadüfen bulunan bir tablonun Rönesans döneminin ünlü ressamı Cimabue imzalı bir eser olduğu ortaya çıkmıştı. Açık arttırmada 24 milyon Euro’ya satılan tablo için Fransa ülke dışına çıkarılamaz kararı almıştı.
#Yazar‘Paris Tecrübeleri’ kitabında 1945-1965 arası Paris’e gidip orada üreten Türk sanatçıları ele alan Necmi Sönmez, “Bu dönem çağdaş Türk sanatının en önemli dönüm noktalarından biridir. Paris’e geldikten kısa süre sonra hem önemli galerilerde kişisel sergiler açarak hem de grup etkinliklerinde boy göstererek ‘zamanın ruhunu yakalamayı’ başardılar” diyor.
#Necmi SönmezAtölye olarak kullanılan daireye girdiğiniz zaman, sizi klasik bir atölye karşılamıyor. İki bölümlü dairenin bir bölümü suluboya, diğer bölümü ise yağlıboya çalışmalar için ayrılmış. Duvarlar tavana kadar raflarla kaplı. Boş olan yerlere sıra sıra değişik ebatlarda tuvaller dizilmiş. Büyük çoğunluğunda alt dokuları çalışılmış resimler var. Birkaç saatlik çalışmayla hemen hepsi tamamlanacak durumda.
#Vahap DemirbaşSanay-i Nefise'nin ilk kadın öğrencileri arasında yer alan Fahrelnissa Zeid'in doğum gününe özel Doodle, Google tarafından hazırlandı. Bu gelişmenin ardından, Fahrelnissa Zeid’in kim olduğu ve neler yaptığı merak konusu oldu. Peki, Fahrelnissa Zeid kimdir?
#Fahrelnissa ZeidAkdoğan Topaçlıoğlu, benim tanıdığım deseni en güçlü ressamlardan biri. 80 yaşına rağmen hâlâ boş zaman buldukça desen için elinden kâğıt kalemi eksik etmeyen Mustafa Ayaz’ın öğrencisi olması, Topaçlıoğlu’nun bu özelliğe sahip olmasında önemli rol oynuyor diye düşünüyorum.
#Akdoğan TopaçlıoğluDüşünün: Anne tarafından neredeyse her üye, sanat tarihine iz bırakmış. Baba tarafı kraliyet ailesi üyesi. Anılarınızda neler olurdu? Dünyaca ünlü ressam Fahrelnissa Zeid’in oğlu, devrik Irak hanedanından Prens Ra’ad bin Zeid anlattı: “Yaşadıklarım kolay değildi. Ama hayat dediğin mücadeledir.”
#Emir Bin Zeid