SHURA tarafından yayınlanan rapora göre Türkiye’nin enerji dönüşümünde öncelikler listesinin zirvesinde ‘hızla eyleme geçmek’ başlığı olmalı. Çalışmada, yenilenebilir enerjide öngörülen yatırımların hızlandırılması ve gerekli mevzuat düzenlemelerinin yapılmasının önemi vurgulanırken; elektrikli araçlara düşük faizli kredi desteği sunulması ve ısı pompalarına bazı bölgelerde öncelik verilmesi gerektiğine dikkat çekildi.
#Elektrikli AraçGeçen hafta iddialı hedeflerle tanıtılan “yerli elektrikli araç” Joyce VC3’ün aslında 2020 yılında Dialev tarafından Çin’de üretilen XVista VC3 olduğunu öğrendim. Aracı önce Çin’den ithal edip sonra yerlileştirerek Türkiye’de üretmeyi ve 2025’te 28 bin satmayı hedefleyen şirket yetkilileri, “Araç daha önce Dialev adına tasarımı yapılmış ancak bizim mühendislerimiz ile Türkiye ve bizim istediğimiz teknik, görsel ve regülasyona uygun hale getirilmektedir” dedi.
#Joyce VC3Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Görüyoruz ki; bazı belediye başkanları yerine getirmedikleri vaatlerinin üstünü örtmek için oraya buraya saldırmaktadır. Bugün de İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı bizi taşeron olarak suçlar gibi konuştuğuna şahit olduk. Çok şükür biz milletimize hizmet yolunda, milletimizin daha iyi şartlarda yaşaması için gerekirse işçi oluruz, taşeron oluruz" açıklamasını yaptı.
#Abdulkadir Uraloğlu2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B Segmenti27 yıl sonra Türkiye’ye sıfırdan otomotiv fabrikası kurmaya en yakın yabancı üreticiler olan Çinliler ile yatırım trafiği hızlandı. Aralık ayında Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır’ın SAIC’e gerçekleştirdiği ziyaretin ardından 2 hafta önce Çin’den Türkiye’ye üst düzey delegasyon heyetinin geldiğini belirten Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, “2 yıldır üzerinde çalıştığımız süreç son 3 ayda hızlandı. Heyete Bursa’daki fabrikaları ve yan sanayi tesislerini gezdirdik. Yatırım için Avrupa ile rekabet halindeyiz. Duygusal olmayacağız, sonuna kadar uğraşacağız” dedi.
#Fatih KacırGeçtiğimiz yıla damgasını vuran üretken yapay zekâ uygulamaları 2024’ün ortalarından itibaren artık otomobillerde de yaygın olarak kullanılmaya başlayacak. İlk aşamada mevcut sesli asistanların yerini alacak yapay zekâ sürüş alışkanlıklarımızı takip edecek, sesimizi tanıyacak, klima ve koltuk gibi kişisel ayarlarımızı öğrenecek, dinleyeceğimiz müzikleri tahmin edecek ve rota oluşturmada yardımcı olacak. Mevcut asistanların aksine ‘konuşan bir araba’ hissi verecek yapay zekânın gelecekte ise otonom sürüşü kolaylaştırması bekleniyor.
#Skoda Chatgpt2023’te Türkiye için gaza basan Çinliler, sektörü tam anlamıyla karıştırdı. Herkes Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara getirilen yeni şartları tartışırken Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu’dan, “Çin’den ithal araçların yalnızca yüzde 20’si elektrikli, yüzde 78’si içten yanmalı. Benzer uygulama içten yanmalılar için de olmalı. Biz rekabete ve Çinlilere karşı değiliz ancak yatırım yapmadan pazarı Çinlilere bırakmayı doğru bulmuyoruz” çıkışı geldi. Eroldu, 2.2 milyar dolarlık ithalata karşılık Çin’e sadece 21 milyon dolar ihracat yapıldığını söyledi.
#ÇinSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Türkiye sanayisinin dünyanın bütün coğrafyalarına, bütün ülkelerine rekabetçi şekilde ihracat yapabilecek güçte olduğunu belirterek, “Özellikle son 5 yılda milli gelirimiz içerisinde hem toplam sanayinin hem imalat sanayinin payının yükseldiğini gözlemliyoruz. Tabii bizim için en gerek düşük, orta düşük, gerek orta yüksek, yüksek teknolojide 13 yıl boyunca pandemi dönemindeki 1-2 ay hariç neredeyse aralıksız bir yükseliş trendi var.” dedi.
#ToggSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Türkiye sanayisinin dünyanın bütün coğrafyalarına, bütün ülkelerine rekabetçi şekilde ihracat yapabilecek güçte olduğunu belirterek, “Özellikle son 5 yılda milli gelirimiz içerisinde hem toplam sanayinin hem imalat sanayinin payının yükseldiğini gözlemliyoruz. Tabii bizim için en gerek düşük, orta düşük, gerek orta yüksek, yüksek teknolojide 13 yıl boyunca pandemi dönemindeki 1-2 ay hariç neredeyse aralıksız bir yükseliş trendi var.” dedi.
#Mehmet Fatih KacırHATIRLAYACAĞINIZ üzere Ticaret Bakanlığı, Avrupa Birliği ülkeleri ve Serbest Ticaret Anlaşması yapılan 39 ülke dışında kalan Vietnam, Meksika, Japonya ve Çin gibi ülkelerden Türkiye’ye ithal edilecek elektrikli araçlara yönelik yeni bir tebliğ çıkarmıştı.
