Fiyat düşüren oteller İstanbul imajını zedeler

ÇIRAĞAN Palace Hotel Kempinski Genel Müdürü Richard Bayard, Türkiye'nin genel turizm politikasının yanısıra İstanbul için ayrı bir tanıtım stratejisi izlemesi gerektiğine işaret ediyor.

Güney sahillerine ve İstanbul'a gelen turistlerin çok farklı olduğuna işaret eden Richard Bayard, 11 Eylül sonrasında durgunluğu fiyat düşürerek aşmak isteyen 5 yıldızlı otelleri de eleştiriyor. Bayard, ‘‘Fiyatları düşürmek, kaliteyi düşürmektir. Bu, İstanbul imajını zedeler. İstanbul'u ucuz bir seyahat merkezi haline getirir. Bunun İstanbul'un imajına çok fazla zararı olur’’ diyor.

‘‘İstanbul'da çalışmak 19 yaşımdan beri hayalimdi’’ diyen İsviçreli Richard Bayard, iki yıl önce kendi isteği ile genel müdürlüğünü üstlendiği ve dünyanın en iyi 20 oteli arasında yer alan Çırağan'ı önümüzdeki yıl ilk 10'a sokmayı hedefliyor. Richard Bayard'la, turizm ve İstanbul üzerine sohbet ettik.

11 Eylül sonrasında yaşananlardan Çırağan nasıl etkilendi?

- 2002 yılı da, 11 Eylül 2001'deki saldırının etkisinde devam etti. ABD'lilerin seyahat etmeye gönüllü olmaması ve bu olayın ardından ortaya çıkan ekonomik ve politik istikrarsızlıktan çok etkilendik. Yabancı işadamları, şirketler Türkiye'ye yatırım için gelmek istemedi. Biz iki türlü cezalandırıldık. 11 Eylül herşeyi mahvetti. Geçen yıllarda lüks yolcu gemileriyle birçok Amerikalı İstanbul'a gelir ve suitlerimizde kalırdı. Geçen yıl temmuz ayında müşterilerimizin yüzde 25'ini Amerikalılar oluşturuyordu. Bu yıl temmuzda müşterilerimizin sadece yüzde 3-5'i ABD'den geldi.

Önümüzdeki günlerde bu durumda bir iyileşme bekliyor musunuz?

- Geçen haftalara kadar herşey düzelmeye başlamıştı, iyi gidiyordu. Ama birden bire Türkiye'nin gündemi yine değişti. İsmail Cem'in Dışişleri Bakanlığı'ndan istifa etmesinden sonra Türkiye'ye gelmek isteyen yabancı yatırımcılar seyahatlerini kasımdan sonraya erteledi.

Birçok otel fiyatını düşürerek turist çekmeye çalışıyor. Bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?

- İstanbul'daki bazı oteller, fiyatları düşürerek durgunluğu aşmaya çalışıyor. Ama ben buna inanmıyorum. Fiyatları düşürmek, kaliteyi düşürmektir. Bu, İstanbul imajını zedeler. İstanbul'u ucuz bir seyahat merkezi haline getirir. Biz, İstanbul'un dünyadaki imajının, zengin ve şık bir seyahat noktası olarak kalmasını istiyoruz. Fiyatımızı düşürerek, Çırağan'ın ayrıcalığını bozmak istemiyoruz. Fiyatlar aşağı çekilerek kısa vadeli durgunluk aşılıyor gibi görünse de, uzun vadede bunun İstanbul'un imajına çok fazla zararı olur. 5 yıldızlı otellerin fiyat kırması beni çok üzüyor.

Sizin fiyatlarınız diğer 5 yıldızlı otellere göre ne kadar yüksek?

- İstanbul'daki bütün 5 yıldızlı oteller durgunluğa çözümü fiyat düşürmede gördü. Bir tek biz fiyatımızı düşürmedik. Kalitemizi korumak ve imajımıza zarar vermememiz gerekiyor. Önümüzdeki aylar da zor geçecek gibi görünüyor ama Çırağan olarak kalitemizden taviz vermemez için fiyatımızı asla düşürmeyeceğiz. Şu anda fiyatlarımız en yakın rakibimizin 2.6 katı daha fazla.

İStanbul'daki 5 yıldızlı otellerin doluluk oranları nasıl?

