İki kapılı havalimanı Batum

TAV Havalimanları Holding tarafından işletmeye açılan Gürcistan’ın ikinci büyük havalimanı Batum, Türk Hava Yolları’nın (THY) yeni "iç hat" noktası oldu. Bir ay içinde Türk yolcular, Batum’a pasaportsuz gidip İstanbul’a iç hat statüsünde uçabilecek.

Son yıllarda hızla artan yabancı yatırımlar, Gürcistan’ı Kafkasya’nın en stratejik ülkelerinden biri haline getiriyor. Bu gelişmede havalimanı yatırımları da büyük önem taşıyor. Başkent Tiflis’in havalimanını işletmeye şubat ayında başlayan TAV, kısa sürede hava trafiğinin yüzde 25 artmasını sağladı.

Gürcistan’ın ikinci büyük kenti Batum ise geçen günlerde iki yıl aradan sonra yeniden hava trafiğine açıldı. Modernizasyonu TAV tarafından yapılan havalimanında yeni terminal binasıyla kapasite yıllık 562 bin yolcuya çıktı. Apron büyütüldü, itfaiyeden kuleye her şey yenilendi. TAV yaklaşık 28.5 milyon dolarlık bu yatırımı karşılığında Batum’u 20 yıl işletecek.

CENEVRE ÖRNEĞİ

Ancak Batum’un en önemli özelliği tamamen yenilenmesinin yanı sıra Türkiye ve Gürcistan tarafından ortak kullanılacak olması. Dünyada Fransa ve İsviçre tarafından ortak kullanılan Cenevre Havalimanı’ndan sonra Batum ikinci örnek oldu. Cenevre’ye inen yolcular, Fransa veya İsviçre kapısından çıkarak bu ülkelere giriş yapabiliyor.

İstanbul’a uçmak isteyen Artvinli veya Hopalı Türk yolcular, Trabzon’a gitmeye gerek kalmadan Hopa’daki sınır kapısına gelecek. Burada TAV tarafından gelecek ay hizmete girecek sınır kapısı terminalinden yolcular Havaş’a ait otobüslere binecek. Sınırı pasaportsuz, sadece nüfus cüzdanlarını göstererek aşacak. Yolcular, 17 kilometre uzaklıktaki Batum Havalimanı’na götürülecek. Aynı Cenevre gibi temmuzdan itibaren Batum’da da Türkiye ve Gürcistan kapıları yer alacak. Buradan THY uçakları ile yolcular iki saatte İstanbul’a ulaşabilecek.

Bölgede inşaatları hızla artan oteller, Batum’un güzel kıyıları ile yeni bir turizm merkezi olacağının sinyalini veriyor. Turizmciler, Batum’a "Karadeniz’in Las Vegas’ı" adını takmış.

KAPASİTE 562 BİN YOLCU

Yapılan hesaplamalar halen yıllık 562 bin kapasiteli terminal binasının birkaç yıla kalmadan yetersiz hale geleceğini ortaya koyuyor. Gürcistan Hükümeti, trafiğin artışına göre önümüzdeki yıllarda yeni bir terminal için düğmeye basabilir.

BATUM 12 AYDA TAMAMLANDI

Toplam Yatırım:
28.5 milyon dolar

İnşaat Süresi: 12 ay

İşletme Süresi: 20 yıl

Yolcu Kapasitesi: 562 bin/yıl

Check-in Kontuarı: 6 adet

Pasaport Kontrol Noktası: 4 adet

Bagaj Alım Konveyörü: Bir adet

THY 59 YTL’YE UÇUYOR

Bölgeye uçuşlar için THY’ye büyük talep var. Doluluk oranları hızla yükseliyor. İlk etapta seferler haftanın üç günü başlatıldı. Salı 07.25’te, perşembe ve cumartesi günleri de saat 16.10’da İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan kalkan THY uçağı iki saatte Batum’a ulaşıyor. Batum’dan İstanbul’a geliş salı günleri 12.20, perşembe ve cumartesileri de saat 20.55’te.

THY, 29 Haziran’a kadar iç hat noktalarında olduğu gibi tek yön, vergiler hariç 59 YTL’den başlayan fiyatlar sunuyor. THY’nin hedefi, önümüzdeki aylardan itibaren uçuşları her güne çıkartmak. Ayrıca Ankara’dan da Batum’a uçuş talepleri var.

