"Dilara Sayar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Dilara Sayar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Dilara Sayar

Sınav kaygısını kontrol edebilmek için 10 öneri

14 Mayıs 2020

Kaygı; kişinin henüz gerçekleşmemiş bir sonuç hakkında duyduğu endişe ve üzüntü, kaynağı belirsiz bir korkudur. Kişide fiziksel, zihinsel ve davranışsal değişimler yaratır. Genellikle istediğimizin ya da düşündüğümüzün tersine bir durumla karşılaşma korkusu yoğun kaygı yaratır. Diğer tüm duygular gibi kaygının da hissedilmesi gayet normal ancak kaygının düzeyi önemli bir nokta. Gerekli olan kaygıyı tamamen ortadan kaldırmak değil, belli bir düzeyde tutmaya çalışmaktır. Unutmamak gerekir ki, endişeleri düşünen başarısız, zaferi düşünen başarılı olur. Gençler hayatlarında büyük yer kaplayan, geleceklerini şekillendiren sınavların kaygısını normal düzeyde tutabilmek için neler yapabilirler?

Büyük düşün ve kendine güven

Kendinin, yeteneklerinin ve yapabileceklerinin farkına varmalısın. Cesaretli olmalısın. Unutma! Dünyada birçok yetenekli insan var ancak gerekli olan küçük bir cesarete sahip olamadığı için sıradan bir insan olarak yaşıyor, kalabalıklar arasında kaybolup gidiyor. Bir sayfayı ortadan bir çizgiyle ikiye böl. Bir tarafına kendini başarılı gördüğün alanları, küçük ya da büyük başarabildiğin şeyleri, yeteneklerini yaz. Diğer tarafa ise kendini çok yeterli görmediğin, başaramadığın alanları yaz. Yazıya döktüğün her ayrıntı farkındalığını artıracak ve sana yol gösterecektir.

Olumlu düşün, olumlu yaşa

Hayatta her şey istediğimiz ya da planladığımız gibi gitmeyebilir. Çeşitli olumsuzluklar ve problemler yaşanabilir. Önemli olan bu yaşantıların moral bozmasına izin vermeden, gerekli dersleri çıkararak yola devam edebilmektir. Bardağın boş değil de dolu tarafını görmeye çalış. Bakış açısı birçok şeyi değiştirebilir. Olumlu düşündükçe kaygının yavaşça hayatından çıktığını fark edeceksin. Olumlu düşünce, körü körüne bir iyimserlik değildir. Olayları yeniden değerlendirme yoludur. Zihnini olumlu düşünmeye alıştırırsan, bunun için sabreder ve çabalarsan olumlu yaşantılar art arda gelecektir. Herkesin kendini motive etme cümleleri farklıdır. Bu cümlelerini yazıya döküp çalışma odana yapıştırabilirsin. Örneğin; kendime ve yapabileceklerime güveniyorum, hedeflerime tümüyle odaklıyım, hiçbir zorluk aşamayacağım kadar zorlayıcı olamaz, zamanımı iyi yönetebiliyorum, başarısız deneyimler beni yıldıramaz gibi olumlu cümleler kaygıdan uzaklaştırıp seni motivasyona yaklaştıracaktır.

Ümitsizlik çukuruna düşme

Her yolda küçük ya da büyük engebeler vardır. Sınava hazırlık sürecinde de elbet karşılaşılan engeller olacak ancak bunları yenebilirsin. Yeter ki inancını yitirme! Problemlerin ümidini kırmasına izin verme. Salgınla mücadele ettiğimiz bugünlerde en değerli şeyin sağlığın olduğunu fark et, bu zorlayıcı sürecin mutlaka sona ereceğini hatırla ve hedeflerine ulaşmak için motivasyonunu kaybetme. Kendi iç sesin ya da çevrenin dış sesleri olumsuz ve ümit kırıcı olsa bile, hepsine kulaklarını tıkamalısın. Ümitsizliğe kapılmak, o güne kadar sarf ettiğin tüm çabanın yerle bir olmasına neden olabilir.

