Kayıp bagajda düşüş rekoru

Havayolu sektörü için 2015, en az bagajın kaybedildiği yıl oldu. Sektöre bilgi teknolojisi sistemleri sağlayan Cenevre merkezli SITA şirketinin yaptığı araştırmaya göre, 2014’te her bin yolcunun 10.5’inin bagajı kaybolurken, bu oran geçen yıl 6.5’e düştü.

Haberin Devamı

Kayıp bagaj, yolcu memnuniyetsizliği ile birlikte havayolları için de ciddi bir maliyet. Geçen yıl şirketler kayıp bagajın yeniden bulunması, yolcuya ulaştırılması ve kayıplar için 2 milyar 300 milyon dolar harcadı. Her ne kadar alınan önlemler kayıp oranlarını düşürse de hedef, yolcunun bagajını kaybetmeyecek, havayolu ile birlikte takip edilmesini sağlayacak bir sistemi hayata geçirmek.

 

IATA’DAN ANLIK BAGAJ TAKİP SİSTEMİ

 

Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği (IATA), bunun için önemli bir adım attı. Resolution 753 adı verilen bagaj takip sistemi, hem havayolları hem de yolcular tarafından kullanılabilecek. Yolcu cep telefonuna indireceği uygulamayla bagajını an ve an takip edecek. IATA’nın verilerine göre, şu an mobil uygulamalarla bu hizmeti veren şirketlerin oranı yüzde 10. Hedef, 2018 sonuna kadar sektörün tamamen mobil uygulamaya geçmesi.

 

Haberin Devamı

NEDEN KAYBOLUYOR?

 

SITA’nın raporuna göre en çok bagaj kaybı transit uçuşlarda meydana geliyor. Bagajların yüzde 49’u diğer uçuşa yetiştirilemiyor. İkinci sırada yüzde 15 ile hatalı biletleme veya check-in kontuarında yanlış işlem yer alıyor.Uzun yıllar birinciliği bırakmayan yanlış uçağa yükleme ise (yüzde 14) son yıllarda barkod uygulaması ile ciddi anlamda düşmüş durumda. Diğer nedenler arasında gümrük, bagaj etiketlerinin kaybolması yer alıyor.

 

BU BAVUL KAYBOLMUYOR

 

Kayıplarla ilgili sadece havacılık sektörü değil bavul imalatçıları da farklı teknolojiler geliştiriyor. Alman Rimowa şirketi, bavulun içinde sahibinin bluetooth ile bagaj bilgilerini aktarabileceği bir ekran tasarımına imza attı. İlk olarak Lufthansa yolcularının yararlanabileceği sistemde internet üzerinden check-in yaparken bagaj etiketini çantanıza da yükleyebiliyorsunuz. Rimowa, bu sistemin diğer havayollarında kullanılması için de çalışmalar yapıyor.

 

Haberin Devamı

YA SİZİN BAGAJINIZ KAYBOLURSA...

 

Eğer bagaj konveyöründe bavulunuzu göremediyseniz, panik olmayın. Biraz bekleyin. Bagajınız farklı bir konveyörde dönüyor ve sizi bekliyor olabilir.
Eğer bulamadıysanız, havayolunun veya o şirkete hizmet veren yer hizmetleri şirketinin bankosuna gidin. Kayıp eşya ofisine biletiniz, uçuş kartınıza yapıştırılan bagaj etiketi ve kimliğinizle birlikte başvurun. Görevliye rapor tutturun. Çantanızın özelliklerini yani şeklini, rengini belirtmeyi unutmayın.
Havayolları, kayıp bagajın en kısa süre içinde yolcuya teslimini ücretsiz olarak sağlamak zorunda. Bu süre içinde havayolu şirketi mağduriyetinizin azaltılması için örneğin tıraş olmanız, dişlerinizi fırçalamanız için size özel yolcu çantası vermek zorunda. Veya toplantıya gideceksiniz ve kıyafetiniz kayıp bagajınızdaysa, alışverişinizin bir bölümünü ödemek zorunda. Bu konuda ısrarcı olun.

 

Haberin Devamı

Bagajınızın resmi arama süresi bir ay. Bu sürede bulunamıyorsa, tazminatlar devreye giriyor.

 

IATA kurallarına göre, kayıp bagaj için havayolu şirketi yolcuya kilogramına en fazla 20 dolar ödüyor. Yani içindekiler veya değerinden çok, kayıp bagajın kilogramı 20 dolarla çarpılarak size ödeniyor.

Yazarın Tüm Yazıları