Uçaklar sizi beklemez

Gündemdeki Irak operasyonu havalimanındaki güvenlik kontrollerini iyice yoğunlaştırdı. Özellikle uzun uçuşlarda dört saat önce havalimanına gitmek gerekiyor. Kısa ve iç hat uçuşlarında da iki saat önce havalimanında olmak uçuşu garanti ediyor.

Dünyanın çeşitli yerlerinde yılbaşı tatili öncesi binlerce kişi uçaklarını kaçırdı. Ucuz biletle yolculuk yapanların paraları uçup giderken, normal sınıflardaki biletlerle yola çıkanların ise tatil programları altüst oldu.

Havayollarının, seyahat acentalarının, turizm örgütlerinin sürekli bilgilendirmelerine rağmen yolcular ne yazık ki havalimanlarına gitmede geçikiyorlar. 'Daha uçak saatine çok var' anlayışı ile zamanı boş yere harcayanlar, yolda trafiğe takılıyorlar ya da havalimanına ulaştıklarında uzayıp giden güvenlik, pasaport, check-in kuyrukları ile karşılaşıyorlar.

Havayolu şirketleri ise uçaklarındaki doluluğu arttırmak için belli sürelerde check-in yaptırmayan yolcuların yerine hemen yedekleri almaya başlıyorlar. Yedekler alınmaya başlandığında geç kalan yolcu için iş işten geçmiş oluyor. Artık havayolu şirketlerinin çoğu 'over booking' denilen sistemi yaygın olarak kullanıyorlar. Kriz içindeki sektör, uçakların boş kalmaması için bazen de acımasız davranıyor ve limitlerin çok az üstündeki bir zamanda bile check-in kontuarına gelen yolcuyu uçağa almıyor, uçağı zamanından önce bekleyen yolcularla dolduruyor.

BÜYÜK HAVALİMANLARI

Uluslararası uçuşlarda bir talihsizliğe uğramak istemiyorsanız büyük havalimanlarında uçuştan dört saat önce havalimanınında olmanız gerekiyor. Bu abartılmış gibi gelen zaman aslında havayolları ve havalimanı işletmecilerinin de uygun gördüğü zaman. Büyük havalimanları içinde de ciddi bir ulaşım sorunu meydana geliyor. Önce dış kapıdan girişteki güvenlik kontrolü kuyrukları yüzünden bazen yarım saatten fazla zaman alıyor. Check-in kontuarları önündeki kuyrukların zaman zaman 1 saate yakın süre aldığını da unutmamak gerekiyor. Check-in kontuarlarında uçuşlara göre değil havayollarına göre check-in yapıldığı için sizin uçağınızın kalkış süresi yaklaşmış olsa bile check-in işlemi sıra ile yapılıyor. Yani önünüzdeki bir yolcu belki sizden bir saat sonra kalkacak bir uçakla başka bir yere gidecek olsa bile o sırasında kalıyor. Siz geç kaldığınızı, uçağınızın kalkış zamanının yaklaştığını kimseye anlatamıyorsunuz. Çünkü kurallar böyle konulmuş. Hatta bazen tam size check-in sırası geldiğinde uçağın artık yolcu almayacağı duyuruluyor. Böyle bir anda yıkılmamak, kahrolmamak için büyük havalimanlarında, özellikle okyanusaşırı uçuşlarda mutlaka havalimanına dört saat önce gelin. Ve bu sürenin abartılmadığına kendinizi ikna edin. Her şey yolunda gitse bile havalimanı içindeki büyüklükler ciddi zamanınızı alıyor. Ama bir de yoğun aramaların yapıldığı ihbarlı günlerde bavulunuz didik didik edildiğinde, üst aramalarının bir kaç kat sıklaştırıldığı bir günde olabilirsiniz. Siz hangi günün ihbarlı olduğunu bilmediğiniz için, daha önceki uçuşlarınızda iki saat önce geldiğinizde her şeyin yolunda gittiği havalimanında ciddi bir sıkıntı yaşayabilirsiniz.

