Gençlere şiiri sevdirecek

Antolojiler hem şiir beğenisinin oluşmasını sağlar hem de tek tek şairlere giden yolu gösterir. İshak Reyna’nın derlediği, ‘Gece Uçuşları - Gençlere Çağdaş Edebiyatımızdan Şiirler’ bunu karşılayan bir antoloji.

Haberin Devamı

Edebiyat dışı buluşmalarda bana en çok şu sorular yöneltilir: Şiir okunuyor mu?

 

Yanıtlamak için epeyce sayfa doldurmak gerekiyor.

 

Bahsi az geçiyor diye veya kendimiz okumuyoruz diye şiiri okunmuyor sanmaktan vazgeçmeliyiz.

 

Şiir hâlâ okunuyor, büyük dergilerde yeni ürünlere yer verildiği gibi, birçok şiir dergisi de yayımlanıyor, okunuyor.

 

Şairler arası dolaşım bana her zaman umut veriyor.

 

Kaybettiğimiz büyük şairlerin kitapları, birçok şair yeniden okunuyor, ayrıca son yıllarda yayımlanan arşiv çalışmalarından ortaya çıkan, kendi sesinden şiir kitap-albümleri de okurun ilgisini görüyor.

 

Haberin Devamı

Çocukluktan başlayan okuma alışkanlığında şiirin rolünün büyüklüğünü, bütün yaşamı etkileyen yanını belirtmek şart.

 

Şiirin verdiği, sunduğu öğeler, diğer edebiyat türlerinin anlaşılmasında da yararlıdır.

 

53 ŞAİRDEN ÜÇER ŞİİR

 

Gençlere şiir zevkini sunmada antolojilerin yerini her zaman vurgulamalıyız.

 

Antolojiler hem şiir beğenisinin oluşmasını sağlar hem de tek tek şairlere giden yolu gösterir.

 

Her dönemin genç okurunun değişik beğeni ölçütleri vardır.

 

Kendi kuşağının şairlerini okumayı tercih edebilirler.

 

O şiiri/şairi hazırlayan ustaları da okumanın şart olduğunu bir edebiyat gerçeği olarak anımsamalılar.

 

İshak Reyna’nın derlediği, Günışığı Kitaplığı tarafından yayımlanan ‘Gece Uçuşları - Gençlere Çağdaş Edebiyatımızdan Şiirler’ kitabı yazımın başındaki bilgileri karşılayan bir antoloji. Reyna’nın edebiyatın başka türlerinde de ihmale gelmez derlemeleri vardır.

 

Haberin Devamı

Baştaki ‘Merhaba’ başlıklı yazıda, şiir ve kitap üzerine yorumlarla, neden 53 şairden üçer şiirle,159 şiirin yer verildiği anlatılıyor. Katılmadıkları için, ne yazık ki iki usta şairin, Sezai Karakoç ve İsmet Özel, şiirleri yok.

 

YENİ ŞİİR UFUKLARI AÇAR

 

Gonca Özmen’in şiirleriyle başlayan antolojide sırasıyla; Ömer Şişman, Ali Özgür Özkarcı, Onur Caymaz, İbrahim Tenekeci, Didem Madak, Bejan Matur, Birhan Keskin, küçük İskender, Nevzat Çelik, Akif Kurtuluş, Nilgün Marmara, Mehmet Yaşın, Ahmet Erhan, Lâle Müldür, Sefa Kaplan, Haydar Ergülen, Ahmet Güntan, Murathan Mungan, Şavkar Altınel, Tarık Günersel, Yaşar Miraç, Cahit Koytak, Ataol Behramoğlu, Metin Altıok, Ülkü Tamer, Gülten Akın, Ece Ayhan, Cemal Süreya, Edip Cansever, Turgut Uyar, Metin Eloğlu, Ahmed Arif, Can Yücel, Attilâ İlhan, Özdemir Asaf, Salâh Birsel, İlhan Berk, Cahit Külebi, Behçet Necatigil, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Melih Cevdet Anday, Oktay Rifat, Orhan Veli, Cahit Sıtkı Tarancı, Ahmet Muhip Dıranas, Asaf Hâlet Çelebi, Necip Fazıl, Ercümend Behzat Lâv, Nâzım Hikmet, Ahmet Hamdi Tanpınar yer alıyor ve kitap Yahya Kemal’le son buluyor.

 

Haberin Devamı

Elbette antolojiler, hazırlayanın öznel seçimini yansıtır.

 

Bu isimlerin hiçbirine itirazım olmamakla beraber, ‘Neden yoklar’ diye sorup bir çırpıda sayacağım epey şair geliyor aklıma...

 

Ancak nesnel birtakım değerler de içerirler antolojiler.

 

Dahası, bizlere yeni bakış açıları, yeni şiir ufukları açarlar.

 

Gençler bu antolojiyi iyice okuyup bunda yer almayan isimleri de incelediklerinde Türk şiirini daha tamamlayıcı bir anlayışla kavramış olurlar.

 

Diğer taraftan, her açıdan gençlere şiiri sevdirecek bir çalışma.

Yazarın Tüm Yazıları