70 milyon kişiyi doyurdu 1 milyar dolara göz koydu

TOPLU hazır yemek sektöründe faaliyet gösteren Sofra Grubu Genel Müdürü Yaşar Büyükçetin, "Yılda 70 milyon kişiyi doyuruyoruz. Hedefimiz 1 milyar dolar ciroya ulaşmak" dedi.

Büyükçetin, bu yıl 30 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını söyledi.

SON yıllarda hızla büyüyen ve yabancı sermayenin de ilgisini çeken toplu hazır yemek sektöründe faaliyet gösteren Sofra Grubu, önümüzdeki 5 yılda 1 milyar dolar ciroya ulaşmayı hedefliyor. Sofra Grubu Genel Müdürü Yaşar Büyükçetin, "Halen bir yıl boyunca 70 milyonun üzerinde kişiyi doyuruyoruz, hedefimiz bu yıl yüzde 30’un üzerinde büyümek" diyor. Bu yıl yatırımlara 30 milyon dolar ayıracaklarını belirten Yaşar Büyükçetin, yeni müşterilerin yanısıra şirket satın alarak da büyümelerini agresif bir şekilde sürdüreceklerini söylüyor. Önümüzdeki yıllarda kamu ya da askeri kuruluşların da yemek ihalesine girmek istediklerini söyleyen Yaşar Büyükçetin, bu konudaki çalışmalara da başladıklarını belirtiyor. Sofra Grubu Genel Müdürü Yaşar Büyükçetin ile toplu hazır yemek sektörünün gelişiminin yanısıra Sofra’nın hedeflerini konuştuk.

10 MİLYAR DOLARI AŞAR

Catering (hazır yemek) sektörünün bugün ulaştığı büyüklük nedir?


- Günümüzde sektörde her gün 3.5 milyon kişiye yemek servis hizmeti veriliyor. Pazar her yıl yüzde 10-12 arası büyüyor. 9 milyon çalışan, yaklaşık 6 bin şirket var. Toplu yemek sektörü ülkemizde hızla büyüyor, şu anda pazar büyüklüğü 7 milyar doların üzerinde. Pazar böyle büyümeye devam ederse önümüzdeki 5 yıl içinde 10 milyar doları aşacaktır.

Sofra’nın bu sektördeki yeri neresi?

- Sofra Grubu’nun cirosunun yüzde 85’i toplu yemekten, yüzde 15’i diğer hizmetlerden geliyor. Yıllık cirosu toplam 300 milyon dolar, bunun 250 milyon doları catering’den sağlanıyor.

Günde kaç kişiye toplu yemek hizmeti veriyorsunuz?

- Hergün 280 bin kişiye toplu yemek hizmeti sunuyoruz. Bir yılda ürettiğimiz yemekle (haftasonları hariç) Türkiye nüfusuna eşit bir nüfusu, 70 milyon kişiyi doyuruyoruz. Türkiye’de fabrikalara, okullara ve üniversitelere, iş merkezlerine, hastanelere, şantiyelere Eurest markasıyla toplu yemek hizmeti sunuyoruz. Türkiye’nin 40 ilinde 500 kurum ve şirketler bizim müşterimiz.

AGRESİF BÜYÜYECEĞİZ

2007’yi nasıl geçirdiniz, 2008 hedefleriniz neler?


- 2007 yılı çok başarılı geçti. Bütün hedeflere ulaşıldı. 2007’yi 250 milyon dolar ciroyla kapattık, catering alanında. Bu yıl daha daha agresif olacağız. Bütün stratejilerimizi daha agresif bir iş büyümesi üzerine kurduk. Pazar her yıl yüzde 10-12 büyürken bizim büyüme hedefimiz Sofra olarak yüzde 25’in üzerinde büyüyoruz. Bu yıl ki büyüme hedefimiz yüzde 30’un üzerine çıkmak. Önümüzdeki 5 yılda ise 1 milyar dolar ciroya ulaşmak. 10 binin üzerinde çalışanımız var. İnsana ciddi yatırım yapıyoruz.

Sağlıklı bir öğün yemeğin bedeli en az 3.5 YTL olmalı

Toplu hazır yemekte sağlıklı bir öğünün ortalama fiyatı nedir?

- Bugün 1.5-2 YTL’ye bir öğün yemek veriliyor. Bunu intihar olarak görüyoruz. 2 YTL’ye sağlıklı koşullarda yemek üretilmesi imkansız. Sağlıklı bir öğünün maliyeti en az 3.5-4 YTL’dir. Sektörümüzde sağlıksız yapılan çok iş var. Gıda insanları bir anda öldürmüyor veya sakat bırakmıyor, ama ülser, kanser, solunum yolları gibi birçok hastalığın tabanında kesinlikle yanlış beslenme yatıyor. Ayrıca geçen yılın istatistiklerine göre 10 bine yakın gıda zehirlenmesi olmuş ve 220 kişi hayatını kaybetmiş.

