5 Nisan cuma günü çocuklar hem ara tatili hem de bayram tatilini kapsayan 9 günlük bir tatile başladı. Yoğun ders temposundan uzaklaşmak ve dinlenmek isteyen öğrenciler için güzel bir ara olacak. Bu tatil hem bayramı sevdiklerimizle kutlamak hem de farklı aktiviteler yapabilmek için iyi bir fırsat.
#Konuk YazarMilli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından açıklanan takvime göre 2023-2024 eğitim ve öğretim yılının ikinci dönemine ait ara tatil 8-12 Nisan tarihleri arasında yapılacak. 10 Nisan’da başlayacak Ramazan Bayramı ve hafta sonları ile birleşen tatil 9 gün sürecek. Öğrenciler 15 Nisan’da ders başı yapacak. Öğrencilerin ara tatili nasıl geçirmesi gerektiğini sorduğumuz uzmanlar ise tatillerin asıl amacının dinlenmek olduğunu hatırlatıyor.
#MEBŞiddet eğilimi çok boyutlu, karmaşık bir konufakat üzerinde uzlaşılan bir yönü var. Şiddet ortaya çıktıktan sonra onu çözmek yerine, önlemeye odaklanmak gerekir. Çünkü ortaya çıktıktan sonra uygulanabilecek çözümler çok daha zor ve maliyetli olabilir. Geri dönüşü olmayan güçlükler doğabilir.
#Konuk YazarZeynep 8, Zehra ise 10 yaşında aynı anne babadan dünyaya gelen ancak kaderleri farklı yazılmış iki kardeş. Zehra 20 binde 1’inde görülen Rett Sendromu nedeniyle zihinsel gelişimi geri kalmış ve yatağa bağımlı bir çocuk. Zeynep ise sadece üstün nitelikli özel öğrencilerin kabul edildiği Bilim ve Sanat Merkezi’nde (BİLSEM) eğitimine devam ediyor. 2 yıl arayla dünyaya gelip çok farklı 2 ayrı hayata sahip olan kardeşlerden Zeynep’in ‘üstün’ olduğunun fark edilmesi 5 yıl önce tatilde karşılaştıkları bir akademisyenin dikkatine dayanıyor. Farklı iki kardeşten Zeynep, derslerinden geriye kalan zamanda ablasına destek oluyor.
#Rett SendromuEğitim öğretim yılının ikinci dönemi başladı. Yaklaşık 20 milyon öğrenci 19 Ocak’ta başlayan yarıyıl tatilinin ardından 5 Şubat’ta okullarıyla buluştu. Ancak 16 gün süren aranın ardından çocukların yeniden okula uyum sağlaması beklendiği kadar kolay ve hızlı olmayabilir.
#Konuk Yazar15 günlük tatil arasından sonra 5 Şubat Pazartesi günü okullarda ikinci dönem başladı. Birinci yarıyılın son haftası da karne haftası olarak adlandırıldığı için, sınavlar çoktan bitmiş ve öğrenciler genelde akademik ortamdan kopmuş oluyorlar. Neredeyse bir aya yakın bir zamanı kapsayan tatil havası, neredeyse topyekün okul olarak, idareci, öğretmen ve öğrenciler akademik ortama ara veriyorlar ve yeniden, tabiri caizse kaldığı yerden veya silbaştan bir daha başlayacak. Farklı eğitim kademeleri açısından bakıldığında, okul öncesi, ilköğretim 1 ve 2’nci kademe, orta öğretim ve yüksek öğretimde farklılıkların olması kaçınılmaz. Ayrıca özellikle orta öğretimde okulun eğitim niteliğine bağlı olarak ( Mesleki, Anadolu, İmam Hatip, Sanat, Spor, Turizm vs.) ta öğrencilerin ve oğlun tepkileri farklılaşacak.
#Konuk YazarYoğun geçen bir dönemin ardından öğrenciler iki haftalık tatile çıktılar ve artık tatilin son günleri yaklaşıyor. Öğrencilerin ikinci döneme başlamalarına sayılı günler kaldı. Tatil sonrası okula yeniden başlama konusunda öğrencilerin farklı duygular hissetmeleri doğal. Örneğin, bazı öğrenciler okulun yeniden başlamasını heyecanla beklerken, uzun bir aradan sonra tekrar okul rutinlerine dönmek bazı öğrenciler için zor olabilir. Bazıları arkadaşlarını ve öğretmenlerini görmek için sabırsızlanabilirken, bazı öğrenciler ise endişeli hissedebilirler. Bunların hepsi gayet normal.
#Konuk YazarCuma günü öğrenciler ara tatile girdi. Yoğun ders temposundan uzaklaşmak ve dinlenmek isteyen öğrenciler, 9 gün boyunca tatil yapacak. Bu tatilde bazı aileler yoğun tempo sonunda çocuklarıyla vakit geçirebilmek için planlarını yapmışken bazı aileler de birlikte neler yapabileceklerini belirleme konusunda sorun yaşayabiliyor.
#Konuk YazarTemel ve orta eğitim okullarına ara veya tatil verildiğinde eğitimciler, veliler arasında tatil için ödev verilip, verilmeyeceği, nasıl ödevler olduğu önemli bir konu. Öğrenciler açısından genellikle öğretmenin verdiği ödev, tatillerini geçirirken yapmak zorunda oldukları bir görev olarak düşünülür.
