Dikkat bebek var

Amerika ve Avrupa'da 1990'ların ikinci yarısında başlayan kabinde çocuk koltuğu kullanımı tartışması yeniden alevlendi.

Yapılan araştırmalar, mecburi inişlerde bebek yolcuların yetişkinlere oranla çok daha fazla yaralandığını ortaya koyuyor. Uzmanlar, kucakta tutulan veya normal yolcu koltuğunda kemeri iyi sıkılmadan oturan çocukların ani durma veya çarpmayla birlikte yerlerinden fırladıklarına, ciddi yaralanmaların hatta ölümlerin meydana geldiğine dikkat çekiyor. Otoriteler, otomobillerde olduğu gibi uçaklarda da özel çocuk koltuklarının kullanılması için çalışmalar yapıyor.

İstatistikler, ailelerin bebekleri veya çocuklarıyla birlikte çok daha fazla uçak yolculuğuna çıktığını gösteriyor. Geçen yıl toplam 1,3 milyar yolcu uçakla seyahat ederken, bu rakamın 3,6 milyonu 0-2, 5,3 milyonunu da 2-6 yaş arasındaki çocuklar oluşturuyordu. Çocukların seyahat sırasında anne-babaları tarafından dikkatle kontrol altına alınması gerekiyor. Kaza raporları, son 15 yılda meydana gelen mecburi inişlerde 4 çocuğun hayatını kaybettiğini, 8'i ağır olmak üzere toplam 12 yaralanma olayının meydana geldiğini ortaya koyuyor.

YERİNDEN FIRLIYOR

Fizik kurallarına göre ani duruş veya çarpmalarda kabinde serbest kalan eşyalar, uçağın hızına yakın bir süratte yerinden fırlıyor. Örneğin otomobiller için yapılan hesaplamalarda saatte 50 kilometre hızla meydana gelen kazada çok ani duruş nedeniyle 4 yaşındaki bir çocuk öne doğru 400 kilograma eşit bir ağırlıkla savruluyor. Bu neredeyse yavru bir filin ağırlığına eşit. Uçakların hızının otomobillerden çok daha fazla olduğu göz önüne alınırsa tehlikenin ne kadar büyük olduğu ortaya çıkıyor. Bu tür olaylarda istemsiz hareketler yetişkinler tarafından kısmen kontrol edilebilirken, çocuklarda yaralanma riski çok daha yüksek.

Havacılık kurallarına göre 2 yaşından küçük bebekler anne veya babalarının kucaklarında ücretsiz olarak seyahat ediyor. İniş ve kalkışlarda kemerini bağlayan anne veya baba, daha sonra çocuğunun beline kırmızı renkli bebek kemeri geçirerek kendi kemerine takıyor. Kemer, bebeğin acil durumlarda yerinden fırlamasını engelliyor. Havacılık kuralları gereği her uçuşta, uçakta belirli sayıda bebek kemeri bulundurulmak zorunda. Bebek yolcu sayısının artması durumunda uçağa yeterli sayıda özel kemer yükleniyor. Bebek yolcuların özellikle anne-babalarına ya da kan bağı olan yakınlarına bağlanması öngörülüyor. Uçakta anne-baba varsa asla bakıcıya bağlanmaması için ciddi öneriler var. Çünkü bir kaza anında bakıcı öncelikle bebeği bırakıp kendi hayatını kurtarmak isterken, anne-baba mutlaka bebeğini de kurtarmak için çaba harcayacaktır görüşü araştırma sonuçlarının kesin çizgilerini taşıyor.

Yaşı ikiyi geçen küçük yolcular ise seyahatlerini normal yolcu koltuğunda yapıyor. İniş-kalkış veya türbülans durumlarında iki yaşından büyük çocuklara normal yolcu kemeri bellerine göre ayarlanarak takılıyor. Bazı yolcular bebeklerini yanlarındaki çocuk koltukları ile taşımak istiyor. Eğer yan koltuk boşsa, iniş-kalkış ve türbülans durumları haricinde yolcular bebeklerini çocuk koltuğu ile yan tarafa koyabiliyor. Çocuk koltuklarının iniş-kalkış ve türbülans durumlarında sabitlenmediği için kullanılmasına izin verilmiyor.

Uzmanlar, kazalarda yaralanmaların azaltılması için havacılık sektöründe uçuşun her anında kullanılabilecek özel koltuklar üzerinde çalışıyor. Aslında bu konu 1999 yılında Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi FAA'in gündemine getirmişti. Üniversitelerin araştırmaları sürerken meydana gelen 11 Eylül olayları, çocuk koltuğu ile değişiklikleri listenin altlarına doğru itti. Otoriteler önceliği kabinde terör olaylarını önleyecek değişiklikler üzerinde yoğunlaştırmak zorunda kaldı.

ÖZEL TASARIM

İmalatçılar arasında uçaklara uygun ilk çocuk koltuğu Alman Innovint şirketi tarafından geliştirildi. Havacılık otoritelerinden onay bekleyen koltuğun imalatçısı Innovint'in üretim portföyünde kabinde kullanılan başta koltuk olmak üzere çok sayıda malzeme bulunuyor. Acil durumlarda havacılık kuralları gereği yeni çocuk koltukları kendi ağırlığının 16 katına kadar (16G) dayanabiliyor. Kumaşı yanması geciktirilmiş özelliklere sahip. Çocuk koltuğu, özel pimler ile normal yolcu koltuğuna sabitleniyor. Omuz ve belden takılan özel kemerler dört noktadan vücudu sarıyor.

