Ramazan Bayramı'nda teşrik tekbiri getirilir mi? Diyanet yanıt verdi: Teşrik tekbiri ne zaman söylenir, nasıl getirilir? İşte, teşrik tekbiri anlamı ve konu hakkında bilgiler

Güncelleme Tarihi:

Ramazan Bayramında teşrik tekbiri getirilir mi Diyanet yanıt verdi: Teşrik tekbiri ne zaman söylenir, nasıl getirilir İşte, teşrik tekbiri anlamı ve konu hakkında bilgiler
Oluşturulma Tarihi: Nisan 10, 2024 18:04

Ramazan Bayramı'nda teşrik tekbiri getirilir mi, sorusu mübarek Ramazan Bayramı idrak edilirken, Müslümanların gündemine gelen konulardan oldu. Teşrik tekbirinin ne zaman getirildiği Ramazan Bayramı ile beraber milyonlarca Müslümanın gündemine geldi. Hz. Peygamber’in (s.a.s.), kurban bayramının arefe günü sabah namazından başlayarak bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dâhil olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirdiği Diyanet kaynaklarında yer alıyor. Bayram sabahı 81 ilde cemaatle beraber camilerde bayram namazını eda edecek olan vatandaşlar Diyanet'in teşrik tekbirine yönelik açıklamaları ile ibadetlerini gerçekleştirecekler. Peki,Ramazan Bayramı'nda teşrik tekbiri getirilir mi? Teşrik tekbiri ne zaman söylenir, nasıl getirilir? İşte Diyanet açıklaması!

Haberin Devamı

Ramazan Bayramı'nda teşrik tekbiri getirilir mi, sorusu arefe günü gündeme gelen konulardan oldu. Diyanet takvimine göre bu sene Ramazan Bayramı 10 Nisan tarihinde idrak edilecek. Diyanet kaynaklarında hanefîlerde tercih edilen görüşe göre arefe günü sabah namazından bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farzın ardından teşrik tekbiri getirmek, kadın erkek her Müslümana vacip olarak yer alıyor. Peki, teşrik tekbiri ne zaman söylenir? Ramazan Bayramı'nda teşrik tekbiri var mı? İşte, ayrıntılar.

RAMAZAN BAYRAMI'NDA TEŞRİK TEKBİRİ GETİRİLİR Mİ?

Teşrik tekbirleri Kurban bayramında getirilir, Ramazan bayramında getirilmesinde de herhangi bir sakınca yoktur.

TEŞRİK TEKBİRİ'NİN HÜKMÜ NEDİR?

Hz. Peygamberin (s.a.s.), kurban bayramının arefe günü sabah namazından başlayarak bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dâhil olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirdiğine dair rivayetler vardır (Beyhakî, es-Sünenü’l-kübrâ, III, 315; Dârekutnî, es-Sünen, III, 439, 440).

Haberin Devamı

Buna göre Hanefîlerde tercih edilen görüşe göre arefe günü sabah namazından bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farzın ardından teşrik tekbiri getirmek, kadın erkek her Müslümana vaciptir. Teşrik günlerinde kazaya kalan namaz aynı günlerde kaza edilirken teşrik tekbirleri de getirilir. Teşrik günleri çıktıktan sonra kaza edilmeleri hâlinde ise tekbir getirilmez. Namaz kaza edilmedikçe tekbirler kaza edilmez (Serahsî, el-Mebsût, II, 43-44; İbnü’l-Hümâm, Feth, II, 82). Şâfiî mezhebine göre ise teşrik tekbirleri sünnettir (Mâverdî, el-Hâvî, II, 500-501).

TEŞRİK TEKBİRİ NASIL GETİRİLİR?

Teşrik tekbirleri, Kurban bayramının son üç gününü kapsayan zaman dilimine ve zilhicce ayının belli günlerinde farz namazların ardından söylenen tekbire verilen isimdir. Zilhiccenin muayyen günlerinde farz namazların ardından özel lafızlarla getirilen teşrik tekbirleri, arefe günü başlayıp, Kurban Bayramının üçüncü günü sona ermektedir.

Hanefî, Hanbelî, Zâhirî ve Zeydî mezheplerine göre teşrîk tekbirleri “Allāhüekber Allāhüekber lâ ilâhe illallāhü vallāhü ekber Allāhüekber ve lillâhi’l-hamd” şeklindedir.

Haberin Devamı

Bazı kaynaklarda bu lafızlar Hz. İbrâhim’e nisbet edilmiştir (İbn Âbidîn, II, 178-180; ayrıca bk. es-Sâffât 37/100-110). Mâlik ve Şâfiî teşrîk tekbirlerinin üç defa “Allāhüekber” denilerek yerine getirileceğini söylerken sonraki dönem Şâfiî ve Mâlikî fakihleri diğer mezheplerce belirlenen tekbir ibaresinin okunmasını da uygun görmüştür.

Şâfiîler ayrıca buna, “Lâ ilâhe illallāhü vallahü ekber Allāhüekber ve lillâhi’l-hamd; Allāhüekber kebîren ve’l-hamdü lillâhi kesîren ve sübhânellāhi bükraten ve asîlâ” lafızlarının eklenmesinin uygun olacağını, ardından, “Lâ ilâhe illallāhü ve lâ na‘büdü illâ iyyâhü muhlisîne lehü’d-dîne ve lev kerihe’l-kâfirûn; Lâ ilâhe illallāhü vahdeh sadaka va‘deh ve nasara abdeh ve hezeme’l-ahzâbe vahdeh; Lâ ilâhe illallāhü vallāhü ekber” ibarelerinin katılmasının müstehap olduğunu söylemişlerdir (Şirbînî, I, 315).

Haberle ilgili daha fazlası: