Haydi Air Race’e

İstanbul, 2 Haziran’da dünyanın en büyük sportif havacılık organizasyonlarından Air Race’e ikinci kez ev sahipliği yapacak.

Haliç’te saat 12.00’te başlayacak organizasyonda 14 deneyimli akrobasi pilotu, adrenalini İstanbul semalarına taşıyacak.

Organizasyonu Red Bull tarafından yapılan Air Race, bu yıl Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın kuruluş yıldönümü 1 Haziran’la arka arkaya geldi. Halkın havacılığı sevmesi için bu yarışı önemli bir fırsat olarak gören Hava Kuvvetleri, Air Race için her türlü imkanını seferber etti. Atatürk Havalimanı’ndan havalanacak uçakların ana üssü, Yeşilköy tarafındaki askeri apron olacak. Buraya kurulan çadırlarda uçakların bakımları yapılacak.

ANTRENMANLAR 30 MAYIS’TA BAŞLIYOR

Yarışmada antrenman uçuşları 30 ve 31 Mayıs’ta saat 11.15’ten itibaren yapılacak. Bunu 1 Haziran’daki 14.30-16.30 arasındaki sıralama uçuşları izleyecek. İkişer uçuş sonrasında yarışa katılacak 12 pilot belirlenecek.

Uçaklar, Atatürk Havalimanı uçuş trafiğini aksatmadan 06-24 pistini kullanarak havalanacak. Deniz üzerinden yaklaşık 500 metre yükseklikte, etrafı rahatsız etmeden uçacak. Motor durması gibi acil durumda uçaklar eğer alçaksa denize mecburi iniş yapacak. Yüksekliği uygunsa pilot uçağını paraşüt kullanarak terk edecek. Gerek yarış sahası, gerekse de uçuş alanları üzerinde havadan ve denizden kurtarma ekipleri hazır bekleyecek.

DENİZİN ÜZERİNDEN UÇACAK

Tek motorlu akrobasi uçakları, Yeşilköy-Zeytinburnu rotasını izleyerek Sarayburnu’ndan dönecek ve parkura girecek. Özel emniyet önlemlerinin alındığı alanda pilotlar yaklaşık saatte 400 kilometre hızla uçacak. "Hava kapısı" olarak adlandırılan özel şişme kulelerle oluşturulan 1.4 kilometrelik parkurda önceden belirlenmiş akrobasi hareketlerini yaparak en kısa sürede uçmaya çalışacaklar.

Uçuş sırasında kuleye çarpana 10 saniyelik ceza puanı verilecek. Her biri 15 bin Euro’ya mal olan 20 metre yüksekliğindeki hava kapıları, çok özel bir kumaştan imal ediliyor. Çarpma anında uçağa kesinlikle zarar vermiyor.

İçine hava üflenen kuleler, Haliç’te dibe sabitlenmiş dubalar üzerinde yer alıyor. Kulelerin aralıkları 10 ila 14 metre. Uçakların kanat açıklığı ise 8 metre.

Pilotlar mavi boyalı kulelerden yatay, kırmızı boyalılardan da dikey olarak geçiyor. Sonuncu kulede ise pilotlar bıçak sırtı geçişi yapıyor. Ayrıca "chicanes" olarak adlandırılan üç tekli hava kapısı arasında da slalom yapılması gerekiyor.

SEYİRCİ REKORU BEKLENİYOR

İstanbul’un ikinci kez ev sahipliği yaptığı organizasyonda seyirci rekoru kırılması bekleniyor. Geçen yılki yarıştan çok memnun kalan organizatör Red Bull, gelecek haftaki yarışa en az 2 milyon kişinin geleceğini tahmin ediyor.

2 Haziran Cumartesi günü saat 12.00’de organizasyon start alacak. Saat 13.30’da Ali İsmet Öztürk’ün akrobasi uçuşu, paraşüt atlayışları ve Red Bull uçaklarının selamlama geçişleri gerçekleştirilecek. Arkasından yarış başlayacak. Air Race, saat 16.30’da final ve ödül töreniyle son bulacak.Tolga ÖZBEK

TAI tasarımla büyüyor

TUSAŞ Havacılık Sanayii (TAI), kendi tasarladığı ürünlerin sayısını artırmak üzere harekete geçti. İlk etapta Türkiye’nin ilk pilotlarından Vecihi Hürküş anısına "Hürkuş" adı verilen eğitim uçağı projesinde hızla ilerleyen TAI, bu yaz içinde temel tasarımı tamamlayacak. Turboprop motorlu, pilotların tandem yani arkalı önlü oturduğu kokpite sahip uçak, yeni nesil teknolojilerini düşük uçuş maliyetleri ile sunmayı hedefliyor. Çalışmaların yüzde 24’ünün tamamlandığını belirten Genel Müdür Muharrem Dörtkaşlı, Hürkuş’un 2012’de kullanıma hazır olacağını söyledi.

Hızla tasarıma ağırlık veren TAI’nin bir başka projesi de İnsansız Hava Araçları (İHA). TİHA-A adı verilen 1300 kilogramlık casus uçak, 24 saat 10 bin metreden uçabilecek. Tüm bölgeyi özel kameralarıyla tarayacak sistem aynı anda yere bilgi iletecek. 2009’da uçacak TİHA-A, 2010’da Türk Silahlı Kuvvetleri’ne teslim edilmeye başlanacak.

