Sinem Vural

Global raporda üç Türk isim

4 Temmuz 2024
Müzik profesyonelleri için global bir platform olan Music Ally, tüm ülke profillerini tek bir yerde topladığı “Music Ally Quarterly Report: International Focus 2024”ü yayınladı. Raporda sanatçılarımızı ilgilendiren enteresan detaylar da yer alıyor.

Global arenada ücretli müzik servisi üyeliklerini de mercek altına alan “Music Ally Quarterly Report: International Focus 2024” raporunda ülke değerlendirmelerine bakarken yerli sanatçılarımıza da rastladım.
Örneğin Ebru Yaşar ve Siyam’ın birlikte seslendirdiği “Yoksun” geçen yıl Hollanda genelinde en çok izlenen 20 video arasında yer alıyor.
Almanya’nın geçtiğimiz yıl en çok dinlenen ve izlenen 20 şarkısı arasında ise Ayliva ve Mero’nun “Sie Weiss” yer alıyor.
Tanıdık tüm isimlerin bunlardan ibaret olması ise oldukça üzücü.
İngilizcenin dominant olduğu ülkelerde listelerde olmayı beklemiyoruz fakat Almanya ve Hollanda gibi ülkelerde en az iki şarkı beklentimiz hâlâ yüksek.
2024 sonu yayınlanacak rapordan daha çok bilgi vermek en büyük ümidim.

Dikkat çekenler

◊ Ece Seçkin, yeni albümü “Spektrum”un ikinci teklisi “Atmıyor Nabzım”ı yayınladı. Söz ve müziği Emrah Karakuyu’ya ait şarkı tam yazlık ve hareketli sahillere göre.

Yazının Devamını Oku

Aleyna Tilki’nin “Kırlar”ı

27 Haziran 2024
Pop müziğin içinde “kendi” olarak var olma çabası veren Aleyna Tilki, yeni çalışmasında genç bir kadroyla çalıştı ve kendi şarkılarını yazdı. Tilki, temmuz ayı ile birlikte yeni şarkılarını dinleyiciyle buluşturmaya hazırlanıyor. Albümünün ilk teklisi “Bedel”, 5 Temmuz’da yayında!

Aleyna Tilki, müzik kariyerinde zorluklar ve ertelemeler yaşadı.
Fakat her şeye rağmen her yeni çalışması üzerindeki beklentiyi artırdı.
Tilki, beklentileri dindirmek, isyan eden sevenlerinin içine su serpmek için X platformunda uzunca bir yazı yayınladı.
Genç solist, yeni albümünde büyük prodüktörler ve tanınmış müzisyenlerle çalışmak yerine, kendi tabiriyle “Müziği ruhuyla üreten, ancak sektörde fazla tecrübesi olmayan” müzisyen arkadaşlarıyla iş birliği yaptı.
Yeni albümünün iddialı yanı ise Tilki’nin “Herkesin çalıştığı insanlarla yapsaydım, çoktan çıkmıştı zaten. Ama gerçek halimi yansıtmıyordu” sözleri.
“Peki, bu gerçek hali neye benzeyecek” derseniz Tilki’den rock tınılarının yer aldığı bir albüm geliyor.
Tabii bu yeni projede taze beyinlerle çalışmanın da bir bedeli var ve yayın süreci uzadıkça uzamış durumda. Hatta bir İngilizce, bir Türkçe albüm bu yolda rafa kaldırıldı bile.

Yazının Devamını Oku

7 yıl sonra bayram şekeri Tarkan’dan

20 Haziran 2024
Tarkan’ın uzun süredir üzerinde çalıştığı yeni albümü “Kuantum 51” bayramın hemen öncesinde dinleyiciyle buluştu. 7 yıllık ayrılıktan sonra gelen çalışma, beklentilerinden sıyrılanlar için yeni ve iç ferahlatıcı bir Tarkan albümü.

Megastar Tarkan denince, beklentilerin çapı da aynı büyüklükte oluyor. Tarkan’dan hep o 90’lardaki işleri yapması bekleniyor. Ancak o “2024’te pop müzik nasıl olmalıysa” öyle bir işe imza atıyor ve matematiğiyle, dile dolanan sözleriyle 12 şarkılık bir albümle geri dönmüş bulunuyor...
51 yaşındaki Tarkan’ın özenle hazırladığı “Kuantum 51”, tüm hassasiyetlerini bir araya getirdiği şarkıları ve düzenlemeleriyle yüzü batıya dönük bir çalışma.
Albümün prodüktör koltuğunda yine Tarkan var. Uzun yol arkadaşı Ozan Çolakoğlu’nun dört şarkıda düzenlemesi bulunuyor.
Çalışmada ayrıca İskender Paydaş, Ateş Berker Öngören, Murat Matthew Erdem, Turaç Berkay Özer ve Mert Kemancı’nın düzenlemeleri de bulunuyor.
“Kuantum 51”de şarkıların birçoğunun söz ve müziği Tarkan imzası taşıyor. Onların dışında sözleri Aysel Gürel’e ait iki şarkı, söz ve müziği Güler Özince’ye ait bir şarkı, Turaç Berkay Özer, Murat Matthew Erdem ve Serkan İzzet Özdoğan besteleri ve iki şarkıda da Günay Çoban sözleri bulunuyor.
Dünya starlarının tercih ettiği “visiual” yolundan ilerleyen Tarkan, 12 şarkının görüntülü deneyimlenmesini de sağlıyor.
Beni hemen yakalayan şarkılar “Müteşekkir”, “Ayrılık Töreni”, “Çınar” ve “Enseyi Karartma” oldu.