Ev partilerinde de artık catering hizmeti isteniyor

Evlere verdiğiniz catering hizmetinde talep nasıl?

- Çalışan nüfusun artmasıyla birlikte artık ev partileri, evlerde yemek daveti verilen 8-10 kişilik gruplar için bile catering hizmeti alınıyor. Bazı büyük partiler ve Parkorman gibi eğlence merkezlerinin catering hizmeti, Sofra Grubu bünyesindeki partycatering bölümü tarafından veriliyor.

Wimbledon, Grammy ve Oscar’ın yemeği ortağımız Compass’tan

SOFRA Grubu’nun yüzde 50 ortağı olan, içecek servis ve organizasyon kuruluşu İngiliz Compass Group, dünyanın en kapsamlı organizasyonlarına catering hizmeti veriyor. Compass’ın hizmet verdiği bu organizasyonlardan bazıları Oscar ödül töreni, Wimbledon tenis turnuvası ve Grammy Ödülleri olarak sıralanıyor. Compass’ın dünyada 30 milyar dolara yakın cirosu ve 400 bin çalışanı bulunuyor. Compass, son bir kaç yıldır Türkiye’deki yönetime ve stratejilere destek vermeye başladı.

Asker ve kamuyu da doyurmaya talibiz

Genelde özel sektöre hizmet veriyorsunuz. Önümüzdeki dönemde kamu kurum, kuruluşları veya askeri ihalelere girmeyi düşünüyor musunuz?

- Bugüne kadar askeri ihalelere girmiyorduk. Zaten girsek de alamıyoruz, çünkü Kamu İhale Yönetmeliği’ne göre en düşük fiyatı verene ihale veriliyor. Ama artık galiba bundan vazgeçilecek. Bunun mesajını aldık, bize de ihaleye girmemiz yolunda kamudan talep gelmeye başladı. Bu yıl yavaş yavaş o kanatta da kendimizi göstereceğiz. Çalışmalarımız başladı.

Mutfaktaki bir hata binlerce kişiyi etkiler

Sektörde nelere dikkat etmek gerekiyor?

-
Toplu yemek hizmeti direkt insan sağlığıyla ilgili olduğu için mutfakta bir kişiden kaynaklanabilecek bir hata yüzlerce, hatta binlerce kişiyi etkileyebilir. Bu sektörde gıda hijyeni çok önemli. Toplu yemek sektöründe personelin sağlık kontrolleri, gerekli kalite ve hijyen standartlarına uyulması, personelin gıda üretimine uygun kıyafeti ve mutfak içinde düzenli ilaçlama çok önemlidir. Catering hizmetinde taşınması sırasında muhafaza edilmesi de çok önemli. Örneğin, sıcak yiyeceklerin 75-85 derecede taşınması, bu ısının taşımada 65 derecenin altına düşmemesi gerekiyor.

Tarım ve hayvancılık sektörü de kazanıyor

Catering sektörünün ekonomiye katkısını nasıl görüyorsunuz?

- Biz yıllık yemek üretimi için, 2 milyon kg kırmızı et, 2 milyon kg tavuk, 7-8 milyon adet yumurta, 500 ton tuz, ve yılda 1000 ton üzerinde domates kullanıyoruz. Gıda maddelerindeki bu yüksek tüketim oranları, tarım ve hayvancılık sektörlerine de artı kazanç oluşturuluyor.

Sofra bir yılda neyi ne kadar tüketiyor

2 milyon kg. kırmızı et

2 milyon kg. tavuk

8 milyon adet yumurta

1500 ton domates

500 ton tuz


YAŞAR BÜYÜKÇETİN

SOFRA
Grubu Genel Müdürü Yaşar Büyükçetin, 1956 İstanbul doğumlu. Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü’nden mezun oldu, aynı bölümde master yaptı. 1979-1994 arasında Procter&Gamble Türkiye ve ABD’de özel projeler ve üretimden sorumlu olarak çalıştı. 1989’da PG Türkiye Fabrika Müdürü oldu. 1991’de P&G Türkiye Ürün Tedarik Zinciri direktörü, ardından Yürütme Kurulu Üyesi olarak atandı. 1994’de Cargotech Lojistik’i kurdu. 2001’de TNT Lojistik’in Cargotech’i almasının ardından TNT Cargotech Lojistik’in Murahhas Azalığı’nı üstlendi. 2005’de Amerikan emlak devi Reality World’ü Türkiye’ye getirdi. Reality World’ün Garanti Koza’ya satışını gerçekleştirerek, Compass Group ile STFA ortaklığı olan Sofra’da Genel Müdürlük görevine başladı.
Yazarın Tüm Yazıları