Kuveytli işadamı türbanı soruyor

TÜRKİYE'deki yatırım geçmişi henüz bir yıl olan Kuveytli işadamı, buradaki yöneticisine arada bir soruyor:

‘‘Zaman zaman türban tartışılıyor. Recep Tayyip Erdoğan başkanlığındaki AKP Türkiye'yi mevcut görüntüsünden daha geri götürecek adım atar mı?’’

Türkiye'deki yönetici, pek öyle bir beklenti olmadığını, hükümetin yönünü Avrupa Birliği'ne (AB) çevirdiğini aktarıyor.

Bu işadamı, 2002 yılında Sabancı Holding'in Giysa'sını alıp, onun elindeki Top Shop mağazalarıyla Türkiye'ye adım atan Alshaya Grubu'nun CEO'su Muhammed Abdülaziz Alshaya'dan başkası değil.

Alsahaya Grubu, Top Shop'la geldiği Türkiye'de hızla yayılıyor. The Body Shop, Evans, Dorothy Perkins ve Next'i getiriyor. Bunlara 19 Nisan'da İstanbul'da açtığı Starbucks Cafe'yi ekliyor. Alsahaya ile Türkiye'ye gelen Amerikalı Starbucks Cafe, kısa sürede 5 ayrı noktaya ulaşıyor.

Alshaya Grubu, Türkiye'de doğrudan kendi sermayesiyle, Shaya Mağazacılık A.Ş. ve Shaya Kahve A.Ş. adlı iki şirket kuruyor. Şirketlerin başına Işık Keçeci Aşur'u oturtuyor.

Alshaya Grubu, şimdiye kadarki gelişmeler çerçevesinde Türkiye'de bulunmaktan çok mutlu görünüyor.

Işık Keçeci Aşur, ‘‘Top Sohp, Starbucks ve diğerleri gayet iyi gidiyor. Piyasada ciddi canlanma olduğunu görüyoruz’’ diyor.

Alshaya, Başbakan Erdoğan ve Devlet Bakanı Ali Babacan'ı iyi tanıyor. Buna rağmen Türkiye'de zaman zaman yaşanan ‘‘islami hava devlet yönetimine tümüyle yansır mı’’ tartışmalarını soruşturmadan da duramıyor.

Alshaya Grubu, Türkiye'deki yatırımlarını giderek büyütmeyi de düşünüyor. Işık Aşur Keçeci, bu eğilimi şöyle aktarıyor:

‘‘Sırada İngiltere'deki mağaza zinciri Debenhams'ı getirmek var. Ayrıca grubumuz Türkiye'de emlak alımını da düşünebilir.’’

Işık
Hanım daha sonra Starbucks'la ilgili bazı ayrıntılara giriyor:

‘‘Starbucks, dünyanın 9'uncu markası. Şu anda dünyada 6 bin 700 Starbucks Cafe mağazası var. Günde ortalama 3 tane yeni Starbucks açılıyor. Birçok marka Türkiye'ye olgunlaştıktan, bir anlamda ‘yorulduktan' sonra geliyor. Oysa Starbucks daha iyi bir döneminde geldi. Aslında kendileri 2008 yılında Türkiye'ye gelmeyi planlıyorlarmış. Biz bunu 5 yıl erkene almış olduk. Ayrıca, krizin etkileri tam kalkmadan geldiğimiz için de doğru bir iş yaptığımızı düşünüyorum. Çünkü, şimdi çok hızlı büyüyoruz.’’

İngiltere’de çok sayıda marka sahibi olsa da Alshaya Grubu, ‘‘modern islam’’ yapısıyla Türkiye'yi ‘‘Batıya açılan kapı’’ gibi görüyor.

Yine de dikkat... Bakın Kuveytli bile ‘‘din devleti’’ kuşkusu yaşıyor.

Afganistan'da başka Irak'ta başka ABD var

ABD'li askerler Kuzey Irak'ta Türk askerlerini gözaltına alınca yumuşuyor gibi görünen ilişkiler yeniden gerildi. Genel Kurmay Başkanı Orgeneral Hilmi Özkök, durumu ‘‘ciddi kriz’’ olarak değerlendirdi. Afganistan'da ABD'li şirketin taşeronu olarak 53 milyon dolarlık yol yapım işi alan Gülsan Grubu'nun Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Gül'ün bu olaydan kısa süre önce yaptığı şu tespit duruma cuk oturdu:

‘‘ABD'liler Afganistan'da Türk şirketlerine karşı çok sıcak. Ancak, aynı ilgiyi Irak'ta görmek mümkün değil. Biz Irak'ta da iş almak için asılıyoruz. Karşımızda bambaşka bir ABD görüyoruz.’’
Yazarın Tüm Yazıları