İÇ HATLAR

Türkiye dahil bir çok ülkede iç hat uçuşlarında check-in kontuarlarında uçuştan 20 dakika öncesinde işlem yapılması durdurulur. Sonraki zamanda uçak bir nedenle gecikmeye girse bile sizi uçağa almayabilirler. Bir dakika ile değil, bazen birkaç saniye ile bile uçağa binemeyebilirsiniz. Yani size verilen süre 20 dakika olsa bile siz check-in zamanından en az 40 dakika önce işlemlerinizi yaptırmalısınız.

İş sadece check-in deki işlemle bitmiyor. Boarding pass'ınızı aldıktan sonra bazı ülke havalimanlarında iç hat uçuşu olsa bile ciddi bir mesafeyi yürüyerek katetmeniz gerekiyor. Ayrıca ikinci güvenlik geçişleri önlerinde de kuyruklar oluyor. Havalimanlarının hava tarafı geçişlerine birkaç noktadaki güvenlik kontrollerinden sonra geçilebiliyor. Örneğin sabah saat 07:00 ile 10:00 arasındaki uçuşlarda aynı anda çok sefer olduğu için bu güvenlik geçişleri önünde uzayıp giden kuyruklar meydana geliyor. Bu kuyruklarda siz, uçağınızın kalkışına çok az zaman kaldığını kimseye anlatamassınız ve kimse size sırasını vermeyebilir.

Dış hat uçuşlarında büyük havalimanlarına, uzun uçuşlar için en az dört, diğer uçuşlar için en az üç saat önce gelmek gerekir. İç hat uçuşlarında havalimanında en az iki saat önce olmak o uçuşu garanti etmek gibi bir şeydir.

BEKLENMEDİK OLAYLAR

Havalimanlarında sizi her zaman bir talihsizlik bekleyebilir. Bu özellikle güvenlik geçişlerinde olur. Çantanızda unuttuğunuz bir tırnak makası ya da hiç aklınıza getirmediğiniz ucu sivri bir şey başınızı derde sokmasada zamanınızı alabilir. Çok masum nedenlerle çantanıza koyduğunuz bir elma bile sıkıntı yaratabilir. Pasaportunuzda ya da kimliğinizde bilgi ve kontrolünüz dışında meydana gelen bir bozulma, bir deformasyon bile sizi sıkıntıya sokabilir. Hatta kimlikleriniz üzerindeki resimle, uçuşa gittiğiniz sıradaki haliniz arasındaki farklar bile sorun yaratabilir.

Dünyada terörün yaygınlaşması ve 11 Eylül gibi akıl almaz olayların yaşanması en çok havayolu yolculuğunu etkiledi. Uçakla yolculuk öncesi neredeyse bir işkence haline geldi. Ama yapılacak bir şey de yok gibi görünüyor. Sadece kurallara uyarak işkence sürelerini kısaltmak ve kendimizi talihsizliklerden korumak zorundayız. Siz siz olun havalimanlarına erken gidin. Yolculuk öncesi bütün kimlik belgelerinizi kontrol edin, bavul ve çantanıza koyduğunuz her şeyi iyi seçin.

Asla aklınızdan çıkarmayın, dünyanın hiç bir yerinde hiç bir uçak sizi beklemez. Onlar bir sorun yoksa saatlerinde kalkıp giderler, geç kalmışsanız siz geride perişan olursunuz...

Alitalia 2003 indirimi

İtalyan Havayolları Alitalia 8-11 Ocak 2003 tarihleri arası (4 özel gün) rezervasyonlarını yaptırıp biletleri kestirecek olan yolcular için özel fiyatlar uygulayacak.

Şirketin 2003 promosyonundan yararlanacak yolcular Roma ve Milano'ya 169 Dolara, diğer İtalya ve Avrupa kentlerine 189 Dolara uçabilecekler. Aynı kampanyada yine aynı tarihlerde bilet alınarak İstanbul'dan Amerika'da New York, Miami, Chicago, Boston 349 Dolar, Güney Amerika'da Buenos Aires, Sao Paolo ve Caracas için 579 Dolarlık fiyat uygulanacak. Bu fiyatlardan alınan biletlerle 16 Ocak - 15 Mart 2003 tarihleri arasında İstanbul'dan çıkış yapılması gerekiyor. İtalya ve Avrupa fiyatları sadece 7-8-9 Şubat 2003 tarihinde kullanılamayacak, Miami fiyatı ise 1 Şubat 2003'den itibaren geçerli.

