GeriGamze Şanlı Ak Son zamanların çok konuşulan diyeti: Alkali
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Son zamanların çok konuşulan diyeti: Alkali

Son zamanların çok konuşulan diyeti: Alkali
Abone Olgoogle-news

Alkali diyet nedir, nasıl yapılır?

Yazın gelmesiyle birlikte, kadın-erkek herkesi, tatilde daha fit görünme telaşı sarmış durumda. Bununla beraber her yeni gün farklı bir diyet uygulaması ile karşılaşıyoruz. Son zamanlarda ise protein diyetleri haricinde Alkali diyetin de popülaritesi çok yükseldi. Uzman Diyetisyen Gamze Şanlı Ak, alkali diyet hakkında merak edilenleri açıkladı.

Alkali diyet nedir?

Asitlik-alkalilik durumu PH derecesine göre ölçülmektedir. Eğer PH derecesi 7’nin altında ise ‘Asit’, PH derecesi 7’nin üzerinde ise ‘Alkali’ olarak tanımlanır. Vücut sıvılarımızın neredeyse hepsi alkalidir. Kanımızın normal PH seviyesi 7.35 ve 7.45 arasıdır yani alkalidir. Vücudumuzdan attığımız ter ve idrar ise asidiktir.

Alkali diyetteki amaç; vücudumuza aldığımız alkali oluşturan besinlerin miktarının, asit oluşturan besinlerin miktarından daha fazla olmasını sağlayarak PH seviyesini dengede tutmaktır. Bu diyette seçimler, besinlerin asitlik derecesine göre yapılmaktadır. Yüksek asitli besinlerin potasyum, magnezyum, kalsiyum ve sodyum dengesizliğine sebep olarak bireylerde sağlık risklerini artırdığı öngörülmektedir.

Asit ve alkali besinler hangileridir?

Asidik besinler; hazır gıdalar, işlenmiş etler, beyaz şeker, şekerli ve gazlı içecekler, kızartmalar, konserveler, hazır meyve suları, cipsler, kömürde pişmiş yiyecekler, beyaz undan yapılmış besinler, rafine edilmiş tahıllar, katı yağlar, peynir, katkı maddeleri, hormonlu ürünler, alkol, kahve, siyah çay, kırmızı et, ton balığı, yapay tatlandırıcılar, turşu…

Düşük asiditeli besinler; inek sütü, balık, nohut, siyah fasulye, keten tohumu, ceviz, kavun, hurma ve nektarindir.

Alkali besinler ise; Tüm çiğ sebzeler başta olmak üzere, brokoli, salatalık, lahana, maydanoz, balkabağı, avokado, bamya, börülce, ıspanak, kabak, kereviz, domates, badem, fındık, çiğ elma sirkesi, karabuğday, fasulye, soya, kırmızıbiber, ahududu, ananas, armut, böğürtlen, çilek, elma, greyfurt, kayısı, kiraz, mandalina, muz, portakal, şeftali, üzüm gibi taze meyveler, zeytinyağı, balık yağı, baharatlar, tarçın, zencefil, deniz tuzu…

Alkali diyet nasıl yapılır?

Alkali diyetin temeli; et, süt, şeker, kafein, alkol, yapay ve işlenmiş gıdaları tüketmekten kaçınarak daha fazla taze meyve ve sebze, kuruyemiş tüketerek vücudun PH seviyesini dengede tutmaktır.

Buna dikkat!

Bu diyet, sağlıklı beslenme prensiplerini içeriyor gibi görünmekle birlikte özellikle süt, yoğurt, peynir gibi hem protein hem de kalsiyum kaynağı olan besinlerin yeterli düzeyde tüketilmemesine neden olmaktadır. İleriki yaşlar için ciddi kemik ve eklem problemlerine neden olabilir. Meyve ve sebze tüketimine teşvik ettiği için de sağlık için önemli yararları olduğu da söylenebilir. Artılar ve eksiler göz önünde bulundurulduğunda; sağlığınızı koruyabilmek için bazı besinleri kısıtlamak yerine her dönemde süt grubu, et grubu, ekmek grubu, sebze-meyve grubundan yeterli olacak şekilde almaya özen göstermelisiniz. 

False