İç hatlarda kasvet bitecek

İstanbul Atatürk Havalimanı«nda ikinci TAV dönem bugün başladı. 3 milyar dolarlık Türkiye«nin rekor özelleştirmesinde Tepe Akfen Konsorsiyumu Atatürk Havalimanı«nın hem iç hem de dış hatlar terminalini 15.5 yıl boyunca işletecek. İlk etapta 70 milyon dolarlık yatırım yapacak TAV, Atatürk Havalimanı«nda hem trafiği hem de yolcu konforunu artıracak.

Amaçlarının yılda 30 milyon yolcu ve 350 bin uçaklık trafiğe ulaşmak olduğunu söyleyen TAV«ın CEO«su Sani Şener «Kamu vicdanını rahatlatan bir rakamla burayı aldık. Şimdi bu parayı ödeyebilmek için koşmak zorundayız« diyor. TAV, yoğun yaz sezonunun sona ermesiyle eylülde çalışmalara başlayacak. Toplam 6 ay sürecek ve 70 milyon dolarlık yatırımla iç hatlar tamamen yenilenecek, dış hatlarda da bazı düzenlemeler yapılacak. TAV ayrıca özel hangarlar bölgesindeki işadamlarına hizmet verecek terminali de tamamlayarak işletecek.

TAV«ın dışında Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) de Atatürk Havalimanı’nı geliştirmek üzere proje hazırlıkları yapıyor. Havalimanı’nın gelecekteki trafiğini rahatlatacak çalışmalara göre öncelikle 18-36 pistinden daha kısa olan 06-24 pisti Ataköy yönüne dolgu yapılarak uzatılacak. Yol pistin etrafından dolaşacak. Böylece büyük uçaklarında 06-24 pistini kullanarak kalkışları sağlanacak. DHMİ, 06-24 pistine paralel taksi yolu yapım ihalesine çıktı. Önümüzdeki günlerde sonuçlandırılacak bu ihale yerdeki uçak trafiğini düzenleyecek. Pistin uzatılmasıyla ortaya çıkacak alana ‘Kargo Köyü’ yapılacak. Yeni nesil sistemlere sahip olacak kargo terminali, bölgeye uçan kargo uçaklarını İstanbul’a çekecek.

HEDEF 30 MİLYON YOLCU

Havalimanında 18-36 yönündeki yedek pistin de devreye girmesi ve 06-24«ün uzatılmasıyla uçak trafiği yüzde 15 artırılabilecek. DHMİ«nin planına göre pist yatırımlarıyla yıllık yolcu kapasitesi 30 milyona çıkartılacak. DHMİ«nin dış hatlarda yolcunun artış hızına göre terminalin büyütülme projesi de bulunuyor. Halen kullanımdaki kargo terminalinin yerine 5 körüklü bir ek yapılacak.

Başbakan Erdoğan«ın İstanbul«a üçüncü havalimanı projesi Sani Şener«i korkutmuyor. Aksine havalimanlarının birbirini tamamlayacağına inanıyor. İstanbul«un 3 bin yıllık bir liman kenti olduğunu belirten Sani Şener, ‘‘Bu kente üçüncü havalimanı da, üçüncü köprü de lazım. Ancak dünyada örnekleri olduğu gibi yapılacak yeni havalimanının kapasitenin Atatürk«ten daha büyük mü, daha küçük mü olmasına çok iyi karar verilmelidir’ diyor. Şener, 06-24 pistinin uzatılmasıyla ortaya çıkacak yeni alana Kargo Köyü yapılmasıyla Atatürk Havalimanı’nın 2020 yılına kadar tam kapasiteteyle kullanılacağını belirtiyor.

İÇ HATLAR

İç Hatlar Terminali«nin dış yapısı Dış Hatlarla uyumlu hale getirilecek. Körüklerin sabit bölümleri diğer terminalde olduğu gibi cam giydirilecek. İç yapının tüm mekanik ve elektrik altyapısı tamamen elden geçirilecek.

