Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, artan uçak ihtiyacını gidermek için 240'ı kesin, 115'i opsiyon olmak üzere toplam 355 uçak almayı planladıklarını ve ilk teslimatların 2026 yılında olacağını açıkladı.
#Türk Hava YollarıSipariş vermekte geciken havayollarının büyüme hızları da düşecek. Havayolu uçağı üreten Boeing, Airbus Embraer gibi şirketler bazı modeller için ancak 2027-2028 tarihlerine rezervasyon yapabiliyorlar. Bazı modeller için fabrika tezgahları 2037’ye kadar dolmaya başladı
#Havayolu ŞirketleriEn sık bindiğimiz yolcu uçakları dar gövdeli uçaklardır. Bunlar arasında Boeing’in 737 serisi, Airbus’ın da A320 ailesi var. Siz bu iki uçaktan hangisinde daha rahat ediyorsunuz? Hangisine daha fazla güveniyorsunuz? Bu soruların cevapları birbiri altına konulduğunda neredeyse skor eşitleniyor. Dar gövde önümüzdeki dönemde daha çok üretilmesi gereken uçak olarak gündeme geliyor. Bu iki uçaktan daha küçük yolcu uçakları da var ama 737 ve A320 halen pazarda lider konumundalar.
#Dar GövdeSıcak bir uçak kabini yolculuk için tehlikelidir. Aşırı su kaybı, sizi halsiz bırakır. Hatta bayılmalara bile yol açar. Kendinizden geçersiniz. Çok uykunuz geldiğini sanırsınız. Kabin sıcaklığı ayarlaması konusunda ciddi ihmaller ve hatalar var. Kabin ekiplerine kabin sıcaklığının ayarlamasının sürdürülebilir hale gelmesi için ciddi eğitim verilmesi gerekliliği ortaya çıkıyor.
#UçakYatırımcılar, oldukça hareketli bir yılı geride bırakmaya hazırlanırken, şimdi gözler 2023 yılının olası kritik gündem maddelerinde ve senaryolarında… Peki, nasıl bir yıl geçirdik? Yeni yılda en çok neleri konuşacağız? 2023’te hangi yatırım aracı yıldız olabilir? Birbirinden değerli 10 uzmana sorduk… İşte o önemli öngörüler…
#2023Türk Hava Yollarının (THY) başarısı Alman medyasında geniş yer aldı. THY’nin yılın ilk 9 ayında 2.3 milyar Dolar’lık net kârının Alman havayolu şirketi Lufthansa’nınkinden 5 kat fazla olduğu bilgisi verildi. “Genel Müdür Prof. Dr. Ahmet Bolat kaptanlığında THY başarıdan başarıya uçuyor” diye verilen Frankfurter Allgemeine Zeitung gazetesindeki haberde şöyle denildi:
#Alman MedyasıHavayolu yolcularının kâbusu yanlarına, arkalarına ya da önlerine oturan, yerinde duramayan sorunlu yolculardır. Yandaki yolcu ile sürekli sohbet etmek ister. Dirsek koyma yerinin mülkünü ele geçirmek için sürekli çaktırmadan itip kakmalar yapar. Hele alkolü fazla kaçıran yolcu yanındaki yolcu için tam bir kâbus oluşturur. Uzun uçuşlarda bir yolcunun başına gelebilecek en büyük sorundur bu.
#AvrupaPandemiden en hızlı sıyrılan havalimanı İstanbul oldu. Salgın döneminde işten çıkarttıkları personelin dönmemesi nedeniyle ağır yara alan büyük havalimanları uzun kuyruklar, geciken uçaklarla anılırken, İstanbul Havalimanı salgın öncesi yoğunluğunu yakalamak üzere.
#İstanbul HavalimanıAvrupa’nın büyük havalimanlarındaki sıkışıklık sürüyor. Personel yetersizliği ve günlük de olsa yapılan grevler yolcuyu canından bezdirdi. Havalimanlarında artık yakın şehirlere yapılan uçuşlarda tren öneriliyor. Yolcuların büyük kısmının trene yönelmesi ile tren yolu yönetimleri de ek seferler koydular.
#AvrupaPandemi havacılık sektöründe çalışanları büyük ölçüde tembelleştirdi. Evden çalışmaya alışanların bir kısmı ofislere dönmedi. Sektörde işten çıkarılanlar ise başka işkollarında iş buldukları için havacılık dünyasından vazgeçti. Şimdi özellikle havayolları ve havalimanlarında yetişmiş personel sıkıntısı çekiliyor.
#Türk Hava YollarıTHY-Lufthansa ortak şirketi SunExpress çok başarılı bir operasyon sunuyor. Türk-Alman ilişkilerinde zaman zaman meydana gelen inişli çıkışlı ilişkilerden her zaman korunmuş bir havayolu. Anadolu içinde ve Avrupa arasında ağırlıklı bir hava köprüsü oluşturdu ve çapraz uçuşlar için en iyi olanakları sundu. Şirket geçen yılı ise 75 milyon Euro kâr ile kapattı.
#SunexpressGünlerdir gerçek bir sinir harbi sürüyordu. Uçak imalatçıları, Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi FAA, 5G yayınlarının ertelenmesini istiyorlardı. Gerekçe özellikle havalimanlarının çok yakınındaki baz istasyonlarının, uçaklarda yüksekliği gösteren altimetreleri etkileyeceği, yaratacağı parazitlerle inişleri tehlikeli hale getireceği olarak açıklandı. Haklılık payı da vardı. Ancak, Amerika’nın en güçlü iki telekomünikasyon devi bunu pek kabullenmediler.
#5GAlmatı’daki olaylar kontrolden çıkmıştı. Silahla öldürülenlerin sayısı bilinmiyordu. Gaz fiyatlarının artışını protesto bir vahşete dönmüştü. THY’nin Yönetim Kurulu Başkanı ve eşi müthiş bir operasyonla sistemin içinden alındı. Almatı Havalimanı’nı işleten TAV’ın CEO’su Sani Şener müthiş organizasyonu dakikalarla yönlendirdi.
#KazakistanPandemi döneminde yerde kalan rakiplerine rağmen kısa sürede yeni stratejiler geliştiren Türk Hava Yolları bilançosuyla göz doldurdu. Bilet iadeleriyle müşteriye güven veren THY, çalışanların yaptığı maaş fedakârlığı, kargoya dönüştürdüğü yolcu uçakları ve Ankara’dan sağladığı stratejik destekle 2021’in üçüncü çeyreğinde 722 milyon dolar kâr yazdı.
#THYBerlin Brandenburg Havalimanı’nın açılışına gitmek istedim. Yıl 2012. Ama açılış 5 kez ertelendi. 2 milyar Euro’ya mal olacak havalimanı 6 milyar Euro’ya çıktı. Hâlâ avuç dolusu para harcanıyor. On binlerce hata çıktı. Almanya’nın ‘En utanç verici şantiyesi’ damgasını da yedi. Salgının en hızlı günlerinde gitmek istedim. Aşı, izinler vs... Ancak uçtum. Gördüklerime inanamadım. Koca Alman teknolojisinin nasıl da kıvrandığına tanıklık ettim.
#Yazar