11 ili etkileyen depremlerde on binlerce kişi hayatını kaybetti, binlerce bina yerle bir oldu. Sadece binalar yıkılmadı, o binaların altında kalan araçlar da hasar aldı, hatta bir kısmı kullanılmaz hale geldi. Peki bu araçlara ne olacak? Zorunlu araç sigortası zararı karşılıyor mu? Kaskosu olmayanların hakları neler? Araçlar olası bir depreme hazır mı? Uzmanlar hurriyet.com.tr okurları için anlattı...
#DepremArabalarıyla Türkiye'ye tatile giden Almanya Türkler, sınırda zorunlu araç sigortası yaptırmaktan kurtulacaklar. Birçok Alman sigorta şirketi, genelde sadece Türkiye'nin Avrupa yakası için geçerli olan Yeşil Sigorta Kartını araç sahibinin talebi üzerine Anadolu yakasına da açıyor.
Parasal, mali politikalarda yapılan değişiklikler ve otomobil piyasasına yönelik getirilen düzenlemelerle birlikte yatırım aracı olmaktan çıkan sıfır ve ikinci el otomobil fiyatları rayına oturmaya başladı. İkinci el otomobiller sıfırlarından ucuza satılırken sıfır otomobil fiyatları da geçtiğimiz aylardaki gibi hızlı yükseliş yaşamıyor.
#OtomobilTSB Başkan Yardımcısı Ahmet Yaşar, trafikte her 100 araçtan 4’ünün kaza yaptığını, 1.2 milyon kusurlu sürücü olduğunu belirterek, “Trafik sigortasında primleri serbestçe belirlemek istiyoruz. Bunu da, 1.2 milyon sürücünün yarattığı mağduriyetin diğer 22 milyon sürücüye yüklenmemesi için istiyoruz” dedi.
#Trafik SigortasıQuick Sigorta Genel Müdürü Eyüp Özsoy, zorunlu olan Sigorta Tahkim Komisyonu’nun aldığı kararlarla trafik sigortasında maliyetleri artırdığını belirterek, “Tahkim sigorta şirketleri aleyhine yargılama müessesine döndü. Acilen Sigorta Tahkim Komisyonu, ihtiyari kimliğine dönmeli, yani isteğe bağlı olmalı” dedi.
#Quick SigortaTrafik sigortalarında her ay yüzde 2 yapılan artış 2024 yılından itibaren yüzde 5 olarak uygulanması kararı alındı. Ayrıca teminat tutarlarında da yükseliş gerçekleştirildi. Ayrıca kaza halinde ortaya çıkan maddi ve manevi teminatlarda da artış yapıldı.
#Trafik SigortasıTicari taksiler yatırım aracı olmaktan çıktı. Taksi plakaları bundan 5 yıl önce yaklaşık 1.5 milyon liraya satılırken ve İstanbul’da bu tutara 4-5 daire alınıyordu. Bugün 6.3 milyon liraya alıcı bulmayan taksi plakaları İstanbul’da ancak tek daire alabilir seviyeye düştü. Taksi plakasını yasal olmasa da galericiler aracılığıyla kira verenler 25-27 bin lira gelir elde ederken 6.3 milyon lirayı mevduat faizine konsa aylık gelir 262 bin 500 liraya ulaşıyor. Plaka kiralamak isteyenler de otomobil için verecekleri 1 milyon lirayı faize koysa ayda 40 bin lira faiz geliri elde edebiliyor. İTEO Başkanı Eyüp Aksu, taksi plakası fiyatlarının en az 20 milyon lira olması gerektiğini, tarifelere de yüzde 100’ün üzerinde zam yapılmasını istediklerini söyledi. Birleşik Taksi Şoförleri Derneği Başkanı Hüseyin Duman, taksilerin yarım günlük yevmiyelerinin 900-1000 lira arası değiştiğini belirtti.
#TaksiSıfır ya da yüksek model otomobili almaya gücü yetmeyen ve bütçesi oldukça kısıtlı kişilerin tercih ettiği araç grubu 300-400 bin lira seviyelerinde oluşuyor. “Ayağımı yerden kessin yeter” deyimiyle yola çıkanlar 15-20 yaşındaki otomobilleri tercih ediyor.
#OtomobilBİRKAÇ gündür okuyuculardan trafik sigortası ile ilgili sorular alıyorum. Kimileri fiyatların çok yükseldiğinden yakınıyor; kimileri ‘sigorta şirketleri serbest tarife istiyorlarmış, yüksek olan fiyatlar serbest olursa daha da yükselecek, zaten zorunlu olduğu için yaptırıyoruz, artık yaptırmayız’ diye sitem ediyor. Dikkat ediyorum, bir süredir trafik sigortası, bazı kesimler tarafından gündeme getirilmeye çalışılıyor. Hepsine değineyim.
#PrimOtomobil sektöründe fiyatlar gerilemeye başladı. Önce ikinci elde başlayan fiyatların geri çekilmesi şimdi sıfır otomobillere de sıçradı. İlk olarak Toyota fiyat indirimi ve sıfır faizli kredi kampanyasını duyurdu. EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin, otomobile ihtiyacı olanlar için ideal zaman olduğunu söyledi.
#OtomobilTemmuz 2023 itibarıyla afet bölgesindeki 11 ildeki 144 binden fazla dosyaya 26 milyar TL’ye yaklaşan hasar ödemesi yapıldığını belirten TSB Genel Sekreteri Özgür Obalı, DASK’ın hasar ödemeleriyle bu rakamın 55,5 milyar TL’ye ulaştığını açıkladı.
#TSBAK Parti, 2023 seçim beyannamesini açıkladı. Seçim beyannamesinde kentsel dönüşüm için atılacak adımlar ve afetlere yönelik alınacak önlemler dikkat çekti. Beyannameye göre; kentsel dönüşümde vatandaşa 15 yıla varan finans desteği sunulacak ve 99 öncesi yapılarda risk analizi zorunlu olacak
#Kentsel DönüşümMilyonlarca araç sahibini ilgilendiren Zorunlu Trafik Sigortası'na ilişkin düzenleme Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre aylık olarak trafik sigortası yüzde 2 artacak. Hasarsızlık oranı yüzde 45'ten yüzde 50'ye yükseltilecek. Hasarsızlıkta basamak adedi 7'den 8'e çıkacak. Yüzde 100 elektrikli araçlara da yüzde 10 ekstra prim indirimi uygulanacak.
#Trafik Sigortası