Fırçayla yola çıktı, kozmetik ve ayakkabıyı 70 milyon YTL’ye taşıdı

VEPA Group, Yönetim Kurulu Başkanı Önder Öztarhan, "2007 yılını 70 milyon YTL ile kapattık. 2010’da 140 milyon YTL hedefliyoruz. Perakende grubumuzdaki markalarımıza 3 yılda 35 mağaza açmak için 18 milyon YTL. yatırım yapacağız" dedi.

FIRÇA ve aseton dağıtımıyla yola çıkan, daha sonra fırça üretimine soyunan Vepa Group, yabancı firmaların temsilcilikleriyle büyümüş. Bugün de ağırlıklı olarak perakende sektörüne yaptığı yatırımlarla yoluna devam ediyor. Vepa’nın 45 yıllık işi fırçanın grubun toplam 70 milyon YTL’lik cirosundaki payı ise yüzde 10 civarında. Vepa artık, kozmetikte Mac ve Shiseido, ayakkabı ve tekstilde Nike ve New Balance’ın yanısıra, Gökse Tekstil ile ortak yarattığı Cho mağazasına odaklı bir büyüme stratejisi izliyor. Vepa Group Yönetim Kurulu Başkanı Önder Öztarhan, "2007 yılını 70 milyon YTL ile kapattık. 2010’da 140 milyon YTL hedefliyoruz. Perakende grubumuzdaki markalarımıza 3 yılda 35 mağaza açmak için 18 milyon YTL. yatırım yapacağız" diyor. Önder Öztarhan, uzun yıllar Nike ve Estee’nin Türkiye distribötürlüğünü yürüten Vepa’nın gösterdiği başarı üzerine her iki markanın da kendisinin pazara girmesini ise ’distribütörlüğün cilvesi’ olarak yorumluyor. Yakında pazara yeni kozmetik markalarını getireceklerini ve gayrimenkul sektörüne de gireceklerini söyleyen Önder Öztarhan ile perakende sektörünü ve Vepa Group’un hedeflerini konuştuk.

Vepa Group’un temelleri ne zaman atıldı?

- Vepa, 1962’de babam Vedat Öztarhan tarafından fırça ve aseton dağıtımı için kuruldu. Kardeşi Özer Öztarhan bir süre sonra ortak oldu. 1983’te İstanbul İkitelli’de Vepa Fırça fabrikası kuruldu. 1988’de Estee Grubu ile distribütörlük anlaşması yapıldı. 1989’da Nike ile distribütörlük ve tekstil üretim lisans anlaşmaları imzalandı. 1997’de kozmetikte Shiseido’nun distribütörlüğü alındı. 2004’de Estee Grubu’nun distribütörü iken kozmetik markası Mac’i de bünyemize kattık. 2005’de dünyanın en büyük spor markaları arasında yer alan New Balance’ın Türkiye distribütörü olduk. Son olarak Gökse Tekstili ile ortak yarattığımız ’Cho’ markasıyla kadın ayakkabı ve aksesuar mağazaları açıyoruz.

Grubun doğuşuna neden olan fırça işiniz nasıl gidiyor?

- Bugün Vepa Fırça’nın ürünleri 10 bin noktada satılıyor. 2007’de satışlarımızı 2006’ya nazaran yüzde 30 oranında yükselttik. Modellerde farklılaştık. 2007’de 4 milyon adet diş fırçası sattık. 2010’da hedefimiz 5.5 milyon adet. 2007’de 780 bin adet saç fırçası, 370 bin tarak sattık. 2010’da 1 milyon fırça, 430 bin tarak satışı planlıyoruz.

ORTAKLIK TEKLİFLERİ ALIYORUZ

Yerli ya da yabancı ortaklık teklifleri var mı?

- Yurtdışından çok değişik teklifler var. Markamıza ortak olmayı ya da üretimi onlara kaydırmamızı istiyorlar. Henüz bu yönde düşüncemiz yok. Çok cazip bir teklif olursa değerlendirebiliriz. Fırça çok hızlı tüketilen bir ürün değil. Büyüklerimizden kalan bir işimiz olduğu için sürdürüyoruz. Ama yeni yatırımlarımızı daha çok perakende sektörüne yapıyoruz. Fırça, şu anda toplam grubun içinde ciroda yüzde 10 paya sahip.