Yazının Devamını Oku

DJ’lerin yeni adresi: TwItch

13 Haziran 2024
Twitch, DJ’lerin platformdaki canlı yayınlarında yasal olarak müzik çalmaları için büyük bir adım attı ve dev şirketlerle anlaşma imzaladı. Bunun getirisi ise kitlelerini bu platform üzerinden geliştiren DJ’lere yarayacak.

DJ’ler uzun süredir canlı performanslarını sergilemek için çeşitli platformlar kullanıyor. Ancak bu süreçte sık sık telif hakkı ihlalleriyle karşılaşıyorlardı. Amazon’un sahibi olduğu canlı yayın platformu Twitch, Universal Music Group, Warner Music Group, Sony Music’in yanı sıra Merlin aracılığıyla birçok bağımsız plak şirketiyle de iş birliği yaptı. Bu anlaşmalar sayesinde, DJ’ler artık müziklerini yasal olarak çalabilecekleri güvenli bir platforma sahip oldular. Bu durum, DJ’lerin yaratıcı enerjilerini özgürce ifade edebilecekleri ve hayranlarıyla daha etkili bir şekilde buluşabilecekleri anlamına geliyor.
2020’nin başından bu yana platformda yayın yapan ve sayıları dört kat artan DJ’leri bu durum yakından ilgilendiriyor. Yayın yapan DJ’lerin 15 binden fazlasının hayranlarından oluşan topluluklar oluşturup gelir elde ettiğini belirtiliyor. Bu anlaşmalar, müzisyenlere yeni gelir kaynakları sunuyor ve onların ekonomik olarak daha sürdürülebilir bir kariyer inşa etmelerine olanak tanıyor.
MusicBussiness Worldwide’a konuşan Twitch CEO’su Dan Clancy, DJ’lere özel sponsorluk fırsatları da dahil olmak üzere, platform içinde ve dışında tanıtım fırsatları yaratmayı planladıklarını açıkladı. Bu, DJ’lerin ve müzisyenlerin kendilerini daha geniş kitlelere tanıtabileceği, yeni hayranlar kazanabileceği ve kariyerlerini daha da ileriye taşıyabileceği anlamına geliyor.
Bu gelişme sadece DJ’ler ve müzisyenler için değil, biz müzikseverler için de büyük bir öneme sahip. Müzik dünyasının bu yeni dönemi, yaratıcı enerjinin özgürce aktığı, sanatçıların ve hayranların daha yakın bağlar kurabildiği bir dünya vaat ediyor.
Hem de telif haklarına takılmadan. Hep birlikte bu heyecan verici döneme tanıklık edeceğiz.

Dikkat çekenler

◊ Kariyerinin nereye gideceğini düşündüğüm Amo988’ya daha fazla kayıtsız kalamadım. Rap ve Arap ritimlerini bir araya getirdiği son şarkısı “Elini Ver”e her yerde denk gelmeye başladım. Şarkının söz ve müziği Amo988’e, düzenlemeler Sezer Dinç’e ait. Kendisinin ilk viral olan şarkısı da değil üstelik. Bakalım bu yıl bizi, Amo988 ile neler bekliyor.

Yazının Devamını Oku

Sahneye neden geç çıkılır

6 Haziran 2024
Son zamanlarda sahneye geç çıkma nedeniyle ortaya çıkan sorunlar müzik dünyasında büyük yankı uyandırıyor.