- Temmuz ayı itibariyle Çırağan'ın doluluk oranı yüzde 66, diğer 5 yıldızlı otellerin dolulukları ise yüzde 55-58 arasında. Geçen yıl temmuz ayında ise bizim doluluk oranımız yüzde 93-95, diğerlerinin doluluk oranı yüzde 85-88'e ulaşmıştı. Turizm Bakanı Mustafa Taşar, turizm patlıyor dediği zaman sadece Güneydeki turizm hareketinden bahsediyor. İstanbul'da bir patlama yok. İstanbul'daki beş yıldızlı oteller dolu değil, geçen yıllara oranla yüzde 20 daha az kapasiteyle hizmet veriyor. İstanbul'da turizm patlarken tersi olabilir, güneyde tersi olabilir.

İstanbul'a ve güneye giden turistlerin farkı nedir?

- Güneydeki turistin artışında da Türk Lirası'ndaki devalüasyonun yanısıra Mayorka'da turistlerden lüks tüketim vergisi alınmaya başlanması da etkili oldu. Bunlar Türkiye'yi cazip hale getirdi. Güneyde orta sınıf ve ucuzluk arayan bir turist kesimi hakim. Ama İstanbul çok farklı. Turistler İstanbul'a orient havasının yanısıra, daha çok kültür, eğlence ve alışveriş için geliyor. İstanbul'a gelen turist iyi yemek, iyi şarap, kaliteli hizmeti, lüksü arıyor.

Peki, İstanbul için ayrı bir turizm stratejisi mi oluşturulmalı?

- Evet, İstanbul için çok özel bir tanıtım ve pazarlama stratejisi geliştirilmeli.


Tanıtıma 2.5 milyon dolarlık bütçe


11 Eylül'den sonra müşteri çekmek için neler yaptınız?

- 11 Eylül'den sonra Çırağan olarak kendimize yeni bir pazarlama stratejisi geliştirdik. Japonya, Rusya, Ortadoğu ve Güney Amerika'ya yöneldik. Seçtiğimiz bu dört potansiyel pazara seyahatler yaptık. Oradan birçok insanı buraya getirdik, İstanbul'u ve Çırağan'ı tanıttık, anlattık. Bunların sonucunu ancak 2003-3004 yıllarında alabiliriz.

Bu tanıtım çalışmalarına ne kadar para harcadınız?

- Hedeflediğimiz bu dört yeni potansiyel pazar için 250 bin dolarlık tanıtım bütçesi ayırdık. Bu da toplam 2.5 milyon dolarlık pazarlama bütçemizin yüzde 10'u. Geçtiğimiz yıllarda bu pazarlara ayrılan bir tanıtım bütçemiz yoktu. Önümüzdeki yıl potansiyel pazarlara ayıracağımız bütçeyi ikiye katlayarak, 500 bin dolara çıkarmak istiyoruz.


Dünyanın en iyi ilk 10 otelinden biri olacağız


Kempinski Grubu'nun Türkiye'de başka bir otel projesi var mı?

- Kempinski, Türkiye'de tek otele sahip olmak istiyor. Bu da Çırağan. Bugün Çırağan Palace Hotel Kempinski, Forbes Dergisi'nin ‘‘Dünyanın en iyi 20 şehir oteli’’ arasında 20'inci sırada yer alıyor. Amacım, Çırağan'ın önümüzdeki yıl dünyanın en iyi on oteli arasında olması. Kempinski Grubu'nun dünyada 26 oteli var.

İstanbul'da çalışmaktan mutlu musunuz?

- İstanbul'a ilk 1969'da, 19 yaşında turist olarak geldim. Daha sonra 8 kez geldim. İki yıl önce de kendi isteğimle Çırağan'ın genel müdürlüğünü üstlendim. İstanbul'da çalışmak her zaman hayalimdi.


RICHARD BAYARD

Çırağan Palace Hotel Kempinski Genel Müdürü Richard Bayard, 1950 İsviçre doğumlu. İsviçre'de Bern'de ticaret eğitimi aldıktan sonra, Lozan'da Swiss Hotel Managment School'da turizm eğitimi gördü. Otelcilik sektörüne 1975'te Cenova'daki The Inter-Continental Hotel'de ön büro ve housekeeping bölümünde çalışarak adım attı. Kanada ve İsrail'deki bazı otellerde yöneticilik yaptı. Daha sonra sırasıyla, Londra'daki Sheraton Skyline Hotel'de bina müdürü, Meksika'daki Sheraton Maria Isabel'de otel müdürü, Swissotel Seul'de bina müdürü, Çin'de Swissotel Beijing'de genel müdür, ABD'de Swissotel Chicago'da genel müdür olarak çalıştı. 1996'da Kempinski Grubu'na geçti ve sırasıyla Arjantin, Endonezya ve Rusya'daki Kempinski Hotel'lerinin genel müdürlüğünü yaptı. İki yıl önce de Çırağan Palace Hotel Kempinski Genel Müdürlüğü'nü üstlendi.
Yazarın Tüm Yazıları