Anonssuz terminal T5

İngiliz Havayolları British Airways (BA), 27 Mart’ta Londra Heathrow Havalimanı’ndaki yeni yuvasına taşınıyor.

Kısaca T5 olarak adlandırılan Terminal 5’in açılmasıyla birlikte Heathrow’da aktarma derdi ortadan kalkacak. Yolcular 35 dakikada işlemlerini tamamlayacak, en uzak kapıya sadece 6 dakikada yürüyerek ulaşacak.

Piste çok yakın terminal dev cam yapısıyla yolcuyu karşılıyor. İçine girdiğinizde metal konstrüksiyon insana güven veriyor. Bu malzemelerle Türkiye ilk defa TAV’ın yaptığı Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde tanışmıştı. Cam ve metalin uyumu artık yeni nesil terminallerin standartları arasına girdi.

YAĞMUR SUYU KULLANILIYOR

T5’in dalga görünümündeki çatısı ise özel bir fonksiyonu içinde barındırıyor. Bu tasarım sayesinde yağmur suları toplanıyor ve arıtılıyor. Terminaldeki su ihtiyacının yüzde 80’i buradan sağlanıyor. Çevre normlarına büyük önem verilen terminalde yerdeki tahta kaplamalar süt kutularının geri dönüşümü ile yapıldı. Dış yapının cam olması aydınlık bir ortam sunuyor. Ancak ışık geçişleri yumuşak ve göz almıyor.

Girişten itibaren binada büyük bir sessizlik hakim. Bunun nedeni terminalde anons sistemi yok. Yönlendirme tuvaletlere bile konulan özel ekranlarla yapılacak. Yolcu uçağını huzur içinde yorulmadan bekleyecek.

Güvenlik noktalarında yaşlı engelli ve çocuklu yolcular ayrı noktalardan alınacak. Röntgen cihazı başındaki görevlilerin eşyaların konduğu sepetleri toplarken dikkatinin dağılmaması için özel bir tasarım yapıldı. Yolcu kontrolden sonra eşyasını alınca sepet aşağıdan otomatik olarak dönecek. Pasaport kontrollerinde ise biyometrik işlem gerçekleştirilecek. Parmak izleri alınıp fotoğraf çekilecek. Bu uygulama kimliği olmayan İngiliz vatandaşlarının iç hatlarında seyahat etmesine olanak tanınacak.

ALDIKLARINIZI UÇAĞA YÜKLETİN

Her biri dünya markası toplam 136 mağazalık dev bir satış alanı yolcuların uçakları beklerken alış veriş imkanı sunacak. Ama asıl önemlisi aldıklarınızı yanınızda taşırken kanter içinde kalma, kabinde yer sorunları ortadan kalkıyor. Kurulan kontuara aldıklarınızı özel kutuyla teslim edeceksiniz. Bu kutu uçağın altındaki kargo bölümüne yüklenecek. Aldıklarınız gittiğiniz yerde size ulaşacak.

SALONLAR İNGİLİZ STİLİ

Toplam 140 milyon YTL’ye mal olan first ve business class yolcuları için 6 özel salon bulunuyor. 15 bin metre kare alanda kurulu salonların kapasitesi 2 bin 500 yolcu. İngiliz stilini modern tasarım ile birleştiren salonlarda şarap galerileri, şampanya barları yer alıyor. Uçuş öncesinde dünya mutfaklarından özel ve hafif yemekler restoranda sunulacak. Yolcular uçaklarını beklerken SPA merkezinden yararlanabilecek. Masaj, cilt bakımı yaptıracak.

10 MİLYAR YTL’YE MAL OLDU

İnşaat 4.5 yılda tamamlandı. 20 bin işçi çalıştı. 10 milyar YTL harcandı.

Binanın uzunluğu 396, yüksekliği 40 metre.

T5 tam kapasite B ve C modüllerinin 2010’da hizmete girmesiyle çalışacak.

Tasarımı BA ile birlikte ünlü İngiliz Mimar Mike Davies tarafından gerçekleştirilen terminal dünyanın en çevreci binaları arasında yer alıyor.

Pistlere çok yakın terminal sayesinde uçakların taksi süreleri yüzde 20 azaltıldı. Böylece uçaklar yerde daha az karbon salınımı yapacak.

Toplam 5 katlı terminaldeki kapalı alan 50 futbol sahasına eşit.

Saatte 12 bin bavul kapasiteli bagaj sisteminin uzunluğu tam 18 kilometre. Hedef gelişmiş teknoloji ile bagaj kayıplarını en aza indirmek.

Türk işi çizgi aracı

Türkiye’nin en yoğun hava trafiğine sahip meydanı olan İstanbul Atatürk Havalimanı’nda pilotların inişte ve taksi yaparken izledikleri sarı çizgiler işte bu araç tarafından çiziliyor. Atatürk Havalimanı’na yakışmayan aracın çizdiği 36 sağ pist başına çıkan "Golf" taksi yolundaki yamru yumru çizgiler özellikle yabancı pilotlar arasında alay konusu oluyor. Gayri ciddi sarı çizgiler yolcuların da dikkatini çekiyor.