Konserine geç çıktığı için Madonna’nın hakkında dava açılmışken, Tan Taşçı’nın isyanı ile bu krizi tekrar mercek altına almak şart oldu.
Önce global örnek üzerinden ilerleyelim.
Madonna geçtiğimiz günlerde turnesi kapsamında Washington’da sahneye iki saat geç çıktı.
Daha önce de aynı nedenle mahkemelik olan Madonna konserine bilet alan üç kişi tarafından saygısızlıkla suçlandı ve hakkında dava açıldı.
Dinleyicilerin avukatları, “Tüketicileri sıcak, rahatsız edici bir arenada performansı için saatlerce beklemeye zorlamak, Madonna’nın kibirli ve hayranlarına karşı tamamen saygısız olduğunun bir göstergesidir” dedi. Bu olayın yankıları bitmemişken, mayıs sonunda Bursa sahnesinde olan Tan Taşçı’ya gelen iki yorumun ardından X karıştı.
30 dakika sahneye geç çıkan Taşçı, eleştirilere şöyle yanıt verdi:
“Yaklaşık 5 sezondur aynı turları yapıyoruz ve yıllardır bilet üzerinde kapı açılış 21.00 yazıyor. 5000-6000 insanın oturması yerleşmesi beklenirken 21.30’u buluyor bazen geçiyor bile. Olay şu ki herkes yerini almış olursa o an çıkma saatidir.”

Yazının Devamını Oku

Sıra dışı, benzersiz ve etkileyici bir konser

30 Mayıs 2024
Gökhan Türkmen, 360 derece sahne konseptiyle yeniden Zorlu PSM’deydi. Sanatçının ‘Kontekst 360’ konseri, kendisinin müzikal yeteneğini ve sahne varlığını bir kez daha kanıtlar nitelikteydi.

“Mahşer”, “Taş”, “Lafügüzah”, “Büyük İnsan”, “Aşk Lazım”, “Biraz Ayrılık”, “Herkes Yolunda”, “Bal”, “Aşk” ve “Çatı Katı” gibi hit parçasıyla tanınan Gökhan Türkmen, ‘Kontekst 360’ adlı sahne düzeniyle geçtiğimiz yıl gerçekleştirdiği konsepti yineledi. Konserin hazırlık süreci tam 4 ay sürdü. Biletleri tükenen bu görkemli etkinlik, Gökhan Özfırıncı’nın yönetmenliğinde 14 kamera ile kaydedildi. Konserin her anı, sahnenin üstünde yer alan LED ekranlara yansıtılarak izleyicilere aktarıldı. Görsel ve işitsel anlamda tam bir ziyafet sunan Türkmen ve GT Band, sergiledikleri performansla, beğeni topladı desem az kalır.
Bu tür konserler, sadece müzik dinlemekle kalmayıp aynı zamanda şov izlemek isteyenler için biçilmiş kaftan. Türkmen’in sahnedeki enerjisi ve profesyonelliği, bu deneyimi daha da unutulmaz kıldı. Müzikseverlerin uzun süre akıllarından çıkmayacak bir akşam yaşatan Gökhan Türkmen, Türk pop müziğine olan katkısını ve sahne hakimiyetini bir kez daha kanıtladı.
Gökhan Türkmen’in sahne şovlarına dair beklentiler her zaman yüksek olmuştur. Fakat ‘Kontekst 360’ ile bu beklentiler bir kez daha aşıldı.
Türkmen’in yaratıcılığı ve sahneye getirdiği yenilikler, onu sadece bir müzisyen değil, aynı zamanda bir sahne sanatçısı olarak da ön plana çıkarıyor. Müzikseverler böyle benzersiz performanslarla buluştukça, Türkmen’in sadece adını değil performanslarının da namını daha çok duyacağız gibi...
Her dakikası dolu dolu geçen bu eşsiz konseri kaçıranlar için belki de en iyi tavsiye, bir sonraki Gökhan Türkmen konseri için şimdiden hazırlıklara başlamak olacak. Çünkü bu deneyim, her müzikseverin en az bir kez yaşaması gereken bir şölen.

Dikkat çekenler

◊ Hayko Cepkin, stadyum konseri ile zirveye çıkan isimdi. Yaklaşık 40 bin kişiyi Beşiktaş Stadyumu’nda ağırlayan Cepkin sahne şovları ve yorumuyla “Bakın konser böyle yapılır” dedirtti. Bizzat olmadığım konserin videolarına o derece hakimim ki ben de bu yorumun altına imzamı atarım.

Yazının Devamını Oku

Müzikte yeni dönem hayranların gücü

23 Mayıs 2024
Müzik dünyasında devrim niteliğinde değişikliklerin yaşandığı bir dönemdeyiz. Teknolojinin ve özellikle de dijital müzik dinleme hizmetlerinin yaygınlaşması, eski düzenin tamamen alt üst olmasına neden oldu. Devir şimdi kapıyı tutanların değil, hayranların devri.

Bu yazının ilhamı Music Business Worldwide (MBW) ile yaptığı röportajda ABD’li menajer Michele Harrison’ın bir sözüne dayanıyor. “Gatekeeper” diye tabir edilen, sanatçı ile şarkının başarısını belirleyen kişiler ve kurumlar devri kapanıyor.

