BP’nin 12 milyar dolarlık 10 bin istasyonu Tufan Bey’e emanet

BP Avrupa Akaryakıt Satış&Lojistik Operasyonları Başkan Yardımcısı Tufan Erginbilgiç, BP’nin Avrupa’daki 12 ülkede akaryakıt satış ve lojistik işlerinden sorumlu bir Türk.

BP’nin 10 bin akaryakıt istasyonu ve yaklaşık 12 milyar dolarlık cirosunu yöneten Tufan Erginbilgiç, ham petrol fiyatlarındaki artışta Çin ve Hindistan’daki yüksek büyümenin yanısıra politik koşulların da etkili olduğunu söyledi.

HAM petrolün varili 70 doların üzerinde seyrederken, gözler akaryakıt sektörüne çevriliyor. BP Avrupa Akaryakıt Satış&Lojistik Operasyonları Başkan Yardımcısı Tufan Erginbilgiç, BP’nin Avrupa’daki 12 ülkede akaryakıt satış ve lojistik işlerinden sorumlu bir Türk. BP’nin 10 bin akaryakıt istasyonu ve yaklaşık 12 milyar dolarlık cirosunu yöneten Tufan Erginbilgiç, ham petrol fiyatlarındaki artışta Çin ve Hindistan’daki yüksek büyümenin yanısıra politik koşulların da etkili olduğunu söyledi. /images/100/0x0/55eb4557f018fbb8f8b66035

BP’nin Avrupa’da yatırıma ve büyümeye odaklandığı üç ülke arasında Türkiye’nin de yer aldığını hatırlatan Erginbilgiç, "Halen 600 akaryakıt istasyonumuz olan Türkiye’de her yıl 25-30 yeni istasyon açacağız. Böylece 5 yılda 120-130 yeni istasyon açmış olacağız" dedi. Son 4 yıldır Türkiye’de yeni istasyon açmak yerine mevcut olanların standartlarını yükseltmek için 30 milyon dolar harcadıklarını söyleyen Erginbilgiç, bundan sonra yüzde 16 olan pazar paylarını yüzde 18’e çekmek için büyüyen şehirlerde yeni istasyonlar açacaklarını vurguladı. BP Avrupa Akaryakıt Satış&Lojistik Operasyonları Başkan Yardımcısı Tufan Erginbilgiç ile ham petrol fiyatlarından BP’nin Avrupa ve Türkiye’deki yatırımlarına uzanan bir sohbet yaptık.

Ham petrol fiyatları niye yükseliyor?

- Şu ana kadar iki faktör var. Biri geçici, diğeri ise kalıcı. Özellikle Çin ve Hindistan’ın yüksek bir büyümesi var. Büyümeyle petrol tüketimi doğrudan ilişkili. Eskiden arz ve talep arasında daha fazla marj vardı, ama artık çok sıkı duruma geldi. İkinci faktör ise politik tarafı. İran’a ne olacak onu da koyarsanız pazarlar şu anda tedirgin. Çünkü zaten arz-talep sıkı bir durumda, onun üstüne de politik bir takım olayları koyduğunuzda çok tedirgin bir ham petrol pazarı görüyorsunuz. Arz-talep dengesinin çok sıkı olmadığı dönemde fiyatlar çıkıp iniyordu. Şu andaki artış arz ve talebin sıkılığıyla ilgili. O yüzden fiyatların eskisi gibi hızlı düşmesi beklenmiyor.

Türkiye pahalı benzini kullanan ülkeler arasında mı?

- Fiyatlara her ülkenin kendi koşullarında bakmak lazım. Sonuçta her ülkenin maliyet oranı değişik. Fiyatları ülkeler arası kıyaslamak zor ve doğru değil. Ben ülkeler arası fiyat kıyaslaması yapılmasına karşıyım. Türkiye’de şirketlerin kárlılığı kesinlikle yüksek değil. Birçok ülkede kárlılığımız daha yüksek.

PETROL EN ÖNEMLİ GELİR KAYNAĞI

Akaryakıt üzerindeki vergi yükü Avrupa’ya kıyasla Türkiye’de hangi seviyede?


- Bu konu genellikle fiyatlar arttığında gündeme geliyor. Avrupa’da her ülkede petrol fiyatının yüzde 70’i vergiye gider. Bu bazı ülkelerde bir, iki puan değişebilir. Petrol, bugün birçok ülkenin en büyük gelir kaynaklarından biri. Vergi açısından Türkiye’nin diğer Avrupa ülkelerinden pek farkı yok.

Sektörde rekabet artıyor mu?

- Şu anda bizim sektörde rekabet gittikçe yükseliyor. 5 yıl öncesine göre bakarsanız ve Avrupa’da hangi ülkeyi alırsanız alın rekabet arttı. Türkiye de aynı doğrultuda gidiyor. Ben Türkiye’de rekabetin daha fazla artmasını bekliyorum. Sonuçta bu rekabetten müşteri kazançlı çıkacak. Çünkü müşteriye verilen hizmet ve ürünler daha kaliteli hale geliyor.

Türkiye’deki enerji politikalarını nasıl buluyorsunuz?

- Türkiye’deki en büyük değişim serbest piyasaya geçişti. Bunu, çevre, güvenlik ve müşteri açısından yapılması gerekenleri belirleyen yeni kanunlarla desteklemek lazım. Artık bunlar da konuşuluyor. Türkiye’nin yapması gereken serbest piyasanın belli kurallar içinde çalışmasını sağlamak. Çevre sağlığı ve güvenliği açısından daha sıkı kurallar uygulanırsa daha da iyi olacak.

