Uçaklarda kemerler hep bağlı kalacak

Alman Lufthansa Havayolları, aldığı kararla bundan böyle yolcularından tüm uçuş boyunca kemerlerini bağlı kalmasını istiyor.

Şirketin yeni kuralına göre uçuş boyunca kemer ikaz lambaları sürekli açık kalacak. Kabin memurları, koltuklarında oturan yolcularından kemerlerini çözmemelerini ve bağlı tutmalarını isteyecek. Bu zorunlu hale getirilen kuralı diğer şirketler de kısa sürede uygulamaya başlayacak.

Yeni kuralı yolcuların emniyeti için aldıklarını belirten Lufthansa’nın sözcüsü bu sayede beklenmedik türbülanslarda yaralanmalarının önüne geçmek istediklerini açıkladı. Geçen günlerde uygulanmaya başlayan kural, Lufthansa’nın kıtalararası veya bölgesel tüm seferleri için geçerli. Bugüne kadarki genel uygulamaya göre yolcuların kabinde iniş-kalkış veya türbülans durumları dışında ayakta durmasına veya kabinde dolaşmasına ise izin veriliyordu.

HAYAT KURTARIYOR

Kuralın diğer havayolları arasında da hızla yaygınlaşması beklenirken her yıl özellikle türbülans kazaları nedeniyle çok sayıda yaralanmalı hatta ölümlü olay meydana geliyor. Kemerlerini sürekli bağlı tutan yolcular ani türbülanslardan etkilenmezken, ayakta duran veya kemerlerini bağlamayan yolcular türbülansın şiddetiyle kabinde savruluyor. Sıkı bağlanmış kemer hem havada hem de yerdeki kazalarda hayat kurtarıyor. Yapılan araştırmalar, uçak kazalarından kurtulanların yüzde 90’ının kemerlerini sıkı bağlamış yolcular olduğunu ortaya koyuyor.

YÜKSEK DAYANIKLILIK

Yolcu uçaklarında kullanılan kemerler, yüksek dayanıklılığa sahip. Özel testlerden geçirilen ve havacılık otoriteleri tarafından onaylanan kemerler, koltuklar gibi kazalarda yolcuyu koltuğunda sabit tutmak için 16G yani yer çekiminin 16 katına dayanabilecek özellikte imal ediliyor.

Uçuş ekipleri yani pilot ve kabin memurları, bel kemerlerinin yanı sıra omuzlarından da koltuklarına bağlanıyor. Savaş uçaklarında ise kemerler ikisi omuz, ikisi bel ve biri de bacak arasından olmak üzere beş noktadan pilotu tutuyor.

UÇAKTA İLK KEMER 1913’TE KULLANILDI

Emniyet kemeri 1800’lerin başında İngiliz George Cayley tarafından bulunurken uçaktaki ilk uygulama 1913’te Fransız Adolphe Pegoud tarafından gerçekleştirildi. Pegoud, uçağına kemeri başaşağı uçuşta kokpitten düşmemek için takmıştı.

Kemerler 1930’lardan itibaren uçakların standart donanımları arasında yer aldı.

Yabancı şirketler BTA’ya göz kırpıyor

Bölgenin marka terminal işletmecisi haline gelen TAV grubunun en önemli şirketlerinden biri olan BTA, yabancı yatırımcılar tarafından takibe alındı. TAV terminallerinde restoranlar ve kafeler kuran, işleten ve dünya markalarına imalat yapan BTA’ya İngiliz, Alman ve İspanyol şirketleri ortak olmak istiyor.

BTA, İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde hizmet vermek üzere Bilintur, Tepe ve Akfen ortaklığında 1999’da kuruldu. Halen şirket Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde 5 bin kişilik oturma kapasitesiyle 44, İzmir Adnan Menderes’te 15, Ankara Esenboğa’da 28 noktada hizmet veriyor. BTA’nın ilk yurtdışı noktası Tiflis’te ise önümüzdeki günlerde hizmete girecek.

Restoran ve kafelerin yanı sıra Türkiye’nin ilk terminal oteli İstanbul International Airport Hotel de BTA tarafından işletiliyor. Toplam 85 oda kapasiteli otel, açıldığından bu yana yüzde 95 dolulukla çalışıyor.

GENÇ GENEL MÜDÜR

Şirketin başında kurulduğundan bu yana genç bir genel müdür var. BTA’nın genel müdürlüğünü 2000’den bu yana yapana Saadettin Cesur (34), işin mutfağından yetişmiş bir profesyonel. Dedesinin Karaköy Veli Alemdar Han’daki esnaf lokantasında bulaşık yıkayarak başlayan Cesur, tecrübesini İstanbul Üniversitesi Otelcilik ve Turizm Bölümü ile ABD’de aldığı eğitimlerle birleştirmiş. Ekibi de kendi gibi genç. Çalışanların yüzde 70’i üniversite veya yüksek okul mezunu.

Uluslararası bir alanda dünyanın 72 milletine hizmet verdiklerini söyleyen Saadettin Cesur için ikramda vazgeçilmez hijyen ve kalite. Beş yıldızlı hizmet sunduklarına dikkat çeken Cesur, haklı olarak bunun fiyata yansıdığını ancak BTA’nın fiyatlarının diğer terminal restoranlarına göre yüzde 20 daha ucuz olduğunu belirtiyor.

YENİ MARKA

BTA ilk defa havalimanı dışına çıkarak Cakes&Bakes adlı yeni bir marka oluşturdu. 2 milyon Euro yatırımla İkitelli’de fabrika kuran BTA, hem kendi restoranları hem de dünya kahve markalarının kafeleri için unlu mamuller üretiyor. Mart ayında terminalde pastane açacak BTA, bu markasını şehir içine de yaymayı planlıyor.

YOLCULAR NE YİYOR

Lounge yani özel yolcu salonlarının vazgeçilmezi çorba. Özellikle sabahları çorbaya ilgi büyük.

Yabancı yolcular ağırlıklı yurtdışı mutfaklarını tercih ediyor. Türk yolcular ise meraklı. Farklı mutfakları deniyor.

En çok satılan ürünlerin başında lahmacun geliyor. Soğan oranı düşük lahmacunların acılı olanlarına Uzakdoğulular büyük ilgi gösteriyor.

Almanya’da yaşayan Türkler, pideyi beşer-onarlı paketlerde pişmiş alıyor. Evde ısıtarak yiyor.

Barların en iyi müşterileri Rus yolcular.

Eylül-mayıs arasında business sınıfı yolcu arttığı için lounge tarafındaki restoranlara talep artıyor.

Dış Hatlar geliş katındaki Greenfields Sports Bar’ın müdavimleri ise maç günleri havalimanı dışından geliyor.

Dünyanın uçakları

Flight International havacılık dergisi tarafından hazırlanan rapora göre dünyada 25 bin 750 adet yolcu uçağı bulunuyor. Bunlardan 2 bin 857 adeti Rus, geri kalan da Batılı uçak imalatçıların ürünü. Havayolu uçakları listesinde en fazla kullanılan uçak modeli toplam 2 bin 761 adetle Airbus’ın A320 serisi. 2005’in 12 aylık ve 2006’nın ilk 6 aylık filo rakamlarına göre A320’yi toplam bin 904 adetle Boeing 737’lerin "NG" olarak adlandırılan imalattaki modelleri 600, 700, 800 ve 900 izledi. Toplamda ise 737 uçakları üç ayrı nesilde 5 bin 567 adete ulaşarak en fazla kullanılan yolcu uçağı unvanını yine sürdürdü.

Havayolu şirketlerine geçen yıl toplam 973 uçak teslim edildi. Bunlardan sadece altısı Rus uçağıydı. 2006’da ayrıca 253’ü batı, 34’ü de Rus imalatı 287 uçak emekli oldu. İşte en çok kullanılan uçak modelleri ve imalatçıların payları.

EN ÇOK KULLANILAN UÇAKLAR

SıraUçak tipiAdetDeğişim (yüzde)

1A320 ailesi276113.1

2737 NG190415.3

3737CL1829-2.1

4MD801064+0.2

5757996-1.1

6747989-1.7

7767862-0.1

8727620-9.2

9737-100/200595-11.6

10777575+10.2

Havacılar Antalya’da buluştu

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) yeni hizmet tarifesiyle büyük darbe alan havacılık sektörü Antalya’da bir araya gelerek sorunları masaya yatırdı. Türkiye Havayolu Pilotları Derneği (TALPA) Başkanı Kaptan Pilot Tuna Gürel’in de katıldığı toplantıda 45 pilot ve işletmeci görüş bildirdi. Yeni tarifenin özellikle havayolları dışında küçük uçak veya helikopterle yapılan genel havacılık ile sportif havacılığa büyük darbe vurduğu belirtilirken bu konuda yeni öneriler en kısa zamanda hazırlanarak Ulaştırma Bakanlığı ve SHGM’ye sunulacak. Hava araçlarının vergilendirilmesi ve bu konudaki adaletsizlikler konusundaki çalışmalar da Maliye Bakanlığı’na verilecek. İlk defa bir araya gelen genel havacılık şirketleri önümüzdeki günlerde dernekleşmek üzere çalışmalara başlayacak. Uçuş Okulları Derneği de hazırladıkları yeni fiyat çizelgesini SHGM’ye sundu. Değişikliğin önümüzdeki günler içinde yapılması planlanıyor.

Polis hurda uçak arıyor

Emniyet Genel Müdürlüğü, uçak kaçırma operasyon eğitimi yapmak üzere hurda uçak arıyor. Ulaştırma Bakanlığı, Türk Hava Yolları ve Türkiye Özel Havacılık İşletmeleri Derneği’ne (TÖSHİD) yazı yazan Emniyet Genel Müdürlüğü, hurda uçağın Ankara Gölbaşı’ndaki tesislerinde kullanılacağını belirtti. Milli Sivil Havacılık Güvenlik Programı, Hava Meydanları Güvenlik Planları’na göre yılda iki defa yaz-kış, gece-gündüz olmak üzere tüm havalimanlarında düzenli olarak tatbikatlar gerçekleştiriliyor.

Grev iptal

İngiliz Havayolları British Airways (BA) çalışanlarının bu ay içinde yapmayı planladığı 72 saatlik grev iptal edildi. Sendikayla yapılan görüşmelerini olumlu sonuçlandığını belirten BA’in CEO’su Willie Walsh, uçuş tarifesinin planlandığı gibi uygulanacağını, sorunları çözdüklerini açıkladı.

Bunları kaçırmayın

Air France 20 Şubat’a kadar ebeveynleriyle Paris’e seyahat eden çocuklara ve öğrencilere karne hediyesi olarak Disneyland’a giriş kuponu veriyor.

Avusturya Havayolları, business class, vergiler hariç, gidiş-dönüş Avusturya ve tüm Avrupa noktalarına 548 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.

SunExpress, Antalya’dan 8 Şubat’ta başlayacağı Londra Stansted havalimanı uçuşlarında tek yön, vergiler hariç 29 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor. Haftada iki kez, perşembe ve pazar günleri karşılıklı gerçekleştirilen sefere mart ayında İzmir’den yapılacak uçuşlar eklenecek.
Yazarın Tüm Yazıları