Fiyatlarımız büyük marketlerle yarışıyor

1986 yılından beri, 100. Yıl İşçi Bloklarıda gıda, kuruyemiş satan İsmet ve Tayyar Öztepe, sabah saat 06.00’den gece geç saatlere kadar, haftanın 7 günü tatil yapmadan çalışıyor. Yaklaşık 25 yıldır 100. Yıl İşçi Bloklarının mahalle bakkalı olan baba oğul Öztepe ailesi, marketi açtıklarından beri üçüncü kuşağa hizmet veriyor.

İşçi Blokları Mahallesinin en çok tanınan esnafı olan Tayyar Öztepe, liseden mezun olduğundan beri babası İsmet Öztepe ile birlikte çalışıyor. Mahalle esnafının büyük marketlere karşı ayakta tutulması gerektiğini ifade eden Tayyar Öztepe şunlar söyledi:

Üç kuşağa hizmet

"Tam 25 yıldır 100. Yıl İşçi Blokları’nın mahalle bakkalı olarak hizmet veriyoruz. Dükaknı açtığımızda daha çocuk olanlar şimdi yirmili yaşlarını devirdi. Dedelerden oğullara, torunlara kadar üç kuşak mahalleliler bizden alışveriş ediyor.

Çubuk’ta sadece bizim için turşu yapan bir aile var. Kendi yetiştirdiği ürünlerle bizim için turşu yapıyor. Mahallenin vazgeçilmezi haline geldi Çubuk turşusu. Erzincan’dan tulum peyniri getiriyoruz. Özel zeytin getiriyoruz özel çiftlik yumurtası ve el çaması yufka da müşterilerimizin vazgeçilmezleri arasında yer alıyor. Almanya’dan izne gelen gurbetçiler dönerken bavullarında Erzincan tulum peyniri için mutlaka bir yer ayırır.

Gıdaya rağbet yok

Yaşanan ekonomik krizin etkilerini hissetmemek mümkün değil. İnsanların alım gücü düştüğü için işlerde de bariz bir düşüş yaşanıyor. Eskiden çok sattığımız özellikle mandıra ürünleri şimdi yok denecek kadar az miktarda satılıyor. İnsanlar etini sebzesini artık büyük marketlerden almayı tercih ediyor. Fakat biz tüm mallarımızı toptan aldığımız için bazı ürünlerimiz büyük marketerden çok daha uygun fiyatlı oluyor. Bazı müşterilerimiz bu fiyat farklarını görünce haliyle şaşırıyorlar.

Başka iş düşünmedim

Keşke başka bir iş yapsaydım diye hiç düşünmedim. Yaptığım işi seviyorum. Hem baba mesleği olması açısından hem de uzun yıllardır artık sadece bu işi yaptığımdan işimden memnunum. Sonuçta 17 yaşımdan bu yana yaptığım, bildiğim bir iş. Zaten babamla birlikte çalıştığım için çok da zorluk çekmiyorum. Fakat tatilimiz yok, hergün dükkanı açıyoruz. Özellikle bayramlarda ziyaret edemediğimiz akrabalarımız bize çok sitem ediyor. Ama yaptığımız işten dolayı da anlayışla karşılıyorlar.

Yenebilir ürünlerle insanları giydiriyor

ANKARA’da uzun yıllardır esnaflık yapan Tahir Haytoğlu Portakal Çiçeği Sokak’ta organik tekstil giysileri satıyor. "Ankara’da konusunda tek olan yenebilen ürünlerden tekstil satışı yapan mağazamızla Başkentlileri buluşturuyoruz" diyen Haytoğlu, "Soya Silk isimli mağazamızda Türkiye’de ilk kez soya fasulyesinden, inek sütünden, mısırdan, Hindistan cevizinden yapılmış ürünleri Ankaralıların beğenisine sunuyoruz" dedi.

Doğal ürünlerin henüz yeterince tanınmadığını ifade eden, Haytoğlu, "Özellikle soya fasulyesinden yaptığımız ürünlere ağırlık vererek çorap, çamaşır, bebek giysileri, havlu gibi ürünleri satıyoruz" dedi. Haytaoğlu şöyle devam etti:

"Bizim en çok sıkıntısını çektiğimiz konular arasında insanların tüketim bilincinin henüz tam olarak oturmamış olması geliyor. İnsanlarımızın çoğu paralarını harcarken neye ve ne için harcama yaptığını tam olarak farkında değil. İşlevsellikten çok görselliğe önem vererek alışveriş yapıyor. Biz mümkün olduğunca müşterilerimize alışveriş yaparken aldıkları ürünün mutlaka içerik etiketine, üretim yerine bakmalarını, aldıkları ürünün hammaddesinin ne olduğunu bilerek satın almalarını öneriyoruz.

Son zamanlarda yaşanan ekonomik kriz ile insanların alım gücü düştü, daha hesaplı harcamaya çalışıyorlar. Fakat biz, gözlemlerimize göre, yapılan hesaplı harcamaların yetersiz olduğunu veya tam olarak hesaplanarak yapılmadığını düşünüyoruz. Çünkü özellikle yiyecek marketlerinin yaptıkları promosyonlarda ihtiyaç olmasa dahi bir kaç saat içinde tüketilecek yiyeceklere yapılan harcamalarla ihtiyaç duyulmasına karşın en az iki yıl içinde tüketilebilecek tekstil ürünlerine yaptıkları harcamalar arasında büyük farklar olduğunu gözlemliyoruz.

Farklar kıyaslanmalı

İnsanların, aldıkları ürünlerin kullanım ömürlerine ve dayanıklılıklarına bakmalarını, sağladıkları fayda ve zararları kıyaslamalarını, fiyat kalite ve işlevlerine dengelerine dikkat etmelerini istiyoruz. Alışverişlerini bu ve buna benzer faktörleri göz önünde bulundurarak yapmalarını istiyoruz."
Yazarın Tüm Yazıları