İşte ilk Türk uçak motoru

Türkiye’nin ilk uçak motoru, Eskişehir merkezli TEI şirketi tarafından geliştirildi. Ekim ayında ilk uçuşunu TAI’nin tasarımı Turna hedef uçağında yapacak TEI-TP-1X motoru, Ankara’da yapılan IDEF Savunma Fuarı’nda sergilendi. Yaklaşık bir yıllık çalışmayla 20 TEI mühendisi tarafından hayata geçirilen ve tamamen yerli malzemeyle imal edilen motor, turboprop sınıfta. Yani aynı jet motorlar gibi türbin teknolojisiyle çalışıyor. Oluşan güç, pervaneye iletiliyor. Saatte 20 litre yakıt harcayan motor, 60 kilogram ağırlığındaki hedef uçağını uçurabilecek.

Genel Müdür Akın Duman, uçak motor parçası konusunda dünya çapında bir üretici haline geldiklerini söyledi: "Kendi tasarımımız motorla insansız hava aracı pazarına girdik. Amacımız tasarım yönümüzü daha da geliştirmek."

Fraport-IC Sabiha Gökçen ihalesine giriyor

Antalya Havalimanı Terminal işletmesini 3.2 milyar dolar ödeyerek 17 yıllığına kazanan Fraport-IC ortaklığı, İstanbul Sabiha Gökçen ihalesine giriyor. 2 Temmuz’da gerçekleştirilecek ihaleye hazırlanan ortaklık, Sabiha Gökçen’de Hahn Havalimanı metodunu uygulamayı hedefliyor.

Frankfurt’a 120 kilometre uzaklıkta bulunan Hahn, 1998’de Fraport şirketi tarafından satın alındı. Eski bir Amerikan hava üssü olan ve Almanya’nın birleşmesinden sonra boşaltılan havalimanı, kısa sürede başarılı bir işletme haline getirildi. Başta İrlandalı Ryanair olmak üzere bir çok düşük maliyetli havayolu şirketi tarafından kullanılan Hahn, yıllık 4 milyon yolcusunun yanı sıra Avrupa’nın en büyük kargo meydanlarından biri.

Antalya’ya güvendikleri için bu rekor fiyatı verdiklerini söyleyen Fraport Antalya CEO’su Andrea Pal, Antalya için kaybetmeyi hiç düşünmediklerini, ortakları IC Grubu ile iyi hazırlık yaptıklarını söyledi.

3.2 MİLYAR YATIRIM

Frankfurt Havalimanı’nın işletmecisi Fraport, kapasitesini dolduran meydanın gelecek 20 yılını rahat geçirmesi için ciddi arazi alımı yapmaya başladı. Metrekare fiyatları 350 Euro’ya fırlayan bölgede toplam 3.4 milyar Euro’luk yatırım gerçekleştirilecek. Dördüncü pisti 2011’de açılacak havalimanında ayrıca A380 uçakları için 25 milyon yolcu kapasiteli T3 terminali önümüzdeki yıl hizmete giriyor. Yeni bir kargo merkezine de kavuşacak havalimanı 2015’te 80 milyon yolcuya hizmet vermeyi hedefliyor.

Skytrax THY’yi denetleyecek

Dünyanın en büyük havayolu değerlendirme şirketi Skytrax, Türk Hava Yolları’yla müşteri memnuniyeti konusunda ortak çalışmalar yapacak. İç hatlardan uzun menzilli uçuşlara, havalimanı personelinden özel yolcu programlarına kadar tüm yapıyı denetleyecek İngiltere merkezli şirket, verilerini THY yönetimi ile paylaşacak. Skytrax’in ayrıca yolcuların oylarıyla hazırladığı yıldız listesi de bulunuyor.

THY’nin son yıllarda hızla büyüdüğünü belirten Skytrax CEO’su Edward Plaisted, "THY şu an beş üzerinden üç yıldız alıyor. Ancak kabinde yapılan iyileştirme ile dördüncü yıldız için çalışıyor. Bu gelişmeyi yakından takip ediyoruz" diye konuştu.

THY Genel Müdürü Temel Kotil ise 2007’yi "kalite yılı" ilan ettiklerini söyleyerek, amaçlarının kaliteyi uygun fiyatla sunmak olduğuna dikkat çekti.

Lufthansa’ya yeni sözcü

Alman Lufthansa Havayolları’nın Güneydoğu Avrupa, Afrika ve Orta Doğu/Pakistan bölgeleri için yeni sözcüsü Karin Weber oldu. Dubai merkezli görev yapacak Weber, havayolunun bölgedeki tüm halkla ilişkiler organizasyonu ile kurumsal iletişim stratejilerinden sorumlu olacak.

Lufthansa’ya 1992’de CityLine satış müdürü olarak giren Weber, 1994’ten bu yana medya ilişkileri müdürü olarak kurumsal iletişimde görev yapıyor.
Yazarın Tüm Yazıları