Erdoğan’ın 3 çocuk önerisine en çok sevinen bez üreticileri oldu

BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan’ın ’en az üç çocuk yapın’ önerisiyle birlikte heyecanlanan çocuk bezi pazarı, bugün 800 milyon YTL’lik hacme sahip.

Bu öneri gerçekleştiği takdirde pazarın yüzde 50 oranında büyüyeceği hesapları yapan üretici firmalar, peş peşe piyasaya yeni ürünler çıkararak pazar paylarını artırmaya çalışıyorlar.

GEÇEN yıl 800 milyon YTL’lik hacme ulaşan bebek bezi pazarında, şimdi 3 çocuk sevinci yaşanıyor. Buna da, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın "en az üç çocuk yapın" önerisi gerçekleştiği taktirde, Türkiye’de yılda satılan 3 milyar bebek bezinin en az yüzde 50 artacak olması, yol açıyor. Peş peşe yeni ürünlerini piyasaya süren üretici firmalar, havuzda su geçirmeyen, krem gibi kokan, külot gibi giyilebilen yeni modellerle, rekabette öne çıkmaya çalışıyor.

Tatilde ne giyecekleri belli

2007 yılında yüzde 10 büyüyerek 3 milyar adet bebek bezi satışı gerçekleştiren firmalar, 800 milyon YTL’lik hacme ulaşan pazarı, bu yıl 1 milyar dolara ulaşmayı hedefliyor. Artan rekabet ortamıyla birlikte fiyatların gerileme eğilimine girdiği pazarda Prima, hareketli bebekler için külot gibi giyilen sızdırma yapmayan, emdiği sıvıyla ağırlaşmayan yeni ürününü piyasaya sürdü. Artan rekabette geri kalmayan Molfix’de, prematüre bebekler için özel bir bez üretti. Mini adını verdiği bu bezle, prematüre bebek sahibi aileleri çekmeye çalışırken, Huggies de yazla birlikte deniz ve havuzda mayo niyetine kullanılabilen yeni ürününü satışa sundu. Huggies, içerden ve dışardan sıvı geçirmeyen, sızdırma yapmayan bu ürünle, tatil planları yapan, Evy Baby de bebek kokulu kremli yeni ürünüyle hassas ciltli bebekli aileleri hedef aldı.

Çeşitlerle pazar gelişiyor

Pampers’ı Türkiye’de Prima markasıyla üreten Amerikan Procter and Gamble, bebeklerin gelişim aşamasına uygun 3 farklı çeşidi bulunuyor. Bunlar da, yenidoğan bebeklere özgü sıvı ve dışkıyı emebilme özelliğine sahip Yenidoğan, esnek yan bantlarıyla aktif bebeklerin rahatça hareket etmesini sağlayan Aktif Bebek ve yatarak bez değiştirmeye karşı koyan hareketli bebekler için külot gibi ayakta giydirilebilen İlk Adım adlı ürünleri bulunuyor. Hayat Kimya ise Molfix’in yeni ürünleriyle büyümesini sürdürmeyi amaçlıyor. Çoğul gebeliklerin (ikiz-üçüz) sonucunda düşük kilolu ya da prematüre doğan bebekler için ürettiği yeni ürünüyle bebeklerin bu sorunlu dönemlerini rahat atlatmalarına yardımcı oluyor.

Annelere kolaylık sağlıyor

Ayrıca Molfix Sensitive Baby Yenidoğan ürününde bulunan ’Göbek Oyuntusu’ ile de, göbek bağı bakımında annelere kolaylık sağlarken, yeni doğan bebeklerin de daha rahat etmesini sağlıyor. Huggies ise Little Swimmers mayo bebek beziyle tuvalet alışkanlığını henüz kazanmamış olan bebeklerin havuza veya denize rahatlıkla girmelerine imkan sağlıyor. Mayo bebek bezi, içindeki özel emici tanecikler ve suya dayanıklı dış yüzeyi sayesinde suya girildiğinde normal bebek bezleri gibi ağırlaşmıyor ve şişmiyor. Ayrıca koruyucu bariyerleri ve özel emici iç yapısı sayesinde dışarı sızıntı yapmıyor ve havuzda veya denizde meydana gelebilecek ufak kazaları önlüyor. Evy Baby’in üreticisi Evyap, bebeklerin cildinde oluşabilecek tahrişi en aza indirmek için Arko’yla işbirliği yaparak yeni kremli ve bebek kokulu ürün serisini sundu.

Çin’den sonra en ucuz bez Türkiye’de

GÜNEYDOĞU Bölgesi’nde ilk çocuk bezi üretimini 1998 yılında gerçekleştiren Joyful ve Önlem marka bezlerin üreticisi Pakten Yönetim Kurulu Başkanı Halil Tepe, Türkiye’de üretilen bezlerin kalite anlamında ABD ve AB ülkeleri ile rekabet edebileceğini savunurken, "Türkiye de üreticiler Çin’den sonra dünya da en ucuz bebek bezini satıyor. Bu da, sektörde yaşanan yoğun rekabetten kaynaklanıyor" dedi.

Pazara 6 tane marka hákim

BEBEK bezi sektöründe pazarın yaklaşık yüzde 80’ini 6 ana marka elinde bulunduruyor. Bunlar arasında 1986 yılında Türkiye’ye ilk hazır bebek bezi olarak giren Prima liderliğini korurken, Prima’yı Molfix, Canbebe, Huggies, Evybaby ve geçtiğimiz yıl Ülker tarafından üretilen Baby Star izliyor. Sektörde uluslararası markalarında yerli üretimleri olduğu için Türkiye’de yüzde 95’i yerli üretim ağırlıkta. Sayıları yaklaşık 50’ye ulaşan bebek bezi üreticileri arasında yer alan irili ufaklı markalar da pazarın yüzde 20 pay alıyor. Bunlar arasında Uyu&Oyna, Bebem, Pedo, Bebbitto, Libero, Önlem ve Joyful gibi markalar ön plana çıkıyor.

Bebek başına günde üç bez düşüyor

TÜRKİYE’de 0-3 yaş arası toplam 4.3 milyon bebek bulunuyor. Her yıl ortalama 1.5 milyon bebeğin dünyaya geldiği Türkiye’de her bir bebek, günde ortalama 3 bez değiştiriyor. Avrupa genelinde bu rakam 5’e çıkıyor. Özellikle Almanya ve Fransa gibi ülkelerde bu sayı 6’ya ulaşıyor. Türkiye’de bebekler, ortalama 2 yaşında günlük tuvalet eğitimlerini tamamlayarak bez kategorisinden ayrılırken, Avrupa’da bu 3 yıla, Amerika ve Japonya’da ise 4 yıla kadar çıkıyor. Amerika ve Avrupa ülkelerinde bebek bezi ürün gamları bebeğin kilosu ile birlikte bebeğin ve ailenin çeşitli ihtiyaçlarına yönelik ürünler ile çeşitlendiriliyor. Bu çeşitlilik gündüz bezi, gece bezi, tuvalet alışkanlığı kazandırmaya yönelik bezler gibi özellikleri barındırıyor. Türkiye’de ise bebeğin kilosuna, bantlarının esnekliğine, sızdırmazlık özelliğine ve tahrişi önleyen dokusuna göre gruplara ayrılıyor.
Yazarın Tüm Yazıları