Uzay teknolojisi yatağa girdi pazar 580 milyon dolara ulaştı

580 milyon dolarlık hacme ulaşan yatak sektörü şimdi, yaylı yatak sistemlerinden ağırlığı tüm yüzeye eşit dağıtan, vücut üzerinde basınç oluşmasını engelleyen Visco teknolojisine kaymaya başladı.

Daha önce sadece üst gelir gruplarına yönelik yurt dışından ithal edilen bu yatakları artık İşbir, Yataş, İstikbal, İdaş, Mondi gibi firmalar da üretmeye başladı. Bu da, Visco yatak fiyatlarını yaylı yatak seviyesine kadar düşürdü.

KLASİK yaylı yatak anlışkanlığı bir anda tam ortopedik, yaysız, elastik sistemlere kayınca, sektör son dört yılda yüzde 20 büyüdü. 580 milyon dolarlık hacme ulaşan sektör şimdi, ağırlığı tüm yüzeye eşit dağıtan, vücut üzerinde basınç oluşmasını engelleyen Visco teknolojisine kaymaya başladı. Daha önce sadece üst gelir gruplarına yönelik yurt dışından ithal edilen bu yatakların Türkiye’de de üretimine başlanması, uzay teknolojisiyle üretilen bu yatakların, fiyatlarını yaylı yatak seviyesine kadar düşürdü. Bu da, yaylı yataktan Visco yatağa kayışta en önemli etkeni oluşturdu.

Tempur adlı firmanın 1999 yılında yatalak hastalar için Danimarka’dan ithal etmeye başladığı bu yatakların elastik köpük adı verilen, açık hücreli özel maddesini İşbir, 2001 yılından itibaren Visco markasıyla Türkiye’de üretmeye başladı.

UZAY TEKNOLOJİSİ

1960 yılında Nasa’nın astronotlar için geliştirdiği bu teknolojiyi şimdi İşbir’in yanı sıra Yataş, İdaş, İstikbal, Mondi gibi yerli firmalar da ürünlerinde kullanıyor. Bu da, ithal ürünlerde 1600 dolarları bulan iki kişilik yatak fiyatlarının yerli ürünlerde 550 milyon liraya kadar gerilemesine yol açıyor.

Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, 10 yılda üretici sayısının 12’den 400’e ulaştığı yatak sektöründe, her yıl ortalama 2 milyon yatak satışı gerçekleşiyor. Bu yatakların 1 milyon 200 binini yaylı yataklar oluşturuyor. 700 bin adet civarında sünger yatak satışının gerçekleştiği pazarda, Visco ve doğal kauçuk sütünden üretilen lateks yatakların payı da hızla artıyor. Şu anda satış adedi 100 bini bulan bu yatakların önümüzdeki 5 yıl içinde pazara hakim olması bekleniyor.

YATAKTA YAY FAKTÖRÜ

İki kişilik yaylı yataklarda ise fiyatlar 120 milyon liradan (120 YTL) başlayıp, 900 milyon liraya (900 YTL) kadar çıkıyor. Fiyatlar arasındaki farkı, yataklarda kullanılan yay sayısı, kumaş ve marka faktörü oluşturuyor. Metrekarede 90 ile 220 arasında yayın kullanıldığı yataklarda, yay sayısı arttıkça, vücudun şekline uyum sağlaması da kolaylaşıyor.

400 firmanın rekabet ettiği pazardan, en büyük payı yüzde 25’le Yataş alıyor. Yataş’ı yüzde 23 payla İdaş takip ederken, Bellona ve İstikbal’in birlikteki pazar payı, yüzde 22’yi buluyor. Konfor’un yüzde 6, Mondi’nin yüzde 4 pay aldığı sektörde, İşbir’in payı da yüzde 5’i buluyor. Otellere yönelik yatak üretiminde ise Sabah yatakları, üst gelir gruplarının tercih ettiği doğal kauçuk sütünden üretilen lateks yataklarla da Altın Yatak ön plana çıkıyor.

Yatak seçerken nelere dikkat etmeli

Kiloya göre yatak alınmalı. Şişmanların sert, zayıfların da yumuşak yatak seçmesi gerekiyor.

Yatağın kumaşına dikkat edilmeli, sık ve ince dokulu antibakteriyel kumaştan üretilmiş yatak seçilmeli.

Yazlık ve kışlık seçeneğinin bulunup, bulunmadığı incelenmeli.

Almadan önce, yatağın üzerinde en az 5 dakika uzanıp, vücuda uygun olup olmadığının kontrol edilmesi gerekiyor.

Satın alınan yatağın ömrünü uzatmak için altı ayda bir ters çevrilmesi, ayak ve baş kısmının değiştirilmesi, sürekli aynı yerde yatılması gerekiyor.

Talep ikizden bazalıya kaydı

Türkiye’de satılan yaylı yatakların yüzde 90’ını bazalıların oluşturduğuna dikkat çeken Yataş Genel Müdürü Aykut Coşkan, ‘Artık sattığımız yaylı yatak sayısı kadar baza da satıyoruz. Bu da ailelerin evlerinde yatağın kapladığı ölü alana daha fazla ihtiyaç duymasından kaynaklanıyor’ dedi.

Her sert yatak ortopedik değil

Yarı ve tam ortopedik seçenekleriyle satışa sunulan yaylı yataklarda tüketici talebinin tam ortopedik olanlarda yoğunlaştığını söyleyen Sabah Yatakları Genel Müdürü Tevfik İnan, ‘Ancak, Türkiye’de ortopedik yatak tanımı yanlış yapılıyor. Her sert yatağı ortopedik sanan tüketiciler bu yatakların vücutlarına uymaması nedeniyle yataktan istedikleri verimi alamıyor.Bu da yay sayısından değil yatağın etrafına döşenen vatka, elyaf ve keçe miktarından kaynaklanıyor’ diyor.

Tüketici kampanyasız yatak almak istemiyor

Firmalar arasındaki rekabetin kampanyaları hızlandırdığını söyleyen İstikbal Pazarlama Müdürü Bilal Uyanık ‘Tüketicinin fiyat odaklı hareket etmesi kaliteden taviz vermeden üretim yapan firmaların kampanyalarda yoğunlaşmasına neden oluyor. Yatakta taksit kampanyaları gün geçtikçe uzuyor. Ayrıca ‘eskisini getir yenisini indirimli al’ kampanyalar da yoğun ilgi görüyor. ’ dedi.

Hangi yatak kaça satılıyor?

Marka Fiyat (YTL)

Yataş Visco 553

Yataş yaylı 407

İdaş yaylı 380

İstikbal Viscolex 884

İstikbal yaylı 401

Bellona yaylı 322

İşbir Viscostar 740

İşbir Yaylı 333

Sabah Yaylı 214

Sabah Visco 350

Mondi yaylı 258

Altın Dunlopillo Lateks 2.340

Tempur 2.144

NOT: Tablodaki fiyatlar, 1.60’a 2.00 metre ebatlarındaki ortapedik yataklara aittir.
Yazarın Tüm Yazıları