#Ticaret Bakanlığı2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, “Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı olarak 81 ilde örgütlenmiş teşkilatımız ve bin 200’e yakın denetçimizle sanayimizin kaliteli, güvenli ve rekabetçi üretimini tesis ediyoruz. ‘Türk Malı’ damgasının marka değerini güçlendiriyoruz“ dedi.
#Mehmet Fatih KacırTicaret Bakanlığı’nın giderek artan tüketici mağduriyetlerinin önüne geçmek üzere elektrikli araç ithalatına getirdiği yeni şartların devreye girmesine 18 gün kaldı. AB ve STA ülkeleri dışından elektrikli araç getirenler, bu süre zarfında 7 bölgede kendilerine ait 20 servis kurmazsa elektrikli araç ithal edemeyecek. Çin’den elektrikli araç getiren distribütörler, “Düzenleme aynı şekilde uygulanırsa araçların aylarca gümrükte bekleme riski var” diyor.
#Ticaret BakanlığıTürkiye’de elektrikli otomobil satışları yılın ilk 10 ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 889 artarak 50 bin adede yaklaştı. Ancak, bu araçlar arızalandığında tamir edecek servis ve servis çalışanı sayısı aynı oranda artmadı. Uzmanlar, elektrikli araçlardan anlayan tekniker sayısının yok denecek kadar az olduğunu belirtirken, sürücüler aylar sürecek servis bekleme süreleriyle karşı karşıya kalabilir. Bu işten anlayan elektrik teknisyenlerinin aylık geliri ise 20 bin TL ila 50 bin TL arasında değişiyor.
#Elektrikli AraçTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yönelik tüketiciyi koruyacak yeni şartlar getirdi. Buna göre, 7 bölgede kendisine ait en az 20 servis kurmayan, en az 40 çağrı merkezi çalışanıyla hizmet vermeyen ve Türkiye’de temsilci bulundurmayan markalar elektrikli araç ithal edemeyecek. AB ve STA yapılan 39 ülke bu düzenlemenin dışında kalacak. “Çin’den bir marka getirip Türkiye’de satarım” döneminin bittiğini belirten uzmanlar, düzenlemeyle olası tüketici mağduriyetlerinin önüne geçileceğini belirtti.
#Ticaret BakanlığıÇinli otomotiv markalarının yüksek sübvansiyonlarla pazarda yer edinmeye çalıştığını belirten Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Başkanı Baran Çelik, “Rekabette rakipleri zayıflatıp pazardan silinmelerini sağlamak gibi yıkıcı bir yaklaşımları var. Bu gelecekte haksız rekabete doğru evrilebilir. Türkiye, gümrük soruşturmaları noktasında DTÖ’nün sağladığı tüm hakları kullanmalı” dedi.
#OİBTürkiye ekonomisinin lokomotifi otomotiv sektörü, Cumhuriyet’in 100. yılında üretim, ihracat ve satış adetlerinde ‘1 milyon’ barajını aşmaya hazırlanıyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu’nun paylaştığı son bilgilere göre, sene sonunda üretim 1.5 milyon adede, ihracat ise 1 milyon adede ulaşacak ve 2018 yılını yakalayacak. İç pazarda satışlar 1 milyon 150 bini aşacak.
#Otomotiv SektörüTrafik yoğunluğu, kalabalık, çevreye olan hassasiyetin artması pek çok kişiyi e-bisiklet, e-scotter gibi araçlara yöneltti. Bir e-ticaret platformunun verilerine göre bu yaz çevre dostu e-bisiklet satışlarında yüzde 113’lük artış kaydedildi. Şehir içinde daha temiz ve pratik hareket etme olanağı sunan bir diğer ulaşım aracı e-scooter siparişleri de yüzde 31 oranında yükseldi. Henüz çok yaygın olmasa da ‘unicycle’ kullananlar da var. Bu araçları satın almadan önce dikkat edilmesi gerekenleri araştırdık.
#Elektrikli BisikletTürkiye’de satılan tüm otomobillerin haziran itibarıyla yüzde 80’lik ÖTV dilimine girmesiyle ‘yerli’ üreticinin satışlardaki payı hızla azaldı. Ağustos ayında satılan 66 bin 131 adet otomobilin yüzde 78.1’i ithal otomobillerden oluştu. Bu sonuçla, hem 2023 yılının hem de ağustos bazında son 7 yılın ithal otomobil rekoru kırılmış oldu.
#ÖTVGENÇ Girişim ve Yönetişim Derneği (GGYD) Genel Başkanı M. Nezih Allıoğlu, Merkez Bankası’nın faizinin yüzde 17.5 olduğunu hatırlatarak, “Bugün, mevduatınızı bankaya götürdüğünüzde, bankanın o günkü politikasına göre yüzde 25 ila 30 oranında faiz alabiliyorsunuz. Bankalar yüzde 17.5 seviyesinden Merkez Bankası’ndan para alıyor, ancak siz bankalardan kredi istediğinizde yıllık faiz oranı yüzde 70-80’i buluyor” dedi.
#M. Nezih AllıoğluOtomotivde teslimatları geciktiren lojistik sorunlarına Türkiye’de ilginç bir çözüm getirildi. Bünyesinde Citroen, DS, Peugeot ve Opel gibi markalar bulunan Stellantis, teslimatlar için Haydarpaşa Limanı’nı kullanmaya başladı. Araçlar limanlardaki hazırlığın ardından TIR’lara yüklenmek yerine gemilerle direkt Haydarpaşa’ya iniyor ve tarihi garın yanına kurulan çadırlardan teslim ediliyor.
#Astra