New York sosyetesinin tencere günü

Memleket rejimi yerine dünyanın iklimsel rejimini tartışanlar, global ısınmanın yarattığı yeni ekonomiyi hızla idrak ediyor.

Çünkü global ısınma sadece kavurucu sıcakları, buzul erimelerini ve sel felaketlerini değil, akıllı yatırımcı için kárı da getiriyor beraberinde. Bu yeni ekonominin alanları, biyoyakıttan emlak piyasasına kadar uzanıyor. ABD medyasında global ısınmaya uygun yatırım tüyoları yazılıp çiziliyor. Almanya’da ise Bild Gazetesi, geçmişte kanlı bıçaklı olduğu Greenpeace ile birlikte global ısınmaya karşı ortak cephe açıyor. Hatta Bild’in Yayın Yönetmeni Kai Diekmann’ın Vatikan’a bir adet çevre dostu halk otosu götüreceği esprileri yapılıyor. Malûm, geçmişte Papa’ya "Halk İncili" götürmüştü. Daha küçük ölçekli, ancak sükseli ekonomik girişimler de var. Mesela New York sosyetesinin Trump-Rockefeller soyadlı genç hanımları, çevre dostu deterjan almak için ev toplantılarında buluşuyor. Hani bizde bir zamanlar çok yaygın olan tencere toplantıları gibi.

Hiç gitmedim, yakından bilmiyorum ama, davet edilmişliğim var. Şu kap-kacak tanıtım ve pazarlaması için konu-komşu kadınların buluştuğu ev toplantılarından bahsediyorum.

New York Times’taki haber bana o kadın günlerini hatırlattı.

Olay yeri Manhattan. Genelde Vogue sayfalarında boy gösteren sosyetenin genç kadınları, şık bir salonda toplanıyorlar. Aralarında Renee Rockefeller, Valesca Guerrand-Hermes, Melania Trump ve Jessica Seinfeld var. Yaklaşık 40 yakın arkadaş. Peki ne yapıyorlar? Deterjan, fayans ovucu, lavabo-aç, banyo jeli filan bakıyorlar. Bütün seri, toksik madde barındırmayan Shaklee marka ürünlerden oluşuyor. Su bazlı konsantreye musluk suyu karıştırmak suretiyle elde edilen 140 dolarlık temizlik seti, 65 adet sipariş alıyor o toplantıda. Çünkü sosyetenin genç kuşağı ekolojik yönden bilinçlenmiş artık. "Al Gore’un Uygunsuz Gerçek filmini izleyebiliriz, Prius (Toyota’nın hybrid otosu) kullanabiliriz ama, yetmez. Dünya için daha fazlasını yapmalıyız" diyorlar.

Yani, global ısınma bilinci Manhattanlı zenginler arasında da bir trend artık.

YATIRIM TÜYOLARI

İklim değişikliği ile gelişen yeni ekonomi, yatırımcılar için de bir cazibe merkezi. Citigroup, Lehman Brothers gibi büyük finans kuruluşları, global ısınmanın gelecekte bir yatırım alanı olarak biyoteknolojiyi sollayacağı görüşündeler. Isı artışlarının, otomotivcilerden güneş paneli imalatçılarına kadar iş dünyasını nasıl etkileyeceği üzerine analizler yapıyorlar. USA Today’deki habere göre, yatırımcı davranışlarının global ısınmayla birlikte değişeceğini hesap eden borsa analistleri, hangi sektörlerin yükselip hangilerinin inişe geçeceğine kafa yoruyor.

Citigroup’un 18 ülkedeki 74 şirket için hazırladığı 120 sayfalık "İklimsel Sonuçlar" raporu global ısınma ortamında nasıl kár edilir tüyolarını içeriyor. Lehman Bros. analistleri de bilim adamları ile çevre eylemcilerine danışarak "İklim Değişikliği Yönetimi" başlıklı 143 sayfalık bir rapor hazırlamış. İşte Wall Street’ten, havalar iyice çıldırdığı zaman kimler kaybedecek, kimler kazanacak hesabı:

Tarım: Biyoyakıt etanole büyük rağbet olduğundan yatırımcı tabii ki bu alanın büyük üreticilerine yöneliyor. Ancak trend kısa vadeli. Çünkü etanolün hammadesi mısırın fiyatı yükseldiği için maliyet artışı meydana geldi, hisseler düştü. Ancak mısır yaprağı, pancar ve çeşitli otlardan etanol üretimi umut vaat ediyor. Biyoyakıt trendi nedeniyle traktör üreticisi John Deere de büyük kár edebilir. Ayrıca kuraklığa dayanıklı tohumlar üzerinde çalışan Monsanto da kazançlı çıkabilir.

Alternatif enerji: Rüzgar enerjisi, hücre yakıtları ve güneş panelleri. Bu temiz enerji alanlarında çalışan şirketler kazanacak. Ayrıca fabrikaların karbon emisyon hacimlerini düşüren cihazların üreticileri de şanslı.

Otomotiv: Benzine alternatif yakıtlar etanol, hidrojen ve biyodizel. Likit yakıttan elektrik enerjisine geçebilen hybrid otoları üreten şirketler kazanacak. Sektörün liderleri de Toyota, Honda, GM ve Ford. Hybrid araçlara parça üreten firmalara yatırım yapmakta da fayda var. Ford ve GM’in parçalarını International Rectifier üretiyor, pillerin imalatçısı Energy Conversion.

Emlak: Katrina Kasırgası sonrasında okyanus kıyılarından iç kısımlara, dağlık kesimlere yöneliş hakim. Özellikle Florida’da bu eğilim var. Georgia, Tennessee ve North Carolina’nın dağlık kesimlerinde emlak fiyatları artacak.

Teknoloji: Çamaşır makinesinden savaş uçağı ve asansöre kadar her türlü cihaz ve aracın tükettiği enerjinin miktarını düşürecek parçalar imal eden şirketler kazanacak.

BILD-GREENPEACE FLÖRTÜ

Küresel ısınma bilincine sahip olma trendi, ilginç ittifaklar da yaratıyor. Mesela Alman Bild Gazetesi ile Greenpeace, aylarca süren görüşmelerden sonra, bireysel enerji tasarrufu alanında ortak kampanya yürütmek üzere anlaşma yaptılar. Ancak Bild Gazetesi zamanında, yeşil eğilim göstermediğinden ve benzine gelen çevre vergisine şiddetle karşı çıktığından, diğer çevre örgütleri bu ittifaka fena halde içerliyor. Yayın Yönetmeni Kai Diekmann’dan başlayarak bütün yönetim kadrosunun kullandığı S sınıfı Mercedesler ile Audi ve 7 serisinden BMW’lerin birer enerji ve karbondioksit canavarı olduğundan dem vuruyor ve Springer Yayınevi’nin otoparkında bir tane bile hybrid oto bulunmadığını söylüyorlar.

Greenpeace de onlara hak vermesine veriyor, ancak Bild aracılığıyla her gün 12 milyon kişiye mesaj iletmek de cazip geliyor. Makam otolarının da günün birinde çevre dostu olacağını temenni ediyor ve gerekirse müttefik gazeteyi eleştirmekten geri kalmayacaklarını da söylüyor.

Springer koridorlarında ise şu espri yapılıyor; "Diekmann, artık Papa’ya bir adet ’halk arabası’ götürür herhalde." Hani Diekmann üç yıl önce Bild’in basıp günde 250 bin adet sattığı "Halk İncili"nin bir nüshasını Papa 2. Jean Paul’e hediye etmişti ya.
Yazarın Tüm Yazıları