"Vedat Karabulut" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vedat Karabulut" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vedat Karabulut

Evergreen Content (içerik) Neden Önemli?

15 Mayıs 2020

Yani okuyucular için gündemini ve sürekliliği her zaman canlı tutan ve SEO uyumlu içeriklerdir. Bu içeriklerin önemi; uzun vadede kullanıcılar için güncel ve anlaşılabilir olması ve yer aldıkları web sitesinin trafiğini arttırmasıdır. Ancak dijital ortamda yer alan ve sürekli ulaşılabilen, kalıcı olan her içerik evergreen içerik olarak nitelendirilemez. Bir içeriği evergreen içerik olarak nitelendirmek için; yazılan içeriğin yayınlanmasının üstünden uzun süre geçtikten sonra bile içerdiği bilgi anlamında talep görmesi ve tüketilebilir olması gerekir. Evergreen içerikler aynı zamanda yüksek kalite, zamansızlık ve temel oluşturma etmenleri üzerine kurulur. Yani oluşturulan içerik ele aldığınız konunun etmenlerini ne kadar içinde barındırıyorsa ve ne kadar kaliteli ise evergreen içerik olma yolunda da o kadar ilerler 

Evergreen Content (İçerik) Neden Önemli?

Evergreen içerikler, diğer içeriklere göre üzerinde daha fazla ve daha titizlikle çalışılması, daha çok araştırma yapılması gereken içeriklerdir. Bu içeriklere her anlamda daha fazla kaynak ayırmak, uzun vadede çeşitli faydalar sağlar. Web sitesi trafiğinin artması, marka bilinirliğinin ve farkındalığının artması, evergreen içeriğin sağladığı faydalar arasında sıralanabilir. 

Bu açıdan ele aldığımızda web sitesi sahibinin bir içerikten kazanabileceği maksimum faydayı sağlamış olur. Üretilen içeriklerin SEO uyumlu olması gerekir. SEO uyumlu içerik üretmek, söz konusu web sitesinin Google arama motorlarında üst sıralarda çıkmasını sağlar. Bu şekilde web sitesinin trafiği artar ve daha fazla kullanıcının siteyi ziyaret etmesi sağlanmış olur. 

Evergreen Content (İçerik) Üretmek İçin Neler Yapılmalı?

Evergreen içerik üretmek istiyorsanız güncelliğini kaybeden, hızlı bir şekilde tüketilen ve belirli bir zamana özgü olan içeriklerden uzak durmanız gerekir. Haber makaleleri, istatistiksel raporlar, özel gün veya özel durumlara özgü konular, trendler veya popüler kültürle ilgili içerikler, kişisel görüşleri ifade eden içerikler, moda trendleri gibi her an değişebilecek içerikler evergreen içerik olamazlar. Evergreen içerik formatları internet ortamında tekrar tekrar tüketilebilen ve güncelliğini her zaman koruyan içerikler olmalıdır. Evergreen içerik olabilecek formatlar şu şekilde sıralanabilir: 

* Liste içerikler

* İpuçları ve püf noktalar

Yazının devamı...

5G Nedir? Bizi Mutlu Mu Edecek, Mutsuz Mu?

8 Mayıs 2020

Nedir Bu 5G Teknolojisi?

5G, beşinci nesil mobil teknoloji anlamına geliyor. Daha önce kullanılan 4G ve 4.5G teknolojilerini fazlasıyla geride bırakacak bir hız vadediyor. Evlerdeki elektronik aletlerden tutun da birçok bilgisayarlı araca kadar pek çok alanda kullanılabilecek olan bu teknolojinin hayatımızı kolaylaştıracağını öngörmek hiç de zor değil. 5G kullanımının tam olarak 2024 yılından sonra daha yaygın hale geleceği konuşuluyor. Bu durum her ne kadar heyecan verici olsa da bir yandan da endişe veriyor.

 

5G Teknolojisi Neden Endişe Veriyor?

Dünya genelinde birçok ülke 5G kullanmak için geri sayıma başlamış durumda. Geri sayıma başlayan ülkeler kadar çalışmaları durduran ülkeler de var. Bunun sebebi ise 5G teknolojisinden kaynaklanacak olan radyasyon tehlikesi. 5G teknolojisi yüksek frekans dalgalarını kullanacak ve kullanılan dalga boyunun kısalması nedeniyle baz istasyonlarını güçlendirmek, buna paralel olarak daha fazla anten yerleştirmek gerekecek. Dolayısıyla bu durum radyasyon riskini fazlasıyla arttıracak. Bu dalgaların artması vücudumuza geri dönüşü olmayan zararlar verebilir. Özellikle insan DNA'sı üzerinde ciddi tahribatlara neden olabilir ve tüm bunlara bağlı olarak kanser oranlarında artış görülebilir.

