Her 30 yolcudan biri artık THY uçağında… 6 milyar dolar kâr açıklayan şirket rekorlara doymuyor

ŞİRKET yönetmek zordur.

Haberin Devamı

Global şirket yönetmek tabii ki daha da zor. Peki ya 85 milyon yolcusu olan bir şirketi yönetmek? Önceki akşam Türk Hava Yolları (THY) yönetimi ile bir araya geldiğimizde anlatılanları dinlerken bir taraftan da düşünmeden edemedim. Rakamları yazarken, söylerken kolay geliyor ama THY yönetimi gerçekten zor bir işi başarıyla yapıyor. Bu başarı da rekorları beraberinde getiriyor. Bakın nasıl...

THY 2023’te 53 milyonu dış hat olmak üzere toplamda 83.4 milyon yolcu taşıdı. Böylece THY uluslararası yolcu pazarından aldığı payı da yüzde 3.5’e çıkardı. Yani dünyadaki 30 yolcudan birini taşır hale geldi. Toplam geliri 2023’te yüzde 14 artarak 20.9 milyar dolara çıkan THY’nin esas faaliyet kârı bir önceki yıla yakın bir seviyede, 2.9 milyar dolar olarak gerçekleşti. 2023’ü 6 milyar dolar net kârla kapatan şirketin kârındaki sıçramada enflasyon muhasebesi nedeniyle yapılan teknik düzeltmenin etkisi görüldü.

Haberin Devamı

Her 30 yolcudan biri artık THY uçağında… 6 milyar dolar kâr açıklayan şirket rekorlara doymuyor

TEMETTÜ VE BEDELSİZ HİSSENİN ÖNÜ AÇILDI

THY Genel Müdür Yardımcısı Murat Şeker’in verdiği bilgilere göre enflasyon muhasebesi sayesinde bilançoda yapılan bu teknik düzeltme sonrasında THY’nin önümüzdeki yıllarda kâr payı dağıtmasının ve bedelsiz sermaye artırımına gitmesinin de önü açılmış oldu. Borsa İstanbul’da işlem gören THY, en son temettü ödemesini 2012’de yapmıştı. 

THY Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat “Toplam gelirimiz geçen yıl yüzde 14 artarak 20.9 milyar dolara çıktı. Net borcumuz 2020 yıl sonundan bugüne kadar 6.7 milyar dolar azaldı. Esas faaliyet kârımız bir önceki yıla yakın, 2.9 milyar dolar oldu. İştiraklerimizin (17 adet) kâra katkısı 2019 yılına göre yüzde 60 arttı. Geçen yıl 83.4 milyon yolcu taşıyarak rekor kırdık. 2023’te yolcu kapasitemiz pandemi öncesinin yüzde 25 üzerinde. Rakiplerimizin (Lufthansa, Air France-KLM, British Airways, American Airlines gibi) kapasitesi henüz pandemi öncesi seviyelere gelemedi” diye konuştu.

Haberin Devamı

THY’nin dolaylı veya doğrudan Türkiye ekonomisine katkılarının artarak devam ettiğini ifade eden Ahmet Bolat, “Son 15 yılın ihracat şampiyonuyuz. 2033 yılında ülkemize 16.3 milyar dolar net döviz getirdik. 8.1 milyar doları Türkiye’de kaldı. 2033 yılında ülkede kalacak döviz miktarı da 19.4 milyar dolar olacak. 2018’deki istihdam sayımız 60 bin civarındayken 2023’te 83 bine çıktı. Yine geçen yıl ekonomiye kattığımız toplam değer 56 milyar dolar oldu, 2033’te 144 milyar dolar olacak” dedi.

Dünyada 888 havayolu şirketi olduğunu THY’nin de bu kadar çok şirket arasında uluslararası yolcu pazarından yüzde 3.5 pay aldığını vurgulayan Bolat, şöyle devam etti: “Yani THY tek başına dünyadaki her 30 uluslararası yolcudan birini taşıdı. 2023’te dünyada arz edilen koltuk kapasitesi 210 milyardı. Yüzde 3.5’lik uluslararası yolcu pazar payı ile dünyada üçüncü, Avrupa’da birinciyiz. 2033’de dünyada ilk ikide olmayı hedefliyoruz. Turkish Cargo yüzde 5.2’lik pazar payı ile dünya genelinde dördüncü sıraya yükseldi. 2028’de ilk üçü hedefliyoruz.”