#Konuk YazarOnlar ‘Değişim mahalleden başlar, kadından başlar’ diyerek yola çıkanlar. Anadolu’da elini taşın altına koyarak mahalledeki ev kadınlarını, kırsaldaki kız çocuklarını cesaretlendiren iki sivil toplum kuruluşunun yarattığı değişim örnek niteliğinde. Adana’da ev kadınlarına ‘Ben de yapabilirim’ dedirten Ev Hanımları Dayanışma ve Kaldırdırma Derneği ile Samsun’un ücra köylerinde kız babalarını bile heyecanlandıran Karadeniz Yeni Ufuklar Derneği’nin çalışmaları, kamu ve sivil toplum el ele verdiğinde yaratılan değişimi anlatan iki güzel örnek.
#Ev KadınlarıOkulların tatil olmasıyla birlikte çocuklar artık evde ve maalesef ekran karşısında. Son yıllarda anne ve babaların en çok şikayet ettikleri konuların başında, internet, sosyal medya ve oyun bağımlılığı geliyor. Bundan ortalama 15 sene önce yazları çocuklar, ata yurdu köylere, yaylalara, büyükbaba, büyükanne yanlarına gönderilirdi.
#Konuk YazarEğitim sistemimizin en önemli konularından biri, ilköğretimden ortaöğretime ve ortaöğretimden yükseköğretime geçişte yapılan sınavlar. Adları ve içerikleri zaman zaman değişse de uzun zamandan beri bu sınavlar hayatımızın ve eğitim sistemimizin bir parçası. Öyle olmaya da devam edecek gibi görünüyor.
#Konuk YazarDepremi travmatik bir şekilde yaşayan 8’inci ve 12’nci sınıf öğrencileri bu yıl aynı zamanda yaşamsal bir sınava girecek. 6 Şubat’ta yaşanmış travmalara bir de sınav stresi eklenince adaylar ne yapmalı? Ne gibi yöntemler uygulayarak performanslarını düşürmeksizin sınava hazırlanmalılar?
#Konuk YazarÜlkemizde yakın zamanda yaşanan deprem felaketi hepimizi derinden sarstı ve üzdü. Yaşanan tüm zorluklarla baş etmeye çalışırken eğitim-öğretim aksadı, deprem bölgesinde eğitim-öğretime devam eden 3 milyon 600 bin öğrencinin 217 bini başka illere nakil oldu. Bu durum özellikle Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamındaki merkezi sınav ile üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerimiz için ayrı bir dezavantaj oluşturdu. Öğrenciler sınava hazırlanma sürecinde kişilik özellikleri, yüksek beklenti, ebeveyn tutumu ve kıyaslamalar gibi nedenlerden dolayı sınav kaygısı ile karşı karşıya kalabiliyorken yaşanan bu süreç stres ve kaygılarını artırdı.
#Konuk YazarFarkında olalım ya da olmayalım yaşadığımız dünyada ve evrende her an milyarlarca doğa olayı meydana geliyor. Güneşte ve yıldızlarda her an milyarlarca hidrojen atomu helyuma dönüşüyor, vücudumuzda da her saniye hücresel düzeyde binlerce değişim meydana geliyor. Küçüklü büyüklü meydana gelen bu oluşlar ve değişimler aslında evrenin denge arayışından başka bir şey değildir. Bu sistemin bir parçası olarak insan ve diğer canlı türleri de ister istemez bu oluşum ve değişimlerden etkileniyor.
#Konuk YazarDoğal afetler, ülkemizin değişmez gerçekliklerindendir. 6 Şubat’ta Kahramanmaraş merkezli depremi başta olmak üzere her yaşanan afet bu gerçeği bir kez daha gözler önüne serdi. Deprem, sel gibi doğal afet durumlarında bireylere fiziksel ilk yardım uygulamalarının yanında, yaşanan felaket olaylarından hemen sonra uygulanması gereken ilk ve acil psikososyal müdahale psikolojik ilk yardımdır.
#Konuk YazarAfet bölgesinden yaklaşık 100 bin ilk-orta ve lise öğrencisi Türkiye’nin çeşitli kentlerinde okula başladı. Misafir olarak okula başlayan travma yaşamış çocuklarımıza nasıl davranacağız; okullarda sadece yöneticilere değil, öğretmenlere de, öğrencilere de, velilere de pek çok görev düşüyor.
#Afet6 Şubat 2023 tarihinde ülkemizde 10 ilimizi etkileyen deprem aslında hepimizi olumsuz etkiledi. Günlerce ve halen deprem bölgesinden gelen haberlerle üzüntü yaşıyoruz. Herkesi yasa boğan bu afetin fiziki ve psikolojik etkilerinin mümkün olduğunca iyileştirilmesi uzun bir süre alacak gibi görünmektedir. Psikolojik destek gereksinimi hem yetişkinler hem çocuklar için önemli bir gereksinimdir ancak 20 Şubat’ta 71 ilde okula başlayacak çocuklarımız için okulda ve evde destekleyici bir yaklaşım önceliğimiz.
#Konuk YazarKahramanmaraş depremi bölgedeki 10 ilde yaklaşık 13 buçuk milyon insanı etkiledi. Bu milyonlarca insanın büyük bölümü yakınlarını, evlerini, işyerlerini kaybetti. Deprem onlarda yıllarca kapanmayacak derin yaralar açtı. Diğer yandan gelişmeleri deprem bölgesi dışından üzüntü ve kaygıyla takip eden milyonlar depremzedelere yardım eli uzatabilmenin yollarını arıyor.
#KahramanmaraşMillî Eğitim Bakanı Mahmut Özer, akran zorbalığına karşı farkındalığın artırılması için öğrenci, öğretmen ve aileleri sürekli destekleyeceklerini, Aile Okulu projesindeki programları güçlendireceklerini, rehber öğretmenlere yönelik mesleki gelişim programları başlatacaklarını açıkladı.
#Millî Eğitim Bakanı Mahmut Özer