Erkan Çelebi: Türkiye, Avrupa’nın silikon çöplüğü oldu

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

AVRUPA'da raf ömrünü doldurduğu için imha edilmek üzere piyasadan toplanan silikon bazlı izolasyon malzemeleri, Türkiye'ye getiriliyor. Ömrünü tamamlamış bu ürünlerin resmi ithalatçıları tarafından getirilenlerle karıştırılmaması için de üzerlerine ikinci bir etiket yapıştırılıyor. Böylece, farklı bir marka imajı yaratılmaya çalışılıyor.

TSE'nin izolasyon malzemeleriyle ilgili herhangi bir standart oluşturmaması, yeni bir vurgun kapısı yarattı. Bu da, Türkiye'yi bir anda Avrupa'nın silikon bazlı izolasyon malzemeleri çöplüğü konumuna getirdi. İmha edilmesi gereken kullanım ömrünü doldurmuş silikon bazlı ürünler şimdi, yurt dışından toplanarak Türkiye'ye getiriliyor. Ambalajlarının üzerine farklı markalara ait ikinci bir etiket basılarak, nalbur ve yapı marketlerde cazip fiyatlarla tüketicilere ulaştırılıyor.

Avrupa Topluluğu'na üye ülkelerde satılan silikon bazlı izolasyon ürünlerinin kullanım ömrü bir yılda bitiyor. Firmaların, raf ömrünü doldurmuş ürünleri piyasadan toplayarak, imha etmesi gerekiyor. Ancak, Fransa, Almanya, İtalya, İspanya gibi ülkelerdeki ana firmalara, imha işlemi ek bir yük getiriyor.

ÜNLÜ MARKALAR

TSE'nin silikon bazlı izolasyon ürünleriyle ilgili henüz yeni bir düzenlemeye gitmemesini fırsat bilen bazı Türk firmaları da, Avrupa'daki ana firmalarla temas kurarak, imha edilecek ürünleri düşük bedeller karşılığında topluyor. Bu ürünlerin üzerine farklı markalara ait Türkçe etiketler yapıştırarak piyasaya sürüyor. Bu ürünlerin etiketleri yırtıldığında, alttan piyasada iki kat fiyatla satılan Avrupa'nın önde gelen silikon bazlı izolasyon malzemesi üreticilerinin markaları çıkıyor.

Arkadaşımız Lerna Asurluoğlu, piyasada satılan bu ürünlerle ilgili olarak Çuhadaroğlu firmasının Genel Müdürü Mehmet Talu Uray'la görüştü. Uray, sektörün en önemli sorununun Avrupa'da raf ömrünü doldurmuş yapı malzemelerinin Türkiye'de kolaylıkla satılabilmesinin geldiğini söyledi. Mehmet Talu Uray, ‘‘Bunun sonucunda Türkiye, dünyanın en kalitesiz yapı derz ve izolasyon malzemelerinin satıldığı ülke oldu. Bunda da TSE'nin bir türlü standart oluşturamaması etkili oldu’’ dedi.

Uray, ‘‘Şimdi, Avrupa ülkelerinde rafta kalan ürünler toplanarak, Türkiye'ye gönderiliyor. Standardının olmaması, bu ürünlerin gümrüklerde herhangi bir sorunla karşılaşmadan kolaylıkla ithal edilmesine yol açıyor. Nalburlarda, büyük yapı marketlerde bu ürünler satılıyor. Ömrünü tamamlamış bu ürünlerin resmi ithalatçıları tarafından getirilenlerle karıştırılmaması için de üzerlerine ikinci bir etiket yapıştırılıyor. Böylece, farklı bir marka imajı yaratılmaya çalışılıyor. Tüketicilerin bilinçsizliğinden yararlanılarak da rahatlıkla satılabiliyor. Ancak, raf ömrünü doldurduğu için bu ürünler, sızdırmazlık özelliğini kaybettiği için izolasyonda beklenen faydayı sağlıyamıyor’’ dedi.

Bu nedenle Türk Standartlar Enstitüsü'nün mutlaka izolasyon malzemeleriyle ilgili bir düzenlemeye gitmesi gerektiğine de değinen Uray, ‘‘TSE şayet standart oluşturursa, raf ömrü dolmuş ürünlerin ithalatı da engellenir. Böylece, ithal edilen ürünlerde numuneler alınarak, akredite olmuş laboratuvarlarda testleri yapılabilir’’ diye konuştu.

Advantage ekstreyi mesajla gönderecek

ARTIK Advantage Card hesap özetleri de cep telefonuyla müşterilere bildirilecek. Yeni uygulamayla ilgili olarak bir açıklama yapan Advantage Card yetkilileri, ‘‘Daha önce hesap özetleri sadece posta yoluyla müşterilere gönderildiği için bazı gecikmeler yaşanabiliyordu. Müşterilerin talepleri göz önünde tutularak, hesap özetlerinin ulaştırılmasında alternatif kanallar oluşturma yoluna gittik. Bu çalışmalardan ilkini cep telefonuyla bilgi akışı oluşturuyor. Müşterilerimizin cep telefonlarına hesap durumları ve son ödeme tarihleri hakkında mesaj göndermeye başladık. Müşterilerimizin internetteki sitemizden de hesaplarıyla ilgili bilgilere ulaşabilmelerini sağlamak için çalışmalarımız devam ediyor’’ dediler.