Harrison, “Dijital müzik dinleme platformları bu düzeni değiştirdi. İnsanlar sevdikleri şarkıları bulacakları bir döneme girdi. Büyük bir sanatçı bile olsanız bir şarkınızın başarılı olmasını algoritmaların sağlaması çok zor. Gerçekten hayranların o şarkıyı sevmesine bağlı başarı” diyerek bu dönüşümü net bir şekilde özetledi.

Zamanda geriye dönelim... 

Müzik endüstrisi, belirli kişilerin ve kurumların kontrolünde olan kapalı bir kutu gibiydi. Bir sanatçının keşfedilmesi, tanınması ve başarılı olması için doğru kişilerle bağlantı kurması gerekiyordu.

Radyo DJ’leri, plak şirketleri, prodüktörler ve müzik eleştirmenleri gibi birçok “gatekeeper”, sanatçının kariyerini şekillendiriyordu. Ancak bugün, bu güç dengesi büyük ölçüde değişti. Dijital müzik dinleme hizmetlerinin yükselişi, müziği demokratikleştirdi. Spotify, Apple Music, YouTube Music gibi platformlar sayesinde, müzikseverler artık istedikleri her an, her yerde sevdikleri müziğe ulaşabiliyorlar. Bu da müzik keşfinin ve tüketiminin tamamen bireysel tercihlere dayandığı bir dönemi başlattı. Artık bir şarkının başarılı olup olmayacağı, belirli kişiler tarafından değil, milyonlarca dinleyicinin beğenisine bağlı​.

Bu yeni düzen, aynı zamanda büyük fırsatlar da sunuyor. Yetenekli ancak henüz keşfedilmemiş sanatçılar, dijital müzik dinleme platformları sayesinde geniş kitlelere ulaşma şansını yakalıyor.

Sosyal medyanın ve dijital pazarlamanın gücüyle, sanatçılar kendi hayran kitlesini oluşturabiliyor ve bağımsız olarak kariyerlerini sürdürebiliyorlar.

Bu durum, müziğin evrenselliğini ve erişilebilirliğini artırıyor. Ancak bu değişim, müzik endüstrisi için bazı zorlukları da beraberinde getiriyor.

Yazının Devamını Oku

Eve dönüş Göztepe

16 Mayıs 2024
Gazapizm’in beşinci albümü “Dönmek İçin Eve” geçen hafta çıktı. 4 yıllık nadastan sonra Gazapizm, üzerine düşünülmüş ve düzenlemelerdeki akışıyla dikkat çeken bir albüm yapmış. Bugün Volkswagen Arena’da lansmanı olacak albümün esas büyük konseri 9 Haziran’da Göztepe Gürsel Aksel Stadyumu’nda.

Gazapizm, yeni albümü “Dönmek İçin Eve”de kişisel bir hikâyeyi evinin etrafına örüyor.
Ünlü rap’çi arayışlarla çıktığı yolun sonunda evine varmak istiyor.
Albümde bir hikaye anlatıcısı olarak onu görüyoruz. Gazapizm, kendi hikayesini, iç hesaplaşmalarını, umutlarını 12 şarkıya yüklüyor. Albümde Okan Çam, Berkin Laleli, Ateş Berker Öngören gibi isimler sanatçıya eşlik ediyor.
Senfonik konserlerin kendisini müzikal olarak fazlasıyla beslediğini düşündüğüm Gazapizm’e, cümbüş, pizzicato çello ve curada Ateş Berker Öngören, fagotta Sertaç Çevikkol, kanunda Asineth Fotini Kokkala, perdesiz bas gitarda Erdal Eriş ve saksafonda Korhan Futacı eşlik ediyor.
Gazapizm yeni albümünü, “Bugüne kadar başkalarıyla yeteri kadar yüzleştim. Üretimlerimde herkes kendisinden bir şeyler bulabilir. Bu da beni kendime dönmeye teşvik etti. Devamı ise çok daha kişisel bir yolculuk hali olan bu albümü getirdi. Ev benim için ne demek hâlâ bilmiyorum. Bu albümde de aslında onu arıyorum. Her insanın istediği güvende hissetme halidir. Rahatça uyuyabildiğim yer belki evdir... En nihayetinde annemin evine varıyorum ama oradan çıkıldığında nereye gidilir işte onu ben de bu albümle keşfediyorum” sözleriyle anlattı.
“Benden Şarkın Var” şarkısı tüm albümün hissettirdiği duyguların özetini sunuyor gibi... 36 dakikalık bu albümün bir de filmi var. Görselle sesi bir araya getirdiğinizde albüm başka bir mana kazanıyor. “Süzülerek”, “Hadi Len”, “Seni Özledim” gibi şarkıları bana en çok hitap edenler ama en çok bağ kurulan şarkı “Bir Anne Sohbeti”.
İçinde daha büyük anlam bulanlar sıkı sıkıya şarkıya sarılmış.

Yazının Devamını Oku