Innovint'in yeni koltuk konseptinin iki ayrı modeli bulunuyor. İki yaşından küçük çocuklar için tasarlanan model maksimum 9 kilogram taşıyabiliyor. Diğer modeli 6 yaşına kadar olan çocuklar için kullanılabiliyor. Bu koltuğun kapasitesi ise en fazla 22 kilogram. Tamamen katlanabilir koltuğun boş ağırlığı 6.5 kilogram ve rahatlıkla elde taşınabiliyor. Ürünün satışına havacılık otoritelerinden onay alınmasıyla başlanması planlanıyor.

Yolculara yeni haklar

Avrupa Birliği (AB), çeşitli nedenlerle uçağa binemeyen yolcuların haklarını korumak için yeni yasayı 1 Ocak 2005'ten itibaren uygulamaya koyacak. Rakamlar, her yıl sadece Avrupa'da 250 bin uçak yolcusunun koltuk sayısından fazla bilet satılması nedeniyle havalimanlarında kaldığını gösteriyor. Havayolu şirketleri son dakikada iptal olan biletler nedeniyle fazla bilet satışını savunurken yoğun dönemlerde uçamayan yolcu sayısında büyük artış meydana geliyor.

Yeni uygulama tüm şirket ve uçuşlar için geçerli olacak.

Eğer koltuk sayısından fazla bilet satılırsa, havayolu şirketi yer açmak amacıyla önce tüm yolculara duyuru yapacak. Yolculuktan gönüllü olarak vazgeçmek isteyen olup olmadığı sorulacak.

Şirketler, uçağa alınmayan biletli yolculara, 1500 kilometreden az uçuşlar için 250, 1500-3500 kilometre için 400, 3500 kilometreden fazla mesafeler için 600 euro tazminat ödeyecek.

Uçağa alınmayan yolcular ayrıca bilet ücreti iadesi veya en kısa süredeki uçuşa katılmak talebinde bulunabilecek. Havayolları 5 saatten fazla rötarlarda yolcuların yemek ve otel ihtiyaçlarını da karşılayacaklar.
Havayolları bir yolcunun uçağa alınamayacağını iki hafta önceden kendisine bildirmek koşuluyla bu yükümlülüklerden kurtulabilecek. Ayrıca 5 saatten fazla rötarlarda yemek ve otel masraflarının yanı sıra talep halinde bilet ücretini de iade edecekler. Tolga ÖZBEK

Kartal Vakfı gecesi

Kartal Vakfı, Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral İbrahim Fırtına ve eşi himayesinde gerçekleştirdiği farklı açılımlara bir yenisini ekliyor.

Geçtiğimiz yıl kasım ayında Ankara'da Fazıl Say konseriyle ivme kazanan vakıf çalışmaları, sanat dünyasının devlerinden İdil Biret ve Suna Kan'ın birlikte vereceği konserle bu kez İstanbullu sanatseverlerle buluşmayı hedefliyor.

'Göklerden gönüllere inenler için' sloganı ile 14 Şubat 2004 tarihinde Harp Akademileri Komutanlığı'nda icra edilecek konserde İdil Biret ve Suna Kan'a Şef Rengin Gökmen yönetimindeki Cemal Reşit Rey Senfoni Orkestrası eşlik edecek. Bu muhteşem müzik ziyafeti ile davetlilerle ortak duygular oluşturularak gönüllerden göklere iletilecek.

İdil Biret ve Suna Kan'ın 'Göklerden gönüllere inen kartallar için' vakıf yararına sunacakları konser, seçkin davetlilerin hayır ve sanat faaliyetlerini Kartal Vakfı platformunda birleştirecek.

Kartal Vakfı; şehit olan, çeşitli kazalarda hayatını kaybeden, sakat kalan Türk Hava Kuvvetleri mensupları ile eş ve çocuklarına sosyal, ekonomik ve eğitim konularında destek sağlıyor.

Bu tür nitelikli ve kapsamlı sanat faaliyetleri ile dayanışmayı sağlayan Kartal Vakfı, önümüzdeki aylarda değişik organizasyonlarla, Türkiye'nin her yanında etkinlikler düzenleyecek. Konserle ilgili daha fazla bilgi Kartal Vakfı'nın 0 312 419 87 14, 414 39 22 ve 414 39 81 numaralı telefonlardan alınabilir.

THY yönetiminde değişiklik

Mahkeme kararıyla sürekli THY Yönetim Kurulu’na girip çıkan Alaaddin Lütfi Kuday yeniden bu göreve geldi. Bunun üzerine THY Yönetim Kurulu üyelerinden Mehmet Büyükekşi iş yoğunluğunu belirterek kendi isteği ile görevinden ayrıldı. Mehmet Büyükekşi, daha önce Alaaddin Lütfi Kuday'dan boşalan yere geldiği için mahkeme kararı karşısında direnmek yerine bir jest olarak hemen görevi bıraktı.

THY Yönetim Kurulu'nda iki defa üyelik görevinde bulunan Kuday iki defa görevden alınmış ancak yine mahkeme kararı ile geri dönmüştü. Üçüncü kez yine mahkeme kararı ile gelen Alaaddin Lütfi Kuday'ın kalan görev süresini tamamlayarak yönetimden ayrılması bekleniyor.

Öte yandan uzun süredir vekaletle yönetilen THY Genel Müdürlük Mali Yardımcılığı’na Kadir Fazlı Danışman atandı. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'ndan onay alınarak yapılan atamada Danışman'ın Ulaştırma Bakanlığı tarafından THY'ye yönlendirildiği öğrenildi. Halen THY Genel Müdürlük Yardımcılıklarından Ticaret ve İnsan Kaynakları vekaleten yönetiliyor. Atamaların önümüzdeki günler içinde yapılması planlanıyor.
Yazarın Tüm Yazıları