 

Yazının devamı...
Dilara Sayar Kimdir?
İstanbul Kültür Üniversitesi Psikoloji lisans eğitiminin ardından, Klinik Psikoloji yüksek lisans eğitimini tamamlamıştır. Aynı üniversitede Pedagojik Formasyon eğitimi almıştır. Üniversite yıllarında KAÇUV ve TEGV’e ait projelerde gönüllü olarak yer almıştır.Florya Aileden Biri Huzur ve Bakımevinde psikogeriatri alanında gözlemler yapmış, gönüllü olarak çalışmıştır. Lisans eğitimi sürecinde MEF Okulları ve Persona Psikolojik Danışmanlık Merkezi’nde stajlarını tamamlamıştır. Staj deneyimlerinin ardından öncelikli çalışma alanı olarak çocuk-ergen ve ailelerini belirleyerek bu yönde eğitimlere yönelmiştir. Mektebim Okulları'nda 3 yıl boyunca rehberlik biriminde psikolog olarak çalışmış, anaokulu-ilkokul kademesindeki öğrenci ve aileleriyle çalışmalar yürütmüştür. Aile eğitim seminerleri düzenleyerek ebeveyn bilinçlendirme çalışmalarını sürdürmüştür. Eş zamanlı olarak Bakırköy Bonadea Psikolojik Danışmanlık Merkezi ve Nişantaşı Eser Eğitim Hizmetleri ve Psikolojik Danışmanlık Merkezi’nde çocuk-ergen ve aileleriyle bireysel danışmanlık seanslarına devam etmiştir. Bu kurumlarda aldığı eğitimlerle dikkat eksikliği problemi yaşayan çocuk ve ergenlerle yoğun olarak çalışmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı onaylı Aile Danışmanlığı sertifika programının ardından ‘Aile Danışmanı’ unvanı ile çift ve ailelerle de çalışmaya başlamıştır. Yine Milli Eğitim Bakanlığı onaylı Eğiticinin Eğitimi sertifika programının ardından ‘Eğitici’ unvanı alarak sertifikalı eğitim düzenleme yetkisi kazanmıştır. İstanbul Üniversitesi’nde aldığı eğitimin ardından CAS Bilişsel Değerlendirme Sistemi uygulayıcısı olarak 5-17 yaş çocuklara zekâ testi uygulamaları yapmaktadır. Çocuk gelişim tarama ve değerlendirme testleri uygulayarak gelişim takiplerini sürdürmektedir. Dikkat eksikliği ve özgül öğrenme güçlüğü tanısı almış çocuklarla özel eğitim seansları yapmaktadır. Üstün Zekâlılar Eğitmeni ve Zekâ-Akıl Oyunları Eğiticisi olarak üstün potansiyelli çocuklarla çalışmalar yürütmektedir. Dil ve Konuşma Bozuklukları eğitiminin ardından çocuklarla dil becerilerini geliştirme çalışmaları yapmaktadır. Tuvalet eğitimi, uyku problemleri, yeme sorunları, korkular(fobiler), tikler, davranış bozuklukları, duygusal problemler, anne-baba tutumları, ev içi sınırlar, etkin ebeveynlik becerileri kazandırma, kardeş kıskançlığı, okul seçimi, okul fobisi, akran zorbalığı, sınav kaygısı, ders çalışma alışkanlıkları, akademik problemler, ayrılık endişesi, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, özgül öğrenme güçlüğü(disleksi), ergenlik dönemi ve problemleri, dürtü kontrol bozukluğu, öfke kontrol problemleri, boşanma süreci ve problemleri, gelişim takibi, üstün potansiyelli çocuk ve ailelerine yönelik danışmanlık, çift ve aile danışmanlığı alanlarında çalışmalar yürütmektedir. Bakırköy ve Nişantaşı’ndaki merkezlerde bireysel danışmanlık seanslarına, internet üzerinden online danışmanlık görüşmelerine devam etmektedir.