FREE BIRD EĞİTECEK

Nisan 2001'den bu yana Avrupa ve Türkiye'nin önde gelen tur operatörlerine tarifesiz sefer hizmeti veren Free Bird Airlines, MD80 tipi uçaklarda görevli ekipleri eğitebilme yeterliliği anlamına gelen Eğitim Yetki Belgesi (TRTO/06) aldı. Halen tüm birimleri DIN EN ISO 9001:2000 kalite belgeli Türkiye'nin ilk ve tek özel havayolu olarak çalışan Free Bird, güvenilir bir havayolunun gerektirdiği özelliklere sahip olduğunu bir kez daha belgeledi. JAA (Avrupa Sivil Havacılık Birliği) üyesi Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından verilen Eğitim Yetki Belge'si (TRTO/06), Free Bird'ün eğitim kadrosunun MD80 tipi uçaklardaki ekipleri eğitebilecek bilgi ve donanıma sahip olduğunu ifade ediyor. Free Bird'ün 19 kişilik eğitim kadrosunu her biri 15 yıldan fazla uçuş deneyimine sahip, lisanslı uçuş öğretmeni pilotlar ve kabin amirleri oluşturuyor. Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nce verilen bu belge ile Free Bird, kendi ekiplerinin yanısıra, MD80 tipi filoya sahip diğer havayollarına da kabin ve kokpit ekipleri eğitimi verebilecek, eğitmenlerini eğitebilecek.

Free Bird Airlines, havacılık sektöründe 85'den fazla işletmeye yer hizmetleri, temsil, gözetim, güvenlik ve denetleme gibi konularda hizmet veren ve 22 yıllık köklü bir geçmişe sahip olan Gözen Grubu'nun tarifesiz havayolu şirketi. Free Bird, Türkiye ve Avrupa arasında 60'dan fazla noktadan taşıdığı yolcusuyla Türk turizmine katkıda bulunuyor.

JAL'IN DENİZ KABUKLARI

Japon Havayolları JAL, Business Class yolcularının mutlu olacakları deniz kabuğu şeklinde koltuklar hazırladı.

Avrupa ve Amerika'da çeşitli noktalara uçuşlar yapan JAL'ın toplam 16 uzun menzil uçağına yeni koltuklardan döşenecek. Bir deniz kabuğunu andıran bu yeni koltukların 1,5 metre alanı ve yatak şekline getirildiğinde daha rahat uyuyabilmek için 170 derece yatma özelliği var. Deniz kabuğu şekli yolcuların rahatlığını ve gizliliğini sağlıyor. Bunların yanında koltukların ayarlanabilir ve düz açılabilir ayak koyma yeri, koltuk yattığında uzunluğunu arttırıyor. Ayrıca koltukta masaj özelliği de var. Kol koyma yerleri aşağıya inebildiği için de yatak pozisyonunda 59.7 santimetre genişliğe ulaşarak daha ferah bir ortam sağlıyor. Koltuk tam yatak pozisyonuna getirildiğinde uzunluğu 190 santimetreye ulaşıyor.

Yeni geliştirilen koltuk ayarlama sistemi birbirinden ayrı dört motor ve tekerlek sisteminden oluşuyor. Bu sistem ile yumuşak ve akıcı koltuk hareketleri, koltuk kontrol panelinden bir düğmeye basılarak yapılabiliyor. 1996 yılında ilk kullanılan JAL Skylux koltuklarının yerini alacak olan düz deniz kabuğu koltukları B/E Aerospace şirketi tarafından üretiliyor. JAL aynı zamanda Magic eğlence sistemini AVOD (isteğe bağlı müzik ve video) ile geliştiriyor. Eski 16.3 santimetre (6.4 inch) olan ekranların yerine 26.4 santimetrelik (10.4 inch) video ekranları geldi. Bunlar eskileri gibi koltukların kol koyma yerine değil, öndeki koltukların arka kısmına monte edildi. Diz üstü bilgisayarları için elektrik bağlantısı da bu koltukların standart donanımında yer alıyor.
Yazarın Tüm Yazıları