GeriSağlık Düşmenin de bir adabı var!
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Düşmenin de bir adabı var!

Düşmenin de bir adabı var!

Spor yapanlar için doğru düşme tekniği önemli.

Spor yapmak sağlıklı bir yaşam için şart ancak gerek profesyonel gerekse amatör sporcular için düşmek sakatlıklara yol açabiliyor. Fizik Tedavi Rehabilitasyon Uzmanı Dr. Tolga Aydoğ, bu riskin düşme tekniğini öğrenerek azaltılabileceğini söylüyor.

Aslında hangi spor dalı olursa olsun sakatlanma riski mutlaka mevcut olmasına karşın, basketbol, futbol, voleybol, hentbol gibi yüksek hareketlilik, çokça sıçrayıp düşme gerektiren spor dallarında bu risk daha yüksek. Özellikle de 12-18 yaş aralığındaki bayan sporcuların fizyolojisi gereği düşme tekniklerinin kötü olduğu ve bu tekniğin düzeltilmemesi halinde diz, ayak bileği yaralanmalarının sık olduğunu belirten Aydoğ, “Biz sporculara doğru düşme tekniklerini öğretiyoruz. Böylece onlar da bu teknikleri öğrenerek profesyonel yaşamlarında sakatlık riskine karşı neler yapabileceğini öğrenmiş oluyor” diyor.

Ön çapraz bağ yaralanması kadın sporcuda 2-8 kat fazla

Ön çapraz bağ yaralanmaları kadın sporcularda erkeklerin 2-8 katı kadar fazla oluşuyor. Bunun altında birçok neden olabileceğine dikkati çeken Doç. Dr. Tolga Aydoğ, şunları söylüyor:

- Bayan sporcularda dizin ön kısmında bulunan “kuadriseps kası” ile arkasında bulunan “hamstring” kasının dengesizliği.

- Sporcunun kalça ve gövde kontrolünün yeterli olmaması.

- Sıçradıktan sonra yere düşme anında bu sorunların daha belirgin olması.

Normal düşme mekanizmasını maç /antrenman sırasında değil de saha veya laboratuvar ortamında değerlendirilmesi ile bunların saptanması söz konusu olabiliyor. Bu değerlendirme sırasında sporcuya şu işlem uygulanıyor: “Sporcu öncelikle bir merdivenin üzerine çıkıyor. Buradan aşağıya atlıyor. Ardından sanki voleybolda blok yapıyormuş gibi ellerini yukarı kaldırarak tekrar sıçrıyor. Bu hareket sporcunun dizinin kameraya alınıp, yavaşlatılmış şekilde tekrar gözden geçirilmesi ile sporcunun varsa yanlış hareket şekillerinin ortaya konulmasını sağlıyor.” Bunların dışında sporcuların sadece düşme şekillerinin değil, bacak kas kuvveti, esnekliği, gövde-kalça kuvvet ve dayanıklılığı, ayak taban yapısı, bacak uzunlukları da gözden geçirilerek sporcunun yaralanmaya meyilli olup olmadığı ortaya konuluyor.

Doğru düşmenin formülü

Sporcuları doğru düşme tekniklerini ve koruyucu önlemler hakkında bilgilendiren Doç. Dr. Tolga Aydoğ, doğru düşmenin formülünü 5 maddede özetliyor:

1. Ayaklarınız arasında omuz mesafesi kadar aralık olsun.

2. Düşerken diz ve kalçanızı oldukça fazla bükün.

3. Ayaklarınız aynı anda yere temas etsin.

4. Ayaklarınız aynı hizada olsun.

5. Dizleriniz ve bacaklarınız içe dönük olmasın. 

False