Turist abone coşkusu

TÜRK Telekom’un 3. çeyrek finansal sonuçlarını açıklamak için düzenleyeceği toplantının davetiyesindeki mekanı görünce şaşırdığımı itiraf etmeliyim. Genellikle otellerde ya da şirketin yönetim merkezlerinde düzenlenen basın toplantısı için bu yıl Atatürk Kültür Merkezi seçilmişti.

Haberin Devamı

Niye AKM’de buluştuğumuzu basın toplantısı sırasında Türk Telekom CEO’su Ümit Önal özetledi:
“AKM’nin ana destekçisi olarak yüksek teknoloji alanındaki birikimimizi, sanat ve teknolojinin iç içe geçtiği bu özel mekanda milli kültürümüzün hizmetine sunduk. AKM’nin kalbi kırmızı kürenin içinde yer alan ana solana Türk Telekom Opera Salonu ismini verdik. Bu yıl bir değişiklik yapıp sizlerle burada buluşmak istedik.”

AKM’nin etkileyici atmosferi eşliğinde dinlediğimiz finansal sonuçlara dönersek. Hemen baştan belirtmem gerekir ki, telekom şirketleri maliyet artışlarını aynı oranda gelirlerine yansıtamıyor. Satışlarının yüzde 70-90’lık bölümünü kontratlı olarak yapan telekom şirketleri müşterileriyle 1 ya da 2 yıllık anlaşma yapıyor. Bu süreçte fiyat artışı yapamadıkları için maliyetler bilançolara hemen yansırken gelirler büyük ölçüde yerinde sayıyor.

Haberin Devamı

Turist abone coşkusu

Türk Telekom CEO’su Ümit Önal’ın aktardığı mali sonuçlarda da bu durumun etkisi açıkça görülüyordu. Rakamları ayrıntısıyla paylaşacağım ama hem yapılan dikkat çekici yatırımlar hem de fiyat artışlarının daha sonra yansıyacağını hesaba katarsak önümüzdeki dönemdeki bilançoların daha parlak olacağını tahmin edebiliriz.

ABONEDE TURİST FAKTÖRÜ

Türk Telekom CEO’su Ümit Önal, temmuz, ağustos ve eylül aylarını kapsayan 3’üncü çeyreğin turistlerin de en fazla geldiği zaman olduğuna işaret ederek, bunun mobil müşteri sayısında artış sağladığını şu sözlerle açıkladı: “Üçüncü çeyrekte mobil tarafta yüksek abone artışında turistlerin (pasaportla aktivasyon yapan müşteri) payı büyük. Bu sene mobilde yabancı müşterimiz geçen senenin kat ve kat üzerinde ve son derece rekabetçi bir noktadayız. Türk Telekom’un mobil abone sayısı üçüncü çeyrek itibarıyla 25.3 milyona çıktı. İkinci çeyrekte (nisan, mayıs, haziran) mobil abone sayısı 24.6 milyon, geçen yılın üçüncü çeyreğinde ise 23.9 milyondu. Mobilde son 15 çeyrekteki en iyi net abone kazanımına ulaştık.”

Haberin Devamı

Turist abone coşkusuÜmit Önal

Peki acaba en çok hangi ülke vatandaşları Türkiye’de Türk Telekom abonesi oldu. Bunu da sorduk. Türk Telekom yetkilileri ayrıntı paylaşmadı ama oransal olarak Rus ve Ukraynalılar’ın öne çıktığını tahmin etmek güç değil…

YÜZDE 60 TASARRUF SAĞLIYOR

 Fiber altyapı olmadan 5G’ye geçişi sağlamak mümkün değil. En uzun fiber ağ altyapısına sahip firma Türk Telekom. Eylül sonu itibarıyla 81 ilde 389 bin kilometre fiber ağ uzunluğuna ulaşan şirket, 31.1 milyon haneyi fiber kapsama alanına dahil etmiş. Ümit Önal, fiber hattın GSM şirketlerine enerji giderlerinde önemli maliyet avantajı sunduğuna dikkat çekip şunları söyledi:

“Fiber, bakır tele göre enerjide yüzde 60 tasarruf sağlıyor. Türkiye’deki toplam elektriğin binde 4’ünü tüketen bir şirket olarak bu önemli bir avantaj. Fibere geçişi teşvik eden uygulamaları da devreye alıyoruz. Bakır kablo ile internete bağlı olanları aynı fiyatla fibere taşıyoruz.”

Haberin Devamı

Daha hızlı ve kesintisiz internet erişimi sunan 5G’ye geçişte bir gecikme görmediklerini belirten Ümit Önal, geçişin de milli teknolojiler üzerine inşa edilmesi gerektiğine dikkat çekti. “Olmazsa olmazımız yerlilik” dedi ve ekledi: “5G’ye geçişte öncelikle endüstrilerden başlama anafikri noktasında görüş birliği oluştu. Henüz 5G ihalesi yapılmadı. Ama Türkiye’nin marka projelerinin 5G teknolojiyle donatılması için önemli adımlar atacağız. Ayrıca 3 farklı sektörde 5G’ye geçiş konusunda firmalarla görüşüyoruz.”

‘ARALIKTA ZAM YAPMAYACAĞIZ’

TÜRK Telekom’un aralıkta zam yapacağına ilişkin bir algı oluşturulduğunu belirten Ümit Önal, bunun doğru olmadığını kesin sözlerle belirtti: “1 Ekim itibarıyla bir fiyat artışı yapmıştık. 1 Aralık’ta yeni bir zam kesinlikle yok. Taahhütler bittikçe 1 Ekim itibarıyla geçen zamlar yansıtılıyor. Bu artışlar da enflasyonun altında. Türkiye’de ortalama ARPU (abone başına kullanım bedeli) 3.5 dolar (65 lira civarı). Avrupa’da bu 10 kat fazla. Temmuzda Güney Kore’yi ziyaret etmiştim. Orada da ortalama ARPU 35 dolar. Telekom sektörünün yatırımları dikkate alınırsa bizdeki fiyatlamalar makul.”

Haberin Devamı

‘ADIMIZI KULLANIP TÜKETİCİYİ ALDATIYORLAR’

TÜRK Telekom görünümlü aramalar abonelerin son dönemdeki en büyük sıkıntılarından biri. Her gün onlarca kişi bu telefonlara kanarak zarar görüyor. Ümit Önal, bu konuyla ilgili görüşlerini de paylaştı: “İllegal aramalarla ilgili, abonelerimizi, mağdur olmamaları için sürekli bilgilendiriyoruz, SMS gönderiyoruz ve sosyal medya hesaplarımızdan duyuru yapıyoruz. Ev, işyeri interneti kullanan abonelerimizi sadece ‘444 0 375’ numaralı hattımızdan arıyoruz. Başka hiçbir hattımızdan ev, işyeri interneti kampanya araması yapmıyoruz. Diğer aramalara itibar edilmesin. Tüketiciyi bizim adımızı kullanarak aldatanların lