Havayolları kabini sıkıştırıyor

Koltuklar inceliyor, koridor daralıyor, mutfak-tuvalet sıkıştırılıyor. Peki şirketler neyin peşinde?

Haberin Devamı

ABD’de yapılan araştırmada uçakların ortalama yolcu kapasitesinin 142’ye yükseldiği ortaya çıktı. İki yıl önce uçak başına koltuk ortalaması 137’ydi. Bu sürede havayolu filolarına ortalamayı değiştirecek kadar farklı uçak modelleri girmedi. Ama şirketler gelirlerini artırmak için koltuk kapasitelerini yükseltme yoluna gitti. Yoğun rekabet nedeniyle bilet fiyatları geçmiş yıllara göre pek fazla artırılamıyor. Büyük havayolları, düşük maliyetli şirketlerin kısa-orta mesafeden sonra uzun menzile de girmeye başlamasıyla fiyat baskısını enselerinde hissediyor. Havayolları, konfordan kısıp bilet fiyatını aşağıya çekmenin yolunu arıyor. Bu konuda şirketlerin elini kolunu havacılık otoritelerinin sınırlamaları bağlıyor.

 

Haberin Devamı

Havayolları kabini sıkıştırıyor

 

KAPASİTE NASIL ARTIRILIYOR?

 

İNCE KOLTUKLAR: Koltuk aralığından 3 santimetrelik feragat, tek koridorlu bir uçakta neredeyse iki sıra yani 12 koltuk daha eklenmesine olanak sunuyor. Şirketler ince tasarımlı koltuklar sayesinde diz mesafesinden kısmadan bunu yapabiliyor. Havayolu da o uçuşta cirosunu yüzde 7 gibi bir oranda yükseltebiliyor. Havacılıkta maksimum kâr marjının yüzde 5 olduğu düşünüldüğünde bu ciddi bir miktar.

 

KORİDOR DARALIYOR: Koltuk aralığı kadar koltuk eni de önemli. Ortalama kiloların arttığı günümüzde tasarımda koridordan çalınıyor. Koltuklara ekleniyor.

 

SIKIŞIK TUVALET: Giderek tuvalet alanları daralıyor. Tuvalet sayısı da en aza indiriliyor. Bazı düşük maliyetli havayolları uçakta ikramı sattığı için minimal mutfak seçiyor. Bu alanlar kabine ekleniyor.

 

Havayolları kabini sıkıştırıyor

Subhas Menon

 

Haberin Devamı

SİNGAPUR A350 İLE UÇMAK İSTİYOR

 

Türkiye’de gelecek yıl 30’uncu yılını kutlamaya hazırlanan Singapur Havayolları, Singapur-İstanbul Atatürk Havalimanı uçuşlarında Airbus A350XWB uçaklarını kullanmayı planlıyor. Yaşanan zorluklara rağmen Türkiye’den memnun olduklarını söyleyen Avrupa’dan Sorumlu Başkan Yardımcısı Subhas Menon, “İstanbul bizim için çok önemli. Burada THY ile ortak uçuşlarımız başarı bir işbirliği olarak devam ediyor. Türkiye’ye yeni kabin konsepti sunduğumuz A350XWB ile uçmak istiyoruz. Bundan sonraki hedefimiz ise 3. Havalimanı’na iki katlı Airbus A380’le gelebilmek” dedi.

 

2017’DE KABİN YATIRIMI

 

Singapur Havayolları’nın 10 yıla yakın süredir A380 kullandığını belirten Menon, “Önümüzdeki yıl uçakları 10 yıllık bakıma alırken kabini de yenileyeceğiz. Yolcularımıza sürpriz yapmayı planlıyoruz. Dünyada ‘first class’ talebi düşüyor. Business’ta büyük bir artış var. Ekonomideyse yolcular farklı hizmetler bekliyor. Bu nedenle reklam yıldızlarına değil personele ve teknolojiye yatırım yapıyoruz” diyor.

 

Haberin Devamı

GÖKYÜZÜNDE 17 SAAT

 

Toplam 65 adet A350XWB siparişi veren havayolu, geçen ekim ayı sonunda Singapur – San Francisco seferlerine başladı. Bu uçuşun dönüşü 16 saat 55 dakika sürüyor. Airbus’a ayrıca A350 ailesinin ultra uzun menzilli 900 modelinden de sipariş veren şirket, 2018’de 19 saat sürecek Singapur-New York seferlerine de başlayacak. Bu uçuş çift motorlu uçakla gerçekleştirilecek en uzun havayolu seferi olacak.

Yazarın Tüm Yazıları