Amerikan şirketleri parayı bagajda buldu

Amerika’daki havayolu şirketleri, artan maliyetlerle birlikte uygulamaya başladıkları iç hatlarda ücretli bagajla bu yılın ikinci yarısında 183 milyon dolar gelir elde etti.

Geçen yıla göre yüzde 55’lik artış olduğuna dikkat çeken Amerikan Ulaştırma Bakanlığı verileri, uygulama sayesinde artık yolcuların daha hafif bavulla seyahat ettiklerini ortaya koydu.

Sıkıntılı günler geçiren Amerika’daki havayolu şirketleri, yaklaşık 1.5 yıldır yolculardan check-in sırasında kargoya verdikleri bagajlardan ek ücret alıyor. Şirketler arasında giderek yaygınlaşan uygulamada genellikle ilk bagaj için 15, ikinci için de 25 ile 50 dolar arasında değişen ücret talep ediliyor. Eğer yolcu üçüncü bir bavulu bagaja vermek isterse 75-150 dolar ödüyor.

Havayolları uygulamadan memnun. Fazla ücret ödemek istemeyen yolcular bavullarını hafifletirken, son 6 ayda yapılan araştırmada yolcu başına düşen kargoya verilen bagaj sayısı 1.2 oldu. Ayrıca azalan bagaj miktarı ile uçaklar yerde daha hızlı bir sonraki sefere hazırlanmaya başlandı.

Yolcular bavullarını kargoya vermemek için bu sefer kabin bagajlarına yüklendi. Ancak bu konuda kurallar sıkı. Yolcuların kabin boyutlarını ve ağırlık limitlerini aşan çantaları yanlarına almalarına kesinlikle izin verilmiyor.

KABİNDE BAVUL SAYISI ARTTI

Check-in sırasında uçağın baş üstü bagaj alanlarının dolması halinde yolcunun bagajı kargoya yönlendiriyor. Bu durum özellikle kabin bagaj alanları kısıtlı olan pervaneli veya jet motorlu bölgesel uçaklarda yolcu memnuniyetsizliğini artırıyor. Araştırmalar, uçaklarda yolcuların yüzde 20’sinin kabin bagajlarının kargoya yönlendirildiğini ortaya koyuyor.

Amerikan Kabin Memurları Birliği AFA, uygulamadan rahatsız. Kabin memurlarının uçağa binişte yolcuların emniyetinden çok bagajların yerleştirilmesiyle uğraştığı, giderek sıkışan kabinin olası bir tahliyede ciddi sorunların yaşanabileceği ısrarla vurgulanıyor. Tolga ÖZBEK

HANGİ HAVAYOLU BAGAJ İÇİN KAÇ DOLAR ALIYOR

Havayolu 1. Bagaj 2. Bagaj Fazla Bagaj

(23-32 kg arası)

Alaska02539

American152550

Continental152550

Delta05090

Jet Blue02075

Northwest152550

Southwest0025

United1550100

USAirways152550

Finnair dönüyor, BMI duruyor

Finlandiya Havayolları Finnair, İstanbul-Helsinki seferlerine yeniden başlıyor. 4 Mart 2009’dan itibaren haftada iki gün çarşamba ve cumartesi günleri karşılıklı yapılacak uçuşlar, Airbus A319 tipi uçaklarla gerçekleştirilecek.

İngiliz havayolu şirketi BMI, Londra-Ankara seferlerini yaz tarifesinin bitmesiyle birlikte durduruyor. Hattın doluluk oranlarının yüzde 25’te kaldığı, BMI’ın beklediği yolcu potansiyeline ulaşamadığı öğrenildi.

Özel fırsatları kaçırmayın

THY, 26 Ekim’den itibaren Bağdat seferlerine başlıyor. Uçuşlar, pazartesi, perşembe ve cumartesi günleri karşılıklı yapılacak. Ekim ayında ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç 111 Euro’luk promosyon 1-7 Ekim’de Muscat, Tiflis, St. Petersburg ve Tokyo, 8-14 Ekim için Madrid, Tiran, Moskova,Karaçi, 15-21 Ekim arasında Dublin, Simperofol, Kuveyt ve Seul, 22-30 Ekim arasında da Milano, Manchester, Lizbon ve Osaka için geçerli.

LUFTHANSA, 30 Nisan 2009 tarihine kadar İstanbul, Ankara ve İzmir’den ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş dönüş Amsterdam 363, Barcelona 333, Berlin ve Köln 99 Euro’dan başlıyor. Kampanya biletlerinin, 31 Aralık’a kadar alınması gerekiyor. Havayolunun 24 Eylül’de başlayıp 26 Mart 2009’da biten kampanyasında da ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç İstanbul, Ankara ve İzmir’den Almanya aktarmalı Los Angeles 795, New York 701, Miami 804, Hong Kong 695, Pekin 650, Tokyo 664 Euro’dan başlıyor. Biletlerin 30 Eylül’e kadar satın alınması gerekiyor.