Gücü piste yetmedi

Pekin’den gelen İngiliz Havayolları British Airways’e ait Boeing 777 tipi yolcu geçtiğimiz günlerde tarihinin en kısa inişlerinden birini yaptı. 136 yolcusuyla Londra Heathrow Havalimanı 27 sol pistine inmek için alçalan uçak, motorlarında son anda meydana gelen güç kaybı nedeniyle pist başına 350 metre kala toprağa indi. İniş takımları kırılan uçak, pist başı çizgisi üzerinde durdu.

Tahliye sırasında üç yolcu hafif yaralandı. Motorlar incelemeye alırken uçağın son yaklaşmada güç kaybı yaşandığı belirlendi. Olay 30 saniye daha geç meydana gelseydi 777 piste yetişebilecekti.

Sipariş savaşında zafer Boeing’in

Geçen yıl nefes nefese geçen yolcu uçağı sipariş yarışını Boeing rekor kırarak önde tamamladı. Amerikalı imalatçı 1413 uçak satarken Avrupalı imalatçı Airbus 1341 adette kaldı.

Boeing, 2001 yılı sonuçlarının tekrar üzerine çıkma sevinci yaşarken en çok satış aralık ayında gerçekleşti. Bir ayda tam 287 adetlik uçak anlaşması imzalandı. Halen Boeing’in sipariş listesinde imal edilecek 3 bin 427 uçak bulunuyor. Geçen yıl 527 uçak teslimatı gerçekleştiren Boeing’in imalat hızını yükselterek bu yıl 600’den fazla uçak üretmeyi planlıyor. Uzmanlar Boeing’in yaşadığı yükselişte dolar paritesinin düşük kalmasının etkili olduğuna belirtiyor.

Geçen yıl Boeing’in en çok satan modeli 846 adetle 737 oldu. Tek koridorlu 737’yi 369 adetle Boeing’in yeni uçağı 787, 141 adetle 777, 36 adetle 767 ve 21 adetle de 747 izledi.

Airbus euronun dolara göre aşırı değerlenmesi nedeniyle fiyat pazarlıklarında sıkıntılı yaşadı. Fiyatları rakibine göre kur nedeniyle otomatik olarak artan Airbus geçen yılı "Power 8" adını verdiği maliyetleri düşürme programı sayesinde 300 milyon euro tasarruf etti.

Toplam 1341 adet uçak satışı içinde aslan pay 913 adetle tek koridorlu A320 serisinin oldu. Bunu 292 adetle Airbus’ın yeni uçağı A350XWB, 113 adet A330, A340 ve A350 izledi. Dev yolcu uçağı A380’e de 23 sipariş geldi. Elinde 3 bin 421 adetlik uçak siparişi bulunan Airbus, 2007’de 453 adet uçak teslim etti.

İmalatçılar yıla umutlu başlarken aynı başarıyı 2008’de de devam ettirmeyi hedefliyorlar. Yapılan araştırmalar, havacılık sektöründe bu yıl büyümenin hızla yükselen yakıt fiyatları nedeniyle çok az yavaşlayacağını ortaya koysa da yeni uçak projeleriyle 2008’in satış açısından geçen yılla aynı seviyelerde olacağını işaret ediyor. Tolga ÖZBEK

Dreamliner’ın ilk uçuşu hazirana kaydı

Boeing, 787’nin ilk uçuşunu üçüncü kez erteledi. Haziran’da planlanan ilk uçuşla teslimat tarihleri de 2009’a kaydı. Ticari Uçaklar Başkanı Scott Carson sorunun 787 için parça imalatı yapan tedarikçi şirketlerden kaynaklandığını açıkladı. Projede uçağın yerde motor testlerine başlaması için 27, taksi testler için de 20 sistem kompenentinin teslim edilmesi bekleniyor.

995 bin dolarlık gürültü tazminatı

New York Brooklyn’de yaşayan Ferranti ailesi, Concorde yolcu uçağının kalkışta yüksek gürültü nedeniyle evlerinde oluşturduğu hasar için 995 bin dolar tazminat almaya hak kazandı. Olay, 21 Temmuz 2002 tarihinde meydana geldi. New York JFK Havalimanı’ndan kalkan Air France Havayolları’na ait Concorde yolcu uçağı, yeterli yüksekliğe ulaşamadığı için pilotlar alçak irtifada uçuşa maksimum güç kullanarak devam etmek zorunda kaldı. 2003’te hizmetten ayrılan Concorde’ların motorlarında askeri jetlerde bulunan ve "after burner" olarak adlandırılan özel bir itiş sistemi de bulunuyordu. Kalkışta ve süpersonik uçuşlar sırasında devreye giren sistem aynı zamanda çok yüksek gürültüye neden oluyordu.

John Ferranti, uçağın motorlarından çıkan gürültünün oluşturduğu titreşimin 12 odalı metal konstrüksiyon evlerine verdiği zararın ilk yağmurla birlikte ortaya çıktığını belirtti.
Yazarın Tüm Yazıları