Akyavaş’ın ‘Cehennet’i müzayedeye çıkıyor

Ressam Erol Akyavaş’ın biyografisini yazanların üzerinde en çok durdukları şeylerden biri, Doğu-Batı ilişkisini kendine özgü yorumlayışıdır: “Akyavaş tıpkı Osman Hamdi gibi alışılagelmiş Oryantalist söylemi bir anlamda tersyüz etmiştir. O, Batılının kafasındaki Doğu’yu değil, Batı kültürünü özümsemiş bir Doğulunun kendi dünyasını yansıtmıştır resimlerinde. Akyavaş’ı benzersiz kılan, onun resimlerinin içerdiği derin felsefedir.”

Haberin Devamı

İşte bu felsefe ile yapılmış en önemli eserlerden biri olan ‘Cehennet’, Artam Antik A.Ş.’nin önümüzdeki hafta sonu tamamlanacak 378. müzayedesinde satışa çıkıyor. Akyavaş’ın 6 milyon TL başlangıç fiyatıyla müzayedeye konan 1982-84 tarihli ‘Cehennet’ tablosu, cennet ve cehennemin bir sentezini oluşturuyor.

Akyavaş’ın ‘Cehennet’i müzayedeye çıkıyor
Erol Akyavaş

TABLO NE ANLATIYOR

Özellikle New York’ta yaşadığı dönemde Tasavvuf kültüründen etkilenerek yaptığı resimleriyle kendine özel bir yer edinen Erol Akyavaş’ın (1932-1999) tablosunu şöyle anlatıyor Prof. Dr. Kıymet Giray:

“1982-1984 tarihleri arasında yapmış olduğu ‘Cehennet’ adlı eser, Doğu sembolizmi ile Batı avangardı arasında kurduğu bağları kanıtlayan çok önemli eseridir. Daha da önemlisi ‘Cehennet’ kompozisyonu, Akyavaş’ın sembolizminin kendisini dünyada nasıl öne çıkarttığını ve bu öne çıkışın varoluşsal anlamını kanıtlamaktadır.

Haberin Devamı

Akyavaş’ın ‘Cehennet’i müzayedeye çıkıyor
‘Cehennet’

‘Cehennet’ resmi, Akyavaş’ın eserlerinde giderek daha da soyuta ulaşan sembollerle tasavvuf kavramlarını irdelediği dönemi işaretler. Sonsuzluğu belirleyen simsiyah boşluk içinde yeşiller ve füme dumanlarla sarılı alana, iki yaprak olarak açılan planlar cennetin simgesel ifade biçimdir. Eserlerinde sıklıkla kullandığı spiraller içinde belli belirsiz var olan, Akyavaş’ın özgün bir forma dönüştürdüğü Allah hattı, tüm inanış biçimlerinde bir olanı yani yaratıcıyı simgeler. Kâbe’nin küp olan formu ve dönen spiraller arasında boşlukta devinen kıpkırmızı bedenler arınarak, Hakikat’e ulaşır.”

ÇOKER’DEN ‘DÜNYANIN KAYNAĞI II’

16 Ekim’de gerçekleşecek müzayedede 150 sanatçının 300 yapıtı yer alıyor. Kısa süre önce kaybettiğimiz Komet ve Adnan Çoker’in eserleri de öne çıkanlar arasında. Komet’in yedi eseri satışa çıkarken Çoker’in görkemli tuvali ‘L’Origine du Monde II 2020 (Dünyanın Kaynağı II)’ müzayedenin öne çıkan bir diğer yapıtı olarak dikkat çekiyor. Çoker’in 150x185 cm. ebatlı eseri ismiyle, Osmanlı diplomatı Halil Paşa tarafından Gustave Courbett’ye sipariş edilen ünlü ‘L’Origine du monde’a atıfta bulunuyor.

Haberin Devamı

Akyavaş’ın ‘Cehennet’i müzayedeye çıkıyor
Adnan Çoker

Müzayedenin dikkat çeken diğer eserleri arasında Ömer Uluç imzalı ‘Kadın Totem ve İki Köpek’, Cihat Burak’ın ‘Kedili Kompozisyon’u, Ali Avni Çelebi’nin ‘Piknik’i, Nedim Günsür’un ‘Peyzaj’ı ve Cevat Dereli’nin ‘Peyzaj’ı da bulunuyo.

Çevrimiçi www.artam.com adresinde gerçekleşecek müzayedede yer alan yapıtlar, 16 Ekim tarihine kadar Maçka’daki Antik Palace’ta görülebilir.

Akyavaş’ın ‘Cehennet’i müzayedeye çıkıyor
Ömer Uluç

CEPTEN SERGİYE

BİR seyyah olarak tanımlıyor kendisini Özgür Çabuk. Dünyada 50 ülkede, Türkiye içinde de 60’tan fazla şehirde, onlarca ilçe ve köyde bulunmuş ama onun asıl yolculuğu coğrafyadan çok insan olmuş hep. 1998 yılından beri ABD İstanbul Başkonsolosluğu’nda kamu diplomasisi ve basın danışmanı olarak çalışan Çabuk’un insan odaklı seferlerinde çektiği fotoğraflarından oluşan ilk sergisi ‘İşin Aslı’ adıyla Karaköy’deki Schneidertempel Sanat Merkezi’nde açıldı.

Haberin Devamı

Akyavaş’ın ‘Cehennet’i müzayedeye çıkıyor

Sergide yer alan fotoğrafların tamamını cep telefonuyla çekmiş Özgür Çabuk. Bunu da özellikle belirtiyor. Buradan yeni bir tartışma çıkar mı bilmem ama kullanılan araçtan çok işin estetik boyutu ve fikri altyapısı önemli. Bunu da karşılıyor Çabuk’un fotoğrafları. Sergi 23 Ekim tarihine kadar görülebilir.

Yazarın Tüm Yazıları