 

5G Teknolojisi Neleri Değiştiriyor?

5G teknolojisinin olumsuz getirilerine rağmen hayatımızı ciddi anlamda kolaylaştıracağı ve bambaşka bir hale getireceğini tahmin etmek zor değil. 5G kullanıma hazır hale geldiğinde, mobil veri hacmi bin kat artmış olacak. Ayrıca 5G'nin telefon dışında ev eşyaları, satış cihazları gibi teknolojik ürünlerde de kullanılacak olması teknolojide çok önemli değişiklikler yapabilir. Bir diğer yandan, 5G'nin vadettiği sürücüsü olmayan otomobil teknolojisi de gerek trafik yoğunluğu açısından gerekse ulaşım kolaylığı açısından oldukça büyük faydalar sağlayabilir. Her yerden her şekilde bilgi erişiminin mümkün olması yeni iş modelleri ortaya çıkarabilir. Yani kendimizi bilim kurgu filmlerindeki senaryoların içinde hissetmeye hazır olmamız gerekiyor.

Yazının devamı...

Korona Günlerinde Önemi Daha Çok Anlaşıldı...

1 Mayıs 2020

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte alışveriş alışkanlıklarımız fazlasıyla değişti. Süpermarketten kıyafete, spor aletlerinden teknolojik aletlere kadar birçok şeye tek tıkla ulaşır olduk. E-ticaret alanında görülen bu hareketlilik ve yaygınlaşan sosyal medya kullanımı "influencer" ve "influencer marketing" kavramlarını da beraberinde getirdi. Influencer; Instagram, Youtube, Twitter, Facebook, Tiktok gibi sosyal medya platformlarında yüksek takipçi sayısına sahip olup içerik üreten ve insanları etkisi altına alabilen kişilere deniyor. Bu kişiler, kendilerini takip eden kitlenin karar verme aşamalarında ve alışveriş alışkanlıklarında oldukça önemli bir rol oynuyor. Aslında bu da influencer marketing olarak tanımlanıyor. Yani influencer marketing; dijital kanallarda insanları etkilemeyi başaran, takipçileri tarafından bilirkişi ya da kanaat önderi kabul edilen fenomenlerin hitap ettiği kitlenin satın alma davranışlarını etkilemesine yoğunlaşan bir pazarlama stratejisi. Son zamanlarda hayatımızda kapladığı yeri genişleten influencer marketing stratejisine gelin bir de yakından bakalım.

 

Influencer Marketing Ne İşe Yarar?

Influencer marketing ile markalar, tanınmış kişiler aracılığıyla ürünlerinin tanıtımının yapılmasını ve daha fazla satın alınmasını amaçlıyor. Markalar bu şekilde hem kendi bilinirliklerini artırıyor hem de uzun vadede daha fazla gelir elde etme şansı yakalıyorlar. Influencer marketing, markanın ulaşamadığı kitlelere ulaşmasına, hedef kitlesini genişletmesine ve kendine değer katmak için önemli bir adım atmasına olanak sağlıyor.

 

Influencer Marketing Hangi Sosyal Platformlarda Yapılabilir?

Bu pazarlama stratejisi, markanın hedef kitlesinin hangi platformda olduğu ile doğrudan ilişkili. Özellikle sosyal medya üzerinden yapılan influencer marketingin etkileşim alanlarından biri olan Youtube'da hazırlanan videolar ile ürünlerin tanıtımı yapılabilir ve ürünlerle ilgili detaylı bilgilere yer verilebilir. Markayı en iyi şekilde tanımlayacak ve markanın yüzü olabilecek vlogger veya Youtuberlar ile işbirliği yapılabilir. Uzun videolar hazırlama gereksiniminin bulunmadığı durumlarda Instagram, Twitter ya da blog siteleri üzerinden yapılacak çalışmalarla da bu yönde bir strateji geliştirmek mümkün.

 

Yazının devamı...

Gelişen Teknoloji Sağlık Sektörünü Nasıl Etkiliyor?

23 Nisan 2020

İnsanlık tarihinde ateşin keşfi ne kadar önemliyse, yapay zekanın keşfi de çağımız için o kadar önemli. Yapay zeka kavramı son yıllarda gündeme gelmiş olsa da, aslında tarihi oldukça eskiye dayanıyor. Her yıl değişen teknolojik gelişmelere bağlı olarak çeşitli yapay zeka programları oluşturuluyor ve bununla birlikte robotlar üretilmeye başlanıyor. Çoğu bilim kurgu filminde ele alınan yapay zeka konusu, özellikle sağlık alanındaki gelişmelerle gündemde. Alışılagelen hastaneler ve doktorlar yerlerini doktor robotlara bırakmaya hazırlanıyorken diğer tarafta deri altına enjekte edilen çipler konuşuluyor. Peki, sağlık alanının tamamen dijitalleşmesi normal mi veya diğer yandan yapay zeka daha ne kadar ilerleyebilir?

