Turizmin geleceği ‘yapay zekâ’da

AKDENİZ Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği’nin, bu yıl 13’üncüsünü düzenlediği Uluslararası Resort Turizm Kongresi’ni başından sonuna kadar takip ettim.

Haberin Devamı

 

*

Katılım hayli fazlaydı.

*

Yer, gök turizmci kaynıyordu.

*

Tüm dikkatler de Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’un üzerindeydi.

*

Bakan Bey’in “Türkiye turizmde dünyanın süper liginde” başlığı altında yaptığı açıklamalar elbette çok önemliydi.

*

Ama bu konular hafta sonu boyunca çokça yazıldı, çizildi.

*

O yüzden ben de öğleden sonraki oturumlarda neler konuşulduğuna odaklandım.

*

Kongredeki her başlık, her konuşmacı özenle seçilmişti.

*

Ama ‘yapay zekâ’ konusu özellikle dikkatimi çekti.

*

Her konuşmacı da bu konuya mutlaka değindi.

*

Peki, kim, neler söyledi biraz da ona bakalım.

Turizmin geleceği ‘yapay zekâ’da

Haberin Devamı

Türkiye Otelciler Federasyonu Başkanı Erkan Yağcı, çok etkili bir konuşma yaptı.

*

2024 ve 2025 turizm sezonuna özellikle ‘güven’ faktörünün damga vuracağını söyledi ve bu konunun altını kırmızı kalemle çizdi.

*

Erkan Bey, rakamları sever…

*

O yüzden tüm konuşmasını güncel verilerle destekledi.

*

Şu cümlesi turizm sektörünün geleceği için çok kıymetliydi:

*

“Dünyadaki tüm araştırmalar Türkiye’nin kendi bölgesinde ‘parlayan yıldız’ olacağını gösteriyor.”

*

Yapay zekâ konusu ise Erkan Bey’in hep gündemindeydi zaten.

*

Konuşmasını da yapay zekâ ile tamamladı ve şunları söyledi:

CHATGPT’DEN TAM NOT

“Bu salona gelmeden önce ChatGPT’ye ‘2043’te Türkiye turizmi nasıl olacak’ diye sordum. Bana şöyle yanıt verdi: ‘Türkiye sürdürülebilirlikte öncü olacak. Teknolojide gelişmiş olacak. Kültürü ön plana çıkarmış olacak. Ürün çeşitliliğini sağlamış olacak. Ulaşımda her türlü kolaylık sağlanmış olacak. Ve yerel halkın da turizme katılımı sağlanmış olacak’ Teknoloji de ne kadar doğru yolda olduğumuzu gösteriyor.”

İKİ İSİM RADARIMDAYDI

Kongrede özellikle iki ismin konuşmalarına dikkat kesildim.

*

Bunlardan ilki Jet2 CEO’su Steve Heapy, ikincisi ise Booking.com Başkan Yardımcısı ve Avrupa, Ortadoğu, Afrika Genel Müdürü Carlo Olejniczak’dı.

*

Heapy, Türkiye’nin misafirperverliğine vurgu yaptı, Türk turizmcileri bol bol övdü.

*

Haberin Devamı

Konuşmasının bir bölümünde “Otellerin güneş panellerine yatırım yapmalarından çok etkilendim” dedi.

*

Sonra yapay zekâ turizm ilişkisine değindi ve şu tespitleri yaptı:

YAPAY ZEKÂ TEHLİKELİ OLABİLİR

“Yapay zekâ inanılmaz güçlü bir aktör. Milyonlarca insan ChatCPT ile ilgileniyor. Tabii yapay zekâ ila üretilen her şey doğru olmayabilir. Bu sistemin içine kişisel bilgiler de girilebilir ve kişiler bunu fark edemeyebilir. Avrupa’da bununla ilgili birçok dava var. Tüm olumsuzluklara karşın yapay zekâ müşteri deneyimini çok değiştirebilir. Biz bunu kullanıyoruz. Müşterinin ne zaman alışveriş yapacağını tahmin edebiliyoruz. Yapay zekâyı kullanmalıyız ama her şeyi bunun üzerinden kurmak tehlikeli de olabilir.”

*

Haberin Devamı

Booking.com Başkan Yardımcısı Olejniczak ise tüm güçleriyle yapay zekâ konusuna yoğunlaştıklarını vurguladı ve şu bilgileri aktardı:

NİYETLERİ ANLIYORUZ

“Erken rezervasyon yüzde 30 arttı ve artık daha az iptaller var.  Yapay zekâ çok önemli. En iyi seçeneği sunma şansı veriyor. Biz de yapay zekâyla seyahat tasarımını sunduk. Müşterinin taleplerini, niyetini anlıyoruz. Platform üzerinden girdi eğilimlerini görebiliyoruz. Kampanya yapıyoruz. Her şey yeni araçlarla daha görünür hale geliyor. Bununla ilgili yeni stratejilerimiz de olacak.”

*

Bu açıklamalardan anladığım şu:

*

Yapay zekâ ne kadar tehlikeli olursa olsun.

*

Bu alanda geri kalıyorsanız sektörde tutunmanız çok mümkün olmayacak.

*

Haberin Devamı

Birçok turizmci bunu fark etmiş.

*

Edemeyenlere ise şimdiden geçmiş olsun.

KIŞ TURİZMİ YÜKSELİYOR

AKTOB Başkan Yardımcısı Ece Tonbul’un seçtiği Alman turizm pazarı ve kış turizmi başlığı da dikkat çekiciydi.

*

Özellikle kış turizmi tespitleri konusunda kısa notlar aldım.

*

İşte, o notlar:

TÜRKİYE İLERLİYOR

FTI CPO Jan Mayer: “Türkiye pandemi ve depremden sonra pazara çok iyi bir dönüş yaptı. Türk turizmci çok iyi çalıştı. Elbette birtakım nedenlerle satışlar düştü. Enflasyonun da etkisi var. Ama sadece Türkiye’de değil dünyada enflasyon var. Kış satışlarında bir artış gördük. Belirsizliklere rağmen Türkiye ilerlemede.”

SAVAŞ SORUNU ÇÖZÜLMELİ

Alltours Genel Müdür Yardımcısı Roony de Clerg: “2023 çok güzeldi. Önümüzdeki kış biraz daha zor olacak. Filistin sorunu nedeniyle ciddi gecikmeler var. 2024 hedefleri için umarım savaş sorunları çözülür. Türkiye kış için en iyi ülkelerden biri. Çok büyük ve kaliteli tesisleri var.”

Haberin Devamı

ROTA DEĞİŞİYOR

Orta Avrupa Der Touristik CEO’su Dr. İngo Burmester: “Türkiye çok önemli bir kış rotası olmaya başladı.”

Turizmin geleceği ‘yapay zekâ’da

ANTALYA’YA DEĞER KATTI

Tabii bu organizasyonla ilgili bir parantez de AKTOB Başkanı Kaan Kavaloğlu’na açmak gerekiyor.

*

Bu tür organizasyonları yapmak öyle kolay iş değil.

*

Hele ki bu kadar üst düzey ismi krizsiz bir araya getirmek çelik gibi sinirler ister.

*

O yüzden amasız, fakatsız ve iç rahatlığıyla şunu söyleyebilirim:

*

Bu tür kaliteli organizasyonların uluslararası platformda Antalya’ya kattığı değer paha biçilemez…

Yazarın Tüm Yazıları