İç Hatlar girişinde oluşan uzun kuyruklar dışarı yapılacak çok sayıda röntgen cihazına sahip özel giriş alanıyla sona erecek.

İki terminal arasında otoparkın altından geçen tünel bağlantı yolu kısaltacak. İç Hatlardaki büyük yük asansörlerinin devreye girmesiyle tünel kullanıma açılacak.

İki terminal arasında geçişte sıkıntı oluşturan bagaj arabaları standart ve ücretsiz hale getiriliyor.

İç Hatların güvenliği dış hatlar gibi TAV«a geçiyor. Yeni 486 güvenlik personeli istihdam edilerek eğitimleri tamamlandı.

Halen iki terminal arasında geçişi sağlayan köprüden THY«nin iç hat uçuşlarında kullandığı CIP salonuna özel geçiş yapılacak.


DIŞ HATLAR

THY, DHMİ ve Mülki İdare Amirliği ile görüşmeler yapan TAV, Dış Hatlar«da G Check-in Adası«nı business class yolcuları için ayırmayı planlıyor. Halen görüşmeleri süren projenin hayata geçmesiyle THY«nin business yolcuları ayrı kapıdan terminale girerek hızla check-in işlemini tamamlayacak. Yolcular, Fast-Track yani hızlı pasaport kontrolünden sonra ek terminal binasında oluşturulacak özel CIP salonuna geçecek. TAV bu konudaki teklifi önümüzdeki günlerde verecek.

Yeni nesil EDS olarak adlandırılan ve elektronik tomogragrafi tekniğiyle bagajları üç boyutlu kontrol eden röntgen cihazlarından beş adet alınacak. EDS«lerin dördü dış, biri de iç hatlarda konulacak. Yolcuya sadece üst arama yapılacak. Bagajlar EDS ile terminal altında kontrol edilecek.


YENİ GENEL HAVACILIK TERMİNALİ

Özel Hangarlar Bölgesi’nde yer alan ve işadamları tarafından kullanılacak Genel Havacılık Terminali DHMİ«den teslim alındı. Kaba inşaatı tamamlanan terminal, en kısa sürede açılarak özel uçaklara hizmet verecek. İş adamları Dış Hatları kullanmadan buradan gerekli pasaport ve gümrük kontrolü ile zahmetsizce uçağa binecek. Eski E Kapısı’ndaki polis noktası yeni hangarların yakınındaki binasına taşındı.
Tolga ÖZBEK

Türkiye’ye İngiliz ilgisi

Hızla gelişen havacılık sektörüne yatırım yapmak üzere İngiltere Türkiye’yi mercek altına aldı. Türkiye’nin hızla büyüdüğünü söyleyen Ulaştırma Bakanı özel danışmanı Eric T. Layden, İstanbul, Ankara ve Antalya’da incelemelerde bulundu. Amaçlarının iş birliğini ve yatırımları artırmak olduğunu söyleyen Layden, İngiltere’nin özellikle Türkiye’den havalimanı yap-işlet-devret projeleri konusunda öğrenecekleri olduğuna dikkat çekti. Türk ve İngiliz şirketlerinin ihalelere ortak girebileceğini açıklayan Layden, 2006’da yapılacak Airex Fuarı’na bu ilgiyle birlikte İngiliz şirketlerin daha yoğun katılacağını söyledi.