 

Doktorlar Yerini Dijital Doktorlara mı Bırakıyor?

Yapay zeka, hayatın her alanında olduğu gibi sağlık alanında da yoğun bir şekilde kullanılıyor. Özellikle dijital verilerin sürekli depolanması ihtiyacı, toplanan verilerin çeşitli algoritmalarla işlenmesi, teşhis yöntemlerinde makinelerin kullanılması yapay zekanın daha fazla geliştirilmesini ve ilerletilmesini zorunlu kılmaya başlıyor.

 

Geliştirilecek olan yapay zeka sistemlerinin tedavi yöntemlerinde önemli bir yer alması da doktorların yerlerini dijital doktorların alması ihtimalini doğuruyor. Bilim insanlarının bu konudaki düşünceleri ise; yapay zeka kullanımının özellikle radyoloji gibi görüntülenme alanlarında etkin olarak kullanılacağı, temel olarak insani kararların alınması gereken alanlarda yapay zekaya başvurulmayacağı yönünde. Yani bu noktada asıl amaç doktorların teşhis ve tedavi yöntemlerini hızlandırmak gibi görünüyor. Yine de robot doktorları göreceğimiz günlerin çok da uzak olmayacağını düşünüyorum. Zira Çin'de yapılan uygulamalarda başarılı sonuçların elde edildiği kanıtlanmış durumda. Bu durum sağlık alanındaki yeniliklere olumlu katkılar sağlayabilir ama şahsen ben tedavi anlamında yapay zeka ile üretilmiş bir robot doktor yerine, yıllarca eğitim görmüş ve bu işin uzmanı olmuş bir hekimin karar vermesini tercih ederim.

 

Yapay Zekanın Bir Diğer Boyutu: Çipler

Yazının devamı...

Kripto Para Mı, Kağıt Para Mı?

16 Nisan 2020

Kripto Para Nedir?

Cyrpto ve currency kelimelerinin bir araya getirilmesiyle oluşan "cryptocurrency" deyimi temel olarak kripto para anlamına geliyor. Kripto para; internet aracılığıyla kullanılan, hiçbir merkezi otorite ya da aracı kuruma bağlı olmayan sanal para birimini ifade ediyor. Kişiler ve kurumlar, gerçek para gibi bu paralarla harcama yapabiliyor veya bu paraları kabul edebiliyorlar. Kripto para birimleri bilinen diğer para birimleri gibi basılı halde ve elle tutulur şekilde bulunmuyor.

En bilinen kripto para birimi olan ve Satoshi Nakamoto tarafından kurulduğu bilinen Bitcoin; herhangi bir finansal kuruluşa ihtiyaç duymadan para transferlerini gerçekleştirebilen açık kaynak koda sahip yazılımlardan oluşan dijital para olarak tanımlanıyor. Tamamen dijital olduğu için fiziki temsiline ihtiyaç duyulmuyor. İşlem maliyetlerinin çok az olması, küresel olarak kullanılabilmesi ve gün geçtikçe kullanım alanının artması ile güvenli ve değerli bir araç olması nedeniyle Bitcoin gibi kripto paralar gittikçe popülerleşiyor. Bitcoin istenildiği zaman başka para birimleriyle takas edilebiliyor.

Kripto Paranın Güvenilirliği ve Blockchain:

Herhangi bir kurum ya da kuruluş tarafından yönetilmedikleri için aslında kripto paraların güvenli olduğunu söylemek mümkün. Ancak temel olarak bir yazılım sistemi üzerinde bulunduğundan mevcut kripto paranın sanal bir cüzdana aktarılmamış olması veya bu yazılımların bulunduğu bilgisayarın hacklenme ihtimali güvenlik açısından ciddi bir tehdit oluşturuyor. Kripto paraların güvenliğinin temeli; blockchain teknolojisine, Türkçe adıyla blok zincirine, dayanıyor. Özellikle Bitcoin'in temel yapı taşı olan blockchain sistemi, yapılan bütün işlemlerin kayıt edildiği teknolojik bir veri tabanıdır. Blok zinciri teknolojisinde para transferleri, herhangi bir üçüncü kuruluşa gereksinim duyulmadan ve yüksek komisyon bedelleri ödenmeden gerçekleştirilebiliyor. Transferlerde dijital imza sistemi devreye giriyor ve her transfer dijital imza ile korunuyor.

