GeriBebek Beslenmesi Sağlıklı Beslenmede Doğru Ekmeğin Yeri ve Önemi
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Sağlıklı Beslenmede Doğru Ekmeğin Yeri ve Önemi

Sağlıklı Beslenmede Doğru Ekmeğin Yeri ve Önemi

Çocukların sağlıklı beslenmesi, hem fiziksel hem de ruhsal gelişimleri için önemlidir.

İnsanlar yaşam çevriminin farklı aşamalarında farklı beslenme ihtiyaçlarına gereksinim duymaktadırlar. Çağdaş insanın yaşam kalitesini artıran sağlıklı beslenmede en fazla tüketilmesi gereken besin grubunun başında “tahıllar” gelmektedir. Tahılı en kolay tüketmenin yolu ise ekmek yemekten geçiyor.

Buğdayın tüm doğal zenginliği korunarak evrensel standartlarda tüm hijyen şartları gözetilerek üretilen, içeriğindeki vitamin ve mineraller sayesinde yüksek besleyici özelliğe sahip ekmek “doğru ekmek”tir. Besin değeri dikkate alındığında ekmek, yaşamın her aşamasında ihtiyaç duyduğumuz temel gıda maddelerinin başında geliyor.

Başka bir ifadeyle ekmek, kahvaltıdan akşam yemeğine tüm öğünlerimizde diyetin en önemli aktörüdür. Ekmek yememek, yağ ve proteince zengin gıdalardan gelen kalori miktarının artmasına, dengesiz bir kalori alımına katkıda bulunacağından kilo alımına neden olabilir. Bu bağlamda, ekmek herkesin diyetinin düzenli bir parçası olmalıdır.

Çocuk Beslenmesi

Çocukların sağlıklı beslenmesi, hem fiziksel hem de ruhsal gelişimlerini en iyi şekilde tamamlamak, sahip oldukları potansiyellerine erişebilmeleri açısından yaşamsal bir öneme sahiptir. Çocukluk ve gençlik (ergenlik) sırasında edinilen beslenme alışkanlıkları kişinin ileri yaşlardaki sağlık ve hastalık riskini belirlemektedir.

Okul Çağındaki Çocuklarda Beslenme Açısından Dikkat Edilecekler

Yaklaşık 4 yaşından sonra, çocukların vücut ağırlığının her kilogramı için enerji ihtiyacı azalırken çocuğun yaşı ilerledikçe gerekli gerçek toplam enerji miktarı artış gösterir. Beş yaşından ergenliğe (11), yavaş ancak düzenli bir büyüme dönemi vardır.

Bazı çocukların diyetle aldıkları demir, kalsiyum, A ve D vitaminleri tavsiye edilen miktarlardan az olabilmekle birlikte, enerji ve protein alımı yeterli olduğunda ve meyve ve sebzeleri de içeren çeşitli gıdalar tüketildiğinde, bu besin öğelerinin yetersizliği olasılığı çoğu durumda düşük olmaktadır. Çocukların her öğününde “doğru ekmeğin” yer almasına dikkat etmek gerekmektedir.

Düzenli öğünler, ekmek ve makarna gibi karbonhidratça zengin gıdalar, meyve ve sebzeler, süt ürünleri, yağsız etler, balık, tavuk, yumurta, baklagiller ve fındık-fıstık gibi gıdaları içeren sağlıklı hafif yemekler, beslenmemize aşırı enerji sağlamaksızın uygun büyüme ve gelişmeye katkıda bulunacaklardır.

Çocuklar, özellikle sıcakta veya fiziksel olarak aktif olduklarında bol miktarda sıvıya ihtiyaç duyarlar. Su, şüphesiz en iyi sıvı kaynağı olup enerji vermeksizin sıvı sağlar.

Çocukların diyetlerinde çeşitlilik önemli olup gerekli sıvıyı sağlamak için süt ve sütlü içecekler ve meyve suları da seçilebilir. Araştırmalar, kahvaltının gece boyunca açlıktan sonra gerekli enerji ve besin öğelerinin sağlanmasında önemli bir rol oynadığını ve okulda konsantrasyon ve performansa destek olabileceğini göstermektedir.

Prof. Dr. M. Hikmet Boyacıoğlu
Okan Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi

False