Bir duvar yıktılar

Çok uzun yıllar değil, biraz gerilere gidelim. Türkiye’nin kuzey doğu sınırında aslında bir Berlin Duvarı vardı. O günlerde biri çıkıp dese ki; "İstanbul’dan Batum’a uçakla gidip, oradan pasaportsuz Artvin’e geçeceğim." Adama ya deli, ya kaçakçı ve belki de casus gözü ile bakardık.

Ama bugün Cenevre’den sonra kapısı iki ülkeye açılan yeni bir havalimanı var. Batum, çift kapılı havalimanı. Yani biniyorsunuz uçağa, Batum’a inip oradan otobüsle Türkiye’ye giriş yapıyorsunuz. Pasaportsuz, sorgusuz-sualsiz. Hem dış hat uçuşu yapıyorsunuz, hem de iç hat rahatlığı yaşıyorsunuz.

Üç kahraman adam; Hamdi Akın, Sani Şener ve Ali Kurtdarcan bu hayali gerçekleştirdi. Hedeflerinde 10 havalimanı vardı. Bu hedefi 10 yıla yaymışlardı. Ama daha şimdiden yedi havalimanı işletmesi ve önlerinde çok sayıda ihalesi kazanılmış terminal inşaatı var. TAV Havalimanları Holding olarak İstanbul Atatürk’ten Tiflis’e, Esenboğa’dan İzmir’e, Kahire ve Doha’ya uzanan müthiş bir başarı rekoruna imza attılar.

Türkiye’nin kuzeydoğusunda bir Berlin Duvarı’nı yıktılar. Ülkeleri, komşuları bir terminalde topladılar. Dünyadaki ikinci, Türkiye’deki bu ilk, belki de gelecekte kavgalı komşulukları bitirip hayatın yeni sevgi kapılarının açılışına uzanan bir başlangıç olacak.

Hamdi Akın; aklı dünyanın her yerinde, hayali kendi kontrolünden çıkmış yüksek heyecanlı bir işadamı. Sani Şener; bayrağını tuttuğu şirketini dünyanın zirvelerine taşıyan mükemmel bir lider. Ali Kurtdaracan; sessiz ve sakin görünümü ile bütün büyük projelerin güçlü destekçisi.

Bakın, bu üç kahraman adam yakın gelecekte daha ne çok kapalı kapıları açıp, ne büyük dünyaları hayatımıza katacaklar...

Kokpit Brasserie İzmir’de

Türkiye’nin uzman havalimanı restoran işletmecisi Gate Gourmet USAŞ, yenilenen İzmir Adnan Menderes Havalimanı İç Hatlar Terminali’nde "Kokpit Brasserie"yi açtı. Soğuk sandviçten ızgaralara, geleneksel Türk mutfağından tatlılara, Kokpit Brasserie konuklarını uçuş öncesinde lezzet yolculuğuna çıkartıyor.

USAŞ’ın Kokpit konsepti 2002’de başladı. Atatürk Havalimanı’ndaki yeni kafeteryası için isim arayan USAŞ, personeli arasında anket düzenledi. Adaylar arasında en çok oy Kokpit’e çıktı. Hürriyet Gazetesi’nde 11, Kanal D’de 10 yıldır yayınlanan Kokpit’in havalimanlarındaki Brasserie isim kullanım hakkını USAŞ’ın Genel Müdürü Mohamed Hammam eğitim vakıflarına yaptığı bağışlar karşılığında aldı. Atatürk Havalimanı İç Hatlar’daki "Kokpit Cafe" uçak koltuklarıyla beş yıldır USAŞ’ın en çok ilgi gören işletmelerinin başında yer alıyor.

TÜRKİYE’YE YAYILIYOR

Kokpit’i Türkiye’deki havalimanlarında yaygınlaştırmak üzere harekete geçen USAŞ’ın ikinci noktası İzmir oldu. Kokpit Brasserie’nin tasarımı Mimar Işıl Turan Öznur tarafından yapıldı. Mekandaki ağaç kaplamalar, sandalyeler ile uçuş öncesi rahatlatıcı, gözü yormayan bir ortam oluşturuldu.

Brasserie’de uçak kapısı, pencere gibi gerçek uçak parçaları, duvarlarda kokpit fotoğrafları, desklerin üzerinde uçak maketleri hemen sizi havacılık dünyasına alıp götürüyor. Garsonlar özel gömlek ve önlükleriyle hizmet veriyor.

Kokpit Brasserie’nin mönüleri, dünya mutfağından oluşuyor. Et, balık ve tavuk ızgaralar, köftelerin yanı sıra atıştırmalık özel sandviçler sizleri bekliyor. Türk mutfağından seçme mantı, sarma, kuru fasulye gibi yemekler de var.
Yazarın Tüm Yazıları