Diğer ülkelere göre Türkiye'de bu uygulamalarla daha az ilgileniliyor ve konuyla ilgili herhangi yasal bir düzenleme bulunmuyor. Yine de kripto para kullanıcılarının var olduğu, bazı kişi ve kurumların bu şekilde işlem yaptığı biliniyor. Diğer yandan virüsle mücadelenin en temel yolu "temassız dünya" kurabilmek ve nakit para akışı gibi temasa dayalı tüm sistemleri de bu değişim sürecine adapte edebilmek. Bu açıdan ele alırsak bu sürecin sonunda ortaya çıkacak yeni dünyada kripto paralar, bu temassız evrenin öncülerinden olabilir ve kağıt paranın tahtına göz dikebilir.

Sağlıkla ve Sevgiyle kalın, #evdekal

Vedat Karabulut

Yazının devamı...

Dijital Dünyanın Dijital İnsanları

10 Nisan 2020

Peki, bu yaşadığımız dünya insan ilişkilerini nasıl etkiliyor? Zaman ve mekan algılarımız nasıl etkileniyor? Evlerle birlikte sanal dünyaya hapsolmuş bu insanoğlunu gelecekte neler bekliyor? İnsanoğlu hem manen hem de madden bu kurgu dünyasının neresinde yer alabilecek? Amacım, bu soruları sorarak dijital dünya olarak adlandırdığımız internet, cep telefonları, bilgisayar gibi ürünlerin insanların hayatlarını nasıl değiştirdiğine açıklık getirmek.

 

Karantina Günlerinde Teknoloji Hayatımızı Kolaylaştırıyor

Evet, kimse günün birinde hepimizin evlere kapanmak zorunda kalacağını ve her şeyin dijital dünya üzerinden yapılabileceğini düşünemezdi, değil mi? Tarihe tanıklık ettiğimiz bugünlerde sosyal medya, e-ticaret, online hizmetler hepimizin kolayına geliyor ve "iyi ki varmış internet denen şey" diyoruz. Mesela markete gitmekten bile kaçındığımız şu günlerde sanal marketler ve online alışveriş siteleri imdadımıza yetişiyor. Aynı şekilde karantina günleri başladığından beri ekonomik dinamikleri dengede tutan iş dünyası da tamamen dijital ortama taşınmış durumda. Özellikle toplantılar, önemli görüşmeler gibi birçok iş Teams veya Zoom uygulamaları üzerinden gerçekleştiriliyor.

 

Sanal Dünya ve Sanal Gerçeklikler

Sanal dediğimiz kavram, fiilen mevcut olmayan ama varmış gibi görülen, hissedilen anlamındadır. Sanal gerçeklik de sanal dünya içerisinde bulunan, aslında gerçekleşmeyen ama gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi muhtemelmiş gibi görünen olay yada olgulardır. Mesela biraz önce bahsetmiş olduğum iş dünyasında yapılan telekonferanslarla iş yerinde bulunmuş gibi olma durumu, online olarak koridorlarında gezebildiğimiz müzeler gibi oturduğumuz yerden bilgisayar üzerinden girilen bütün ortamlar sanal gerçeklik örneği sayılabilir.

 

Yazının devamı...
Vedat Karabulut Kimdir?

Almanya doğumlu Vedat Karabulut, iş hayatına Turizm Sektöründe başladı. İlk, Orta ve Lise öğrenimini Almanya’da tamamladı. Ürgüp Nevşehir Turizm Otelcilik ve A.Ü. Medya ve İletişim Fakültesi mezunu. A.Ü Adalet bölümü öğrencisi.

* Karabulut, 2002 Yılında Turizm sektöründen ayrılarak Ntv.com.tr ve Ntv Radyolar Satış ve Pazarlama Müdürlüğü görevinde bulundu.

* 2007 yılında Ebay Türkiye’de Satış ve Pazarlama direktörlüğü görevini üstlendi.

* Zap Medya’da Zappa New Business Managing Partner,

* Medyaguru Grup Başkan Yrd.

* Mynet Grup Başkan Yrd.ve Deputy CAO

* Punto Medya (ShowTV – Vidivodo) Genel Müdür ve İcra Kurulu üyesi oldu.

2013 Yılında ArpaNet Medya’yı kurdu. Video, Dijital İçerik Pazarlaması ve Prodüksiyon alanında hizmet verdi ve sonrasında exit yaptı.

VK Consultancy Turkey’de Kurucu. Dijital Strateji, E-ticaret ve İçerik Pazarlama konusunda Danışmanlık ve eğitim vermekte.