Dede ekti, baba kuruttu, çocuklar değerini artırdı

İlk adım dededen gelir.

Haberin Devamı

 

 Torbalı’nın verimli topraklarında pamuktan zeytine birçok tarımsal ürün yetiştirir. İkinci hamleyi baba yapar. Çeşitli meyveleri kurutarak ihracatçı firmalar aracılığıyla yurtdışına gönderir. Son adımı ise üçüncü kuşaktan Ardan ve Ayda Timer kardeşler atar. Kuru meyveye katma değer katan iki girişimci kardeş, Arch Snacks markasıyla sağlıklı atıştırmalıklar üretir. Kısa sürede birçok noktada ürünleriyle tüketicinin karşısına çıkan Timer kardeşler şimdi yurtdışına açılma planları yapıyor.

ARDAN ve Ayda Timer... Dedelerinin 1950’li yıllarda başlattığı hikayeye yeni bir soluk getiren iki genç girişimci. Gençliğin verdiği vizyonla bu hikayeye katma değer ekleyerek çıtayı daha da yukarı çıkarmayı başaran iki isim. Arch Gıda’nın kurucuları Ardan ve Ayda Timer kardeşlerle hem girişimcilik hikayelerini hem de gelecekle ilgili planlarını konuştuk. 1952’den beri tarımla uğraşan bir ailenin içinde büyüdüklerini Ardan Timer, hikayenin devamını şöyle aktardı:

KARPUZU KURUTTULAR

Haberin Devamı

“Dedem İzmir Torbalı’da çiftçilik yaparak sektöre adım atar. Pamuktan zeytine kadar birçok tarımsal ürün yetiştiriciliğiyle uğraşır. Hatta bir dönem çırçır fabrikası bile kurar. Ama dönemin şartları nedeniyle bu macera pek uzun sürmez. Babam ve amcam İstanbul Teknik Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği mezunu ama kendi işlerini yapmazlar. Amcam kariyerine turizmde devam eder. Babam ise dedemin yanında tarımla uğraşır. Tabii, babamın ilk etapta sürece katkısı tarımı daha modern yapma şeklinde olur. 2001’de dedemin vefatına kadar bu süreç böyle devam etti. 2008’de babam, sürece yeni bir boyut katma karar aldı. Güneş enerjisinden de faydalanarak meyveleri kurutma yoluna gitti. Kayısı, incir dışında daha tropikal meyvelere yöneldi. Hem kendi arazilerimizde yetişen hem de çevre üreticilerden aldığı karpuz, portakal ve elma gibi ürünleri kurutup ihracatçı firmalara satmaya başladı. Bugün sezonda aylık 30 tona yakın ürünün işlendiği bir yapı ortaya çıktı.”

KURUMSALDAN KAÇIŞ

Haberin Devamı

Babasının kuru meyve işine girdiği yıl üniversite için İstanbul’un yolunu tutan 1990 doğumlu Ayda Timer, Koç Üniversitesi Ekonomi Bölümü’nden mezun olduğunu belirterek, “Üniversite sonrası Hindistan merkezli bir restoran rehberi şirketinde çalıştım. Daha sonra farklı bir şirket ve sektörde devam ettim. Bu süreçte Ardan, üniversite için İstanbul’a geldi. Onun aklında hep kendi işini kurma fikri vardı. Ben ise tam tersi, kurumsal hayatta kariyer yapmayı istiyordum. Ama bir süre sonra kurumsal hayattan istediğimi alamadığımı fark ettim. İşi bıraktım. Kardeşimin cesaretlendirmesiyle Amerika’da yaşayan bir arkadaşımla ortak bir program geliştirdik. Türkiye’deki lise öğrencilerini Amerika’daki üniversitelerle eşleştiren bu programı bir süre sonra bir yatırımcıya sattık” dedi. Ayda Timer, daha sonra bir arkadaşıyla yine İstanbul’da kadınlar için el yapımı gözlük işi kurarak, girişimcilik serüvenine yeni bir halka eklediğini vurguladı.

MEVZUATA TAKILDI

Haberin Devamı

İstanbul Teknik Üniversitesi Ekonomi mezunu ve 1992 İzmir doğumlu olan Ardan Timer ise Arch’ın ortaya çıkış hikayesini şöyle anlattı:
“Aklımda hep kendi işimi yapma hayali olan biriydim. Üniversite yıllarında yatırım firması kurmak istedim. Bunun için bir platform kurdum. Ama Türkiye’de bunun izni olmadığı için bu girişimim nedeniyle dava açıldı ve iş hayata geçmeden yarım kaldı. Bunun dışında yine bir uygulama geliştirdim. Motokurye ile eczaneye gidemeyenler için ilacı ayağına götüren bir sistem geliştirdim. Bu girişimim de yine mevzuatlara takıldı. Bu süreçte bir Amerika seyahatim oldu ve bu süreçte sağlıklı atıştırmalıklar pazarındaki büyümeyi gördüm. Ailenin de kuru meyve işi yapmasından ilham alarak bu işe yeni bir boyut katma kararı aldım. Üniversite okuduğum 2015’te İzmir’de Arch Gıda’yı kurduk. İstanbul’dan İzmir’e gelen Ayda ile birlikte de 6 aylık bir Ar-Ge çalışmasının ardından bu yıl Arch Snacks markası doğdu.”

 TALEBE GÖRE

BÜYÜME
STARTEJİSİ

Haberin Devamı

“ÇİÇEĞİ burnunda bir marka olmamıza rağmen yoğun bir taleple karşılaştık” diyen Ardan Timer, “Talebi görerek büyümeyi tercih ediyoruz. Şu an 11 çeşit ürünümüz var. Burada kullandığımız ürünlerin büyük bölümü, Torbalı’da kendi bahçelerimizde üretilen ürünler. Babamın kuruttuğu meyvelerden faydalanıyoruz. Ayrıca, güvendiğimiz üreticilerden de ürün tedarik ediyoruz. Üç ay raf ömrü olan ürünlerimizde koruyucu, glüten yok. Tamamen sağlıklı atıştırmalıklar” dedi.

 

 SIRA YURTDIŞINDA

TÜKETİCİYE birçok kanaldan ulaştıklarını söyleyen Ayda Timer, şu bilgiyi paylaştı: “Spor salonlarının yanı sıra online satışımız var. Kafe ve restoranlarda da bulunuyoruz. İzmir ile başlamıştık ama şu anda İstanbul’da da ciddi müşterilerimiz oluştu. Market raflarını ikinci plana ittik ama ilerleyen süreçte bazı seçkin markaların raflarında olmayı hedefliyoruz. Ayrıca üniversite kantinleri de hedef kitlemiz arasında. Bir diğer hedefimiz ise yurtdışı. Eylül ayında bu kapsamda fuarlara gitmeyi planlıyoruz. İlk etapta da Dubai ile bir temasımız var.”

KISA KISA

Haberin Devamı

“Hem üretim hem de pazarlama bizde” diyen Ardan Timer, “Ama yine de bir görev paylaşımımız var. Ben daha çok üretimde, Aydan ise deneyimi itibariyle pazarlamaya odaklanmış durumda” ifadelerini kullandı.

Yazarın Tüm Yazıları