Tüketiciler sınırı aşıyor

ENERJİ ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın elektrikte başlatılan 150 kwh üzerine yüzde 50 zam uygulamasıyla ilgili olarak Türkiye genelinde yaptırdığı araştırmanın ilk sonuçları açıklandı. Buna göre, zamlı tarifeden tüketicilerin sadece yüzde 8'i etkileniyor. Zamlı tarife kapsamına giren tüketicilerin oranı İzmir'de yüzde 10, Muğla'da yüzde 11, Kırşehir'de yüzde 6, Bursa'da yüzde 9, Gaziantep'te yüzde 8, Kastamonu'da yüzde 7, Burdur'da yüzde 8, Eskişehir'de yüzde 7, Adana'da yüzde 11, Malatya'da yüzde 8 olarak belirlendi. Ankara ve İstanbul illerindeki istatistiki çalışmaları ise henüz sonuçlanmadı. Yetkililer, aylık 150 kwh sınırının iki aylık faturalamada 300 kwh olarak uygulandığını söyleyerek, sınır aşımının klima, elektrikli termosifon, yüksek güçteki temizlik robotları ve fırın gibi fazla elektrik harcayan cihazlar nedeniyle aşıldığını savunuyorlar. Buzdolabı, normal aydınlatma, çamaşır ve bulaşık makinası gibi günlük zaruri ihtiyaçlar için kullanılan cihazlarla bu sınırın aşılmadığı görüşünü savunuyorlar.

Cepte geciken faturaya 6 milyon kapatma cezası

GSM operatörü şirketler, cep telefonu faturalarını zamanında ödemeyen abonelerinin, hatlarını görüşmeye kapatıyor. Aboneler, kapanan hattı açtırmak için Telsim'e 800 bin lira öderken, bu bedel Turkcel'de 6 milyon 68 bin liraya çıkıyor. Turkcell, okuyucularımızdan Hacer Altındiş'in cep telefonu faturasını zamanında ödemeyince hattı kapadı. Altındiş, faturasını ödeyerek telefonunu açtırdığında faturasına kapatma bedeli olarak 6 milyon 68 bin lira yansıtıldı. Konuyla ilgili olarak Turkcell Kurumsal İletişim Direktörü Okşan Atilla Sanön'le görüştük. Sanön ‘‘Abonemiz, faturasını son ödeme tarihine kadar yatırmadığı için hattı görüşmeye kapatıldı. Hat tekrar görüşmeye açıldığı için Altındiş'in faturasına hat kapama ücreti 6 milyon 68 bin lira yansıtıldı’’ dedi

Tüketiciyi Koruma Derneği internette

TÜKETİCİYİ Koruma Derneği (TÜKODER), internet üzerinden oluşturduğu web sitesini kullanıma açtı. Site, tüketicilerin evrensel ve yasal hakları konusunda doğru bilgilendirilmelerini amaçlıyor. Türkiye'nin her yerinde, herhangi bir sorunla karşılaşan tüketiciler, Tükoder'in sitesine girerek bilgilenebilecek.

Tüketicilerin haklarını arama ve alma konusunda daha duyarlı ve bilinçli davranmaları yönünde önerilerin de yer alığı siteye, ‘‘www.tuketicikoruma.org’’ veya ‘‘www.tukoder.org.tr’’ adreslerinden ulaşılabiliyor.

Kırtasiye sektörünün başı Çin’le dertte

KIRTASİYE İthalat-İmalat ve Toptancıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Keresteci, sektörün özellikle Çin kaynaklı taklit ve kalitesiz ürünlerle başının dertte olduğunu söyledi. Kırtasiye ürün taleplerinin yarısı yerli, diğer yarısı da ithalatla karşılanırken özellikle Çin'den gelen taklit ürünler sektörü zor durumda bırakıyor. Çin'den gelen kalitesiz ürünler özellikle son iki yılda daha da yoğunlaştı. Bu sorunun ithalatçı firmaları da etkilediğin belirten Keresteci, Çin'den üretim yeri belli olmayan, özünde orjinaline göre daha pahalıya gelen ürünlerin Türkiye'ye getirildiğini söyledi. Bu tür ürünler, tüketici bilinçli olmadığı için markayı taklit ederek pazarda rahatlıkla pay bulabiliyor. İsmail Keresteci, Bu kişilerin vur-kaç şeklinde çalıştıklarını söyleyerek ‘‘ bunlar, 5-10 konteyner getirip piyasayı vurup kaçıyorlar. Orjinal malın fiyatı 100 liraysa bunların fiyatı 10 lira’’ dedi.

FEVZİ ELBEYLİ'nin buzdolabının kapısı Arçelik tarafından ücretsiz değiştirildi

MÜJDE ETKİN'in yemek yerken kırılan dikiz aynasının bedeli, İzmirli Balıkçı lokantası tarafından ödendi.

SELMA YILMAZ'ın çeken kazağı Henry mağazası tarafından yenisiyle değiştirildi.

ÖZCAN DENİZ'in kredi kartı, Pamukbank tarafından gönderildi.

AYŞEGÜL AYDIN'ın arızalanan soğutucusunun ücreti Bosch tarafından iade edildi.

GÜLER KIZILELMA'nın arızalanan cep telefonunu Ericsson, değiştirildi.

KEMAL ÖZCAN'ın soğutma sistemi arızalanan buzdolabı Arçelik tarafından değiştirildi.

NİLÜFER DURAN'ın tüylenen kazağını Işık mağazası, yenisiyle değiştirdi.

LEVENT ONARAN'ın arızalanan kondüsyon aleti, Çarşı Mağazası tarafından değiştirildi.

İSMET KÖSOĞLU'nun arızalanan no frost buzdolabı ücretsiz olarak yenisiyle değiştirildi.

Yazarın Tüm Yazıları