USAŞ«tan hijyen standartları

Havayollarına ikram hizmeti veren USAŞ GateGourmet, hijyen kalitesiyle büyük otel ve tatil köylerinin mutfaklarını ve ürünlerini denetlemede Türkiye’nin en büyük kuruluşu oldu. Halen İstanbul, Antalya ve Bodrum’da çok sayıda turistlik tesis USAŞ’a düzenli olarak gönderdiği yiyecek numuneler ile hijyen testi yaptırıyor. Bu testler USAŞ’ın İstanbul’daki ana ve gezici laboratuvarları tarafından gerçekleştiriliyor. Örnekler özel kaplar içinde çeşitli testlere tabi tutularak hijyen standartları belirleniyor. USAŞ ayrıca personele hijyen konusunda da eğitim veriyor. Gerek bakanlık gerekse havayollarından sürekli denetlendiklerini belirten USAŞ Murahhas Müdürü Muhammed Hammam bu konuda başarılarını her geçen yıl artırdıklarını söyledi. Havayollarında ikram, kabin şartlarına göre özel olarak pişirilip mikro organizma oluşumunu engellemek için tekrar soğutuluyor. Birçok malzeme uçak şartlarında hızlı bozulma nedeniyle kullanılamıyor.

Bu kadar yüksek kalite ve hijyen standartlarına rağmen USAŞ hakkında çıkan asılsız haberlerin kendilerini üzdüğünü belirten Hammam ‘Malzemelerin yüzde 89’unu Türkiye’den alıyoruz. En iyi firmalarla çalışıyoruz. Standartlarımız çok yüksek. Her zaman denetime açığız’ diye konuştu.

THY geleceğin pilotlarını arıyor

Türk Hava Yolları, yetiştirmek üzere geleceğin havayolu pilot adaylarını arıyor. Üniversitelere asılan ilanlarla aranan pilot adaylarına Türkkuşu ve Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Meslek Okulu«nda uçuş eğitimi verilecek. THY, 2008«e kadar üniversitelerin mühendislik bölümlerinden mezun, iyi derece İngilizce bilen 200 pilot adayı alacak. Türkiye«de artan pilot ihtiyacını karşılamak üzere THY Uçuş Akademisi çalışmalarını hızlandırdı. İlk etapta 3 tek motorlu eğitim uçağı almak üzere ihale açan THY, daha sonra ihtiyaç doğrultusunda alımı 8 uçağa kadar çıkarmayı hedefliyor.

Temmuz fırsatları

THY’nin 31 Temmuz«a kadar Lizbon fiyatları, İstanbul, Ankara ve İzmir’den ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 249 eurodan başlıyor.

Air France, ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş İstanbul çıkışlı Saint Martin«e 600, Punta Cana«ya 620, Havana«ya da 640 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor.

Onur Air, 5 Temmuz«dan itibaren pist yapım çalışmaları nedeniyle durduğu İstanbul-Gaziantep seferlerine yeniden başlıyor.

Air Kenya, 4 Ağustos«tan itibaren İstanbul-Nairobi arasında haftalık uçuşlarını üçe çıkartıyor.

Bart başkanı Birinci

Türkiye«de faaliyet gösteren Havayolları Kuruluşları Derneği«nin (BART) başkanlığına Emirates Havayolları«ndan Bahar Birinci seçildi. Yeni yönetimde ikinci başkan THY«den Özlem Öztürk, genel sekreter Ali Tümay (Alitalia), sayman Filip Stojanovic (JAT), üyeler Nihat Demirkan (El-Al) Ernst Leitner (Avusturya) ve Defne Mısırlı (SN Brussels) oldu.

Kuzu Çin«de

Hava kargo şirketi Kuzu Havayolları, Çinli China Eastern Havayolları«na bir yıllığına ekibiyle birlikte Airbus A300 tipi uçak kiraladı. Bir Türk şirketi olarak ilk defa bu pazara girdiklerini söyleyen Genel Müdür Fatih Yurdakul, ikinci uçak için de görüşmelerin sürdüğünü açıkladı.

Geçmiş olsun

Saga Havayolları«nın Genel Müdürü Ali Birhan Temel, menenjit teşhisiyle hastaneye kaldırıldı. Amerikan Hastanesi«nde hayati tehlikeyi atlatan Temel halen yoğun bakımda bulunuyor.
Yazarın Tüm Yazıları