Haberin Devamı

2023 yılında business yolcuda da rekor kırıldığını ifade eden Bolat, “Ortalama yüzde 67’lik doluluk yakalandı. Business yolcunun gelir anlamında katkısı ekonomi sınıfına göre 1’e 3.5 oranında. Toplam yolcunun yüzde 7’si olsa da gelirin yüzde 22-23’ü business’tan sağlandı” şeklinde konuştu. Yolcu gelirinin yüzde 60’nın kısa menzil uçuşlardan geldiğini belirten Bolat, “Kârımızın da yüzde 60’ı uzun menzilli uçuşlardan sağlanıyor. 2.2 milyar dolar yolcu gelirimiz var. Ortalama yolcu başına kârımız 20 dolar” dedi.

THY’nin 90 yılda 453 uçak sayısına ulaştığını ve kısa bir süre önce Airbus’a verdikleri 355 adetlik uçak siparişini hatırlatan Ahmet Bolat, “90 yıldaki büyümeyi gelecek 10 yıla sığdırmaya çalışıyoruz. Uçaklardan ilk siparişler Ağustos 2025’te filoya dahil olacak. 10 yıl içinde uçak sayımız 810’a çıkacak” bilgilerini paylaştı.

Haberin Devamı

Her 30 yolcudan biri artık THY uçağında… 6 milyar dolar kâr açıklayan şirket rekorlara doymuyor
Ahmet Bolat

ANKARA VE CİVARI TURİZMDE AJET İLE HAVALANACAK

- DÜNYADA en çok ziyaret edilen şehirler listesinde İstanbul’un birinci sırada olduğuna dikkat çeken Ahmet Bolat şunları söyledi:

“İstanbul’u Londra ve Dubai izliyor. Antalya dördüncü sırada. 600 bin kişinin ziyaret ettiği Ankara maalesef listede yok. AJet’in önemli misyonlarından biri de Ankara’yı Türkiye’nin üçüncü büyük turizm merkezi yapmak. Kapadokya yolcusunu İstanbul’dan değil de Ankara’dan taşıyabiliriz. Ankara’nın iki saat mesafesinde Unesco listesinde bulunan beş tarihi yapı var. AJet’in yeni misyonu uçtuğu 22 ülkeden çok para harcayacak turist taşımak.”
AJet Genel Müdürü Kerem Sarp ise “Ankara’yı merkeze alarak, üç saatlik karayolu mesafesindeki 15 şehri kapsayan pazarlama stratejisi uygulayacağız. 2023’te Ankara’ya 750 bin turist geldi. Önümüzdeki beş yıl içinde 5 milyon turist ağırlamayı hedefliyoruz” diye konuştu.

Haberin Devamı

AJet’in 104 olan uçak sayısı, 2028’de 150’ye çıkacak. 24 milyon olan yolcu sayısı 2028’de 43 milyona yükselecek. Şirketin geliri 1.8 milyar dolar, 2028 hedefi ise 4.1 milyar dolar. Şu anda 22 ülkede, 31 şehre, 137 frekansla uçuyor. 2028’de 34 ülkede 50 şehre uçacak.

AİRBUS VE ROLLS ROYCE İLE İŞBİRLİĞİ

- THY Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, Airbus ve Rolls Royce ile uçak ve motor parçalarının Türkiye’de yapılması konusunda 29 Nisan’da stratejik bir imza atılacağını söyledi. Söz konusu imzanın havacılık ekosistemine yaklaşık 20 milyar dolar katkı sağlaması bekleniyor. Projenin 10 yıllık bir dönemi kapsadığını belirten Bolat, şu detayları paylaştı: “Uçakta yaklaşık 3 milyon parça var. Bu parçalar farklı yerlerde üretiliyor. 787’nin kanatları Japonya’da, gövdesi İtalya’da yapılıyor... Türkiye’de üretim yapılması tedarik zincirine de katkı sağlayacak, uçak teslimatlarınız hızlandıracak. TAI, Tusaş, Kale, Havelsan, Aselsan gibi 30 büyük aktörü topluyoruz. Bakanlarımız, Airbus ve Rolls Royce’un yönetim kurulu başkanları da imza törenine katılacak.” 

Yazarın Tüm Yazıları