Ortadoğu’da TAV imparatorluğu

Abu Dabi ve Doha’da Türk insanının sadece alın terinin değil, akıl terinin mükemmelliğini gördüm. Katar’ın başkenti Doha’nın yeni havalimanı terminali, mükemmelliğin doruk noktasına çıkmıştı ve TAV’ın bütün havalimanı ihalelerinde neden birinci tercih haline geldiğini kanıtlıyordu. Çöllerdeki bu başarının lideri Sani Şener ise “Daha neler yapacağız” diyerek işe yeni başlamış bir CEO’nun heyecanını yaşıyordu...

Haberin Devamı

TAV’ın Cessna Sovereign özel iş jeti Basra Körfezi üzerinden Abu Dabi için alçalıyor. Şirketini küresel bir marka yapan CEO Sani Şener’in gözü Ortadoğu’nun uçsuz bucaksız çöllerinde. Bittiğinde hepsi TAV’ın eseri olacak, bölgeyi havacılık merkezi haline getirecek milyar dolarlık projeleri düşünüyor. İhaleye çıkacak havalimanlarını hayal ediyor...
Uçağın yolcuları arasında Sani Şener’in yanı sıra TAV İnşaat Genel Müdürü Ümit Kazak, TAV’ın Kurumsal İletişim Koordinatörü Bengi Vargül, Finans Direktörü Berin Akarsu ve Finans Koordinatörü Özlem Şavkın Orhan var.

MUHTEŞEM KULE

 TAV İnşaat, bugün dünyanın dördüncü büyük havalimanı inşaat şirketi. Kahire, Doha, Dubai, Tunus, Libya, Muskat, Medine, Cidde derken sıra Abu Dabi’de. Buraya, 27 milyon yolcu kapasiteli, 3 milyar dolarlık dev bir terminal inşa edecek.
Abu Dabi’ye indiğimizde hemen pist kenarındaki inanılmaz zarif tasarımlı, 110 metre yüksekliğinde hava trafik kontrol kulesi dikkat çekiyor. TAV’ın ortağı Aeroports de Paris (ADP) tarafından yapılan kule, 108,9 milyon dolara mal oldu. Türkiye’deki kulelerin aksine öyle bir mimariye sahip ki, adeta Abu Dabi’nin sembolü. İnsan doğal olarak kıskanıyor... Çok kıskanıyor...
İnişte bizi TAV İnşaat’ın İş Geliştirme ve Teklif Direktörü Ali Haydar Özak ile Körfez Ülkeleri Bölge Direktörü Yusuf Akçayoğlu karşılıyor. Şantiyeye gidiyoruz. Temel çalışmaları tamamlanan terminal için TAV ortakları CCC ve Arabtec ile 49 aylık bir maratonda planlı ve emin adımlarla ilerliyor.
İki pistin ortasında inşa edilecek terminalin mimarı Amerikan Kohn Pederson Fox Associates (KPF). Binada tavan yüksekliği 52 metreye kadar çıkacak. Toplam alan 702 bin metrekare. 106 köprü, Abu Dabi’deki yolcuları aynı zamanda dünyaya bağlayacak. İşi veren Abu Dabi Havalimanı Otoritesi ADAC, projenin devamında ikinci ve üçüncü etaplarla kapasite yıllık 100 milyon yolcu olacak. TAV, her projesinde olduğu gibi birçok malzemesini Türkiye’den alacak. En büyük ihale demirde. Tam 100 milyon dolarlık alım planlanıyor. Binanın çatısı 225 bin metrekare. Uzay mimarisiyle inşa edilecek çatı için uçak tasarımında kullanılan Fransız Dassault’nun programı CATIA’dan yararlanılıyor. Amaç, üç boyutlu modellemeyle sorunları önceden tespit etmek.

Haberin Devamı

DOHA’NIN YENİ TERMİNALİ

Haberin Devamı

Abu Dabi’den sonra Katar’ın başkenti Doha’ya geçiyoruz. Hızla büyüyen Katar Havayolları, yeni terminali için gün sayıyor. TAV, sorumlu olduğu alanlarda artık teslimat aşamasında. Diğer şirketler de işlerini bitirdiğinde terminal gelecek yıl hizmete girecek.
Doha’nın yeni havalimanı projesi için deniz doldurularak ek alan oluşturuldu. Toplam 15 milyar dolarlık projede TAV’ın iş hacmi Japon ortağı Taisei ile birlikte 4 milyar doları aşıyor. Proje Müdürü Mustafa Nebil, uzun süren projede son iki yıldır önemli bir aşama kaydedildiğini anlatıyor. Bunda en büyük pay, Türk mühendisinin ve işçisinin. Hintli, Pakistanlı ve Vietnamlı işçilere göre Türkler hem hızlı hem de çok daha kaliteli çalışıyor.
Ön cephesi bir kilometre uzunluğundaki terminalin içinde tren de var. Gün ışığına doyan mekanlar, gözü yormayan tasarımlar terminalin en büyük artıları. İşçilik özellikle de finishing’te yüksek kalite hemen göze çarpıyor. Metaller ve ağaç kaplamalar müthiş bir bütünlükte kullanılmış. Gri çelikler, özel kaplamalar, derin alanlardaki dev LED ekranlar terminal açıldığında akıl almaz bir canlılık sunacak. Tüm detaylar tasarım harikası.
Doha’nın yeni terminali açıldığında oradan geçerseniz TAV’ın mükemmel çalışmasına siz de tanıklık edersiniz. Yazdıklarımızın abartıdan ne kadar uzak, hatta mütevazı kaldığını anlarsınız....

Haberin Devamı

EĞİMLİ UÇUŞ BİLGİ PANOLARI: Artık birçok terminalde gürültü kirliliğini önlemek için anons yapılmıyor.  Terminalde uçuş bilgi panoları eğimli özel platformlara konulmuş. Hem ışığın yansımaları kontrol altına alınmış. Hem de mükemmel görüşle çok büyük ekranlara gerek kalmadan, gözü yormadan bilgilendirme yapılıyor.

TOTEMDEN ESİNLENİLDİ: Kızılderililerin totemlerini andıran yönlendirme levhalarının kontrastı mükemmel. Çok rahat okunuyor. Köprülere yönlendirmelerde ise panoların yükseklikleri çocuk yolcuların bile rahatlıkla görebileceği gibi tasarlanmış.

ÖZEL DÖŞEMELER: ‘Terrazzo’ olarak adlandırılan epoksi özel yer karoları, terminalin inşası sırasında Doha’da döküldü. Metrekaresi yaklaşık 300 dolara mal olan karoların hem kalitesi hem de renkleri terminal binasıyla uyum içinde.

Haberin Devamı

İŞÇİLERE İDRAR TESTİ: Doha’da kurallar çok sıkı. Tuvaletlerdeki pisuarlara özel posterler konulmuş. İdrar rengi koyulaşanın ne kadar su içmesi gerektiği belirlenmiş. Zaman zaman kontrolörler işçiler arasında dolaşıyor. İdrar örneği alıyor. Su ünitelerini kontrol ediyor. Dehidrasyon yani susuz kalmak o kadar önemli ki deniz üzerine inşa edilen terminalde yüzde 80 nemle birlikte hissedilen hava sıcaklığı bazen 60 santigrat dereceye kadar çıkıyor.

Yazarın Tüm Yazıları