2007 cironuz ne oldu, 2008 hedefiniz nedir?

- 2007 yılını 70 milyon YTL ile kapattık. 2010 itibariyle yüzde 100 bir artış projeksiyonumuz var, 140 milyon YTL hedefliyoruz. Bu, yeni bir iş yaratmadan sadece olan işleri büyüterek koyduğumuz hedef. Perakende grubumuzda 3 yılda 35 mağaza açmak için 18 milyon YTL. yatırım yapacağız.

Kendi mağaza konseptimizle yılın distribütörü seçildik

New Balance markanızı da büyütecek misiniz?

- Amerika’da çok güçlü, en çok satan markalar arasında. Yurtdışından izin alarak kendi mağaza konseptimizi geliştirdik. Bu konseptle Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’da yılın distribütörü seçildik. Üç olan mağaza sayımızı, 3 yılda 10’a çıkaracağız. 24 olan satış noktamızı da 50’ye yükselteceğiz.

Cho’da 15 markayı bulacağız

İstinyepark’ta açtığınız Cho mağazasını yaygınlaştıracak mısınız?

- 2007’de Gökse Tekstil ile ortak firma kurduk ve Cho markalı yeni bir mağaza konsepti yarattık. Ankara ve Mersin’den sonra üçüncü mağazamızı İstinyePark’ta açtık. Mağazaları 2008’de 10’a, üç yıl içinde de 20’ye yükseltmeyi planlıyoruz. Dört yabancı firmanın distribütörlüğünü aldık. Bunu iki yılda 15 markaya çıkartmak istiyoruz. Kadın ayakkabı ve aksesuar konseptini taşıyan mağazacılığımızın ana markaları BCBG Max Azria, BCBGirls, Jessica Simpson ve Vince Camuto.

Gayrimenkul yatırımları yapmaya başlıyoruz

Girmeyi düşündüğünüz yeni bir alan var mı?

- Bu yıl inşaata giriyoruz. Grup şirketlerini 4 Levent’te inşa edeceğimiz 8 katlı yeni binamıza toplayacağız. Burası tahminen 8-9 milyon dolara mal olacak. Grubumuzun gayrimenkul yatırımlarını da Yönetim Kurulu üyemiz Murat Öztarhan yürütüyor. Bir de gayrimenkul yatırım ortaklığı şirketi kuruyoruz.

Kötüyseniz geri alınır iyiyseniz kendi gelir

Distribütörlüğünü yaptığınız Nike, Türkiye’ye gelme kararı verdiğinde nasıl bir strateji izlediniz?

-
Vepa’daki asıl değişim süreci 2000’de başladı. Türkiye’de distribötürlük çok zor. İşinizi iyi yapmazsanız firma distribütörlüğü sizden alıp başkasına veriyor. İyi yaparsanız, marka bilinirliği artırır, satışları yükseltirseniz de kendisi geliyor. 2000’de Nike International Türkiye’ye gelme kararı verince, biz de perakendede stratejik ortaklık anlaşması imzaladık. 150 ile 400 metrekare büyüklüğünde sadece Nike satan spor mağazaları açmaya başladık. O güne kadar Nike yurtdışında 3-10 bin metrekare arası Nike Town’lar açıyordu. Vepa Sport Nike olarak 16 mağazamız var. Yılda 114 bin çift ayakkabı, 200 bin adet tekstil ürünü satıyoruz.

ÖNDER ÖZTARHAN

Vepa Group Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Önder Öztarhan, 1972 İstanbul doğumlu. University of Massachusetts Amherst, Ekonomi ve Pazarlama Bölümü mezunu. 1996’da Vepa Kozmetik’te Ürün Müdürü olarak işe başladı. 1997’de Vepa Kozmetik Satış Müdürü, 1998’de Vepa Nike Pazarlama Müdürü, 1999’da Vepa Nike Genel Müdür Yardımcısı, 2000’de Vepa Sport Perakende Müdürü, 2002’de Vepa Sport Genel Müdürü, 2004’de Vepa Group Perakende Başkanı oldu. Haziran 2006’da Vepa Group Yönetim Kurulu Başkanlığı görevine getirildi. 2002-2004 arasında Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Denetleme Kurulu Üyesi, 2003-2005 arasında da BMD Yönetim Kurulu Üyesi görevini yürüttü.
Yazarın Tüm Yazıları