Türkiye, Romanya ve İspanya’da yatırımlarımızı artırıyoruz

BP, Avrupa’da ve Türkiye’de nasıl bir büyüme stratejisi izliyor?

- Şu anda bir reorganizasyon yapıyoruz, amacımız maliyetleri düşürmek. Müşteriye daha fazla hizmet vererek, daha fazla büyümeye çalışıyoruz. Avrupa endüstri olarak fazla büyümüyor. Fakat Avrupa’nın içinde bazı ülkeler gerçekten daha çok büyüyor. Türkiye bu ülkelerden biri, diğer ikisi İspanya ve Romanya. Bu ülkelerde endüstri hala büyüyor. Bu nedenle bu ülkelerde yatırımlarımızı artırıyoruz, pazar payımızı artırmaya çalışıyoruz. Avrupa her ne kadar büyümese de biz Avrupa’da büyümeye çalışacağız.

Avrupa’daki tüm istasyonlardan ve lojistiğinden sorumluyum

Sorumlu olduğunuz Avrupa ülkelerinde BP’nin satış hasılatı nedir?

- 12 Avrupa ülkesinde, yaklaşık 12 milyar dolarlık bir satış hasılatımız var. Avrupa’daki bütün akaryakıt ve bütün servis istasyonları ile Avrupa’nın birçok ülkesindeki perakende mağazaları bana bağlı. Aynı zamanda Avrupa’nın terminallerden istasyonlara bütün lojistiğinden sorumluyum. Avrupa’da 10 bin istasyonumuz, akaryakıt ikmali yapılan 149 terminalimiz var.

Bulunduğumuz pazarlarda bir ya da ikinci olmazsak çıkarız

Bulunduğunuz ülkelerde pazardaki konumunuz nasıl?

- Avrupa’da BP bulunduğu 12 ülkede pazarın lideri ya da ikincisi. Stratejimiz bu zaten, ya birinci ya da ikinci numara olmalıyız. Olamıyorsak o ülkede kalmayı düşünmüyoruz. Almanya, İngiltere, Lüksemburg, Avusturya, Yunanistan’da birinci sıradayız. Hollanda ve Polonya’da ikinciyiz. Portekiz ve İspanya’da üçüncüyüz. Bazen bütün ülke çapında olmak yerine bazı şehirlere konsantre oluyoruz. İspanya’da ülke çapında üçüncü sıradayız ama Madrid ve Barselona’da ikinciyiz. Türkiye’de bu stratejiyi uyguluyoruz.

BP Avrupa Akaryakıt Satış&Lojistik Operasyonları Başkan Yardımcısı Tufan Erginbilgiç, BP’nin Avrupa’daki 12 ülkede akaryakıt satış ve lojistik işlerinden sorumlu. İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği’nden mezun olduktan sonra, 1986’da Boğaziçi Üniversitesi’nde MBA programını ve 1989’da Ohio State Üniversitesi’ndeki Ekonomi üzerine yüksek lisans eğitimini tamamladı. 1990-1997 yılları arasında Mobil Oil’da çalıştıktan sonra, BP’nin çeşitli departmanlarında görev aldı.

Türkiye’de her yıl 25-30 yeni istasyon açacağız

Türkiye’de ne kadar yatırım planlıyorsunuz?

- Şu anda 600’e yakın istasyonumuz var. Her yıl 25-30 yeni istasyon açarak, 5 yılda 120-130 yeni istasyon açmış oluruz. Bunun yanısıra müşteriye iyi hizmet veremediğimiz ve karlılık getirmeyen bir takım istasyonları da kapatmaktan kaçınmayacağız. Son 3-4 yıldır BP olarak Türkiye’de fazla istasyon açmıyorduk. Mevcut istasyonlarımızda çevresel konular ve güvenlik için son 4 yılda 30 milyon dolar harcadık. Bu yatırım Türkiye’yi belli bir seviyeye getirmek içindi. Artık atılıma geçiyoruz.

Büyüyen şehirlere yatırım yapacağız

Yeni istasyonlarda hangi bölgeler veya illere yoğunlaşacaksınız?

- Yatırımlarımız yine belli şehirlere odaklanacak, ama o şehirlerin büyüyen semtlerinde olacak. İstanbul, Ankara ve İzmir ilk düşündüğümüz şehirler. Yatırımlarımızı genelde büyüyen şehirlere yönelteceğiz.

Türkiye’deki pazar payımızı 5 yılda yüzde 16’dan yüzde 18’e çıkaracağız

Türkiye’deki pazar payınız nedir?

- Büyük şehirlerde pazar payımız gayet iyi, ya bir ya da iki numarayız. Tahmin ediyorum İstanbul’da pazar payımız yüzde 25. Türkiye genelindeki pazar payımız yüzde 16. Gelecek 5 yılda bu oranı yüzde 18’e çıkarmayı düşünüyoruz. Pazarlama programlarımızla, müşteri hizmetimizle, açacağımız yeni istasyonlarımızla pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz. Türkiye büyüyen bir endüstriye sahip ve bunu tek gören biz değiliz. O nedenle diğer şirketler de yatırım yapıyor. Türkiye’de rekabet gittikçe artıyor.
Yazarın Tüm Yazıları