AIR FRANCE ve KLM, son biletleme tarihi 28 Eylül olan kampanyasında ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş, vergiler hariç Dallas’a 200, Miami’ye 215, New York, Boston ve Chicago’ya 247, San Francisco ve Seattla’a 265 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçma imkanı şansı veriyor.

IBERIA, 1 Ekim-30 Kasım tarihleri arasında İstanbul’dan Madrid’e seyahat edecek yolcularına gidiş-dönüş, ekonomi sınıfı, vergiler hariç 149 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor.

ATLASJET, 27 Eylül’den itibaren Ramazan Bayramı boyunca İstanbul-Antalya arasında tek yön 79 YTL’den başlayan fiyatlarla uçma imkanı sunuyor. Havayolu, bayram boyunca İstanbul’dan Antalya’ya 140 sefer düzenleyecek.

Air Astana büyüyor

Kazak Havayolları Air Astana, verdiği uçak siparişleriyle hızla büyüyor. Airbus’la orta menzilli uçuşlarda kullanılmak üzere 6 adet A320 alım anlaşması imzalayan şirket, uzun menzilde ise Boeing’in yeni yolcu uçağı 787 Dreamliner’a verdiği 3 uçaklık sipariş bulunuyor.

Yüzde 51’i Kazakistan hükümetine bağlı Samruk Holding ile yüzde 49’u İngiliz havacılık devi BAE Systems şirketine ait olan Air Astana, 2001’de faaliyetlerine başladı. Filosunda 2 Boeing 767-300ER, 4 757-200, 8 Airbus A320, 2 A321 ve iç hatlarda kullanılan 5 Fokker 50 tipi uçak bulunan şirket, yeni siparişleriyle büyümeyi hedefliyor.

Halen Air Astana, Almatı ve başkent Astana’dan Londra, Amsterdam, Frankfurt, Bangkok, Pekin, Seul, Delhi ve Dubai’ye uçuyor. Bağımsız Devletler Topluluğu’nda ise Moskova’nın yanı sıra Aktobe, Atyrau, Karaganda, Kostanay, Pavlodar, Petropavlovsk, Semey, Shimkent ve Oskemen’e sefer yapıyor.

Air Astana’nın Türkiye, Ortadoğu ve Afrika Müdürü Micheal Whitehead’in verdiği bilgiye göre, şirketin en hızlı büyüyen pazarları arasında Türkiye önemli bir yerde bulunuyor. Halen tarifeli olarak Air Astana İstanbul’a Almatı’dan her gün, Astana ve Atyrau’dan da haftanın üç günü tarifeli olarak uçuyor. Kazakların büyük ilgi gösterdiği Antalya’ya bu yıl mayıs ayında başlayan charter yani tarifesiz olarak Almatı ve Astana’dan toplam 100 sefer gerçekleştirildi.

Toplam 21 uçaklık filosu ile bölgenin en önemli taşıyıcılarından biri haline gelen Air Astana, business class hizmetine de büyük önem veriyor. Halen filosundaki Boeing 767 ve 757’lerin yanı sıra A320/A321 serilerinde business class hizmeti sunuluyor. İstanbul-Almaty seferlerinde kullanılan 757’lerde toplam 20 business koltuğu bulunuyor. 2+2 düzenindeki 110 santimetre koltuk aralığına sahip business’ta class 8 kanallı video sistemi de yer alıyor.

YOLCU HATTI

A321’lerin 23’üncü sıradaki koltukları çok dar


Türk Hava Yolları’nın Airbus A321 uçaklarında, acil çıkış kapılarının yanındaki 23’üncü sıra koltukları çok dar. O koltuklara en fazla 10 yaşında bir çocuk oturabilir. Bir yetişkinin ne enden ne de boydan o koltuklara sığması imkánsız. Bence bu koltuklar üçlü değil, ikili hale getirilmeli.
Bülent İnce

THY’nin cevabı: Şikayet edilen koltuk, emergency (acil) çıkışta olduğu için boyutları diğer standart koltuklardan farklı ve yatışı limitlidir. Koltuk ebatları uçağın içinde koltuğun konacağı lokasyonda uyulması gerekli havacılık kurallarına göre belirlenir ve hesaplanan ölçülerin içinde kalacak şekilde koltuklar dizayn edilir.

Bahis olan koltuk, havacılık otoritelerinin emergency çıkışın engellenmemesi için önünde bırakılması gereken boş alanın izin verdiği ölçülere sadık kalınarak imal edilmiş olup, uçak imalatı sırasında söz konusu lokasyonda ekli kabin içi çiziminin dışında farklı bir ikili koltuk boyut seçeneğimiz olmamıştır. THY, kendi tercihi dışında kabinde yolcu memnuniyetsizliğine sebep olan zorunlu uygulamalar için yolcularından anlayış beklemektedir.

İki koltuk arasındaki fark

Standart Koltuk23. Sıradaki Koltuk Fark

Koltuk aralığı (cm)77770

Kol koyma yeri mesafe farkı (cm)45414

Oturma minderi yerden yükseklik farkı (cm)43421

Minder kalınlığı farkı (cm)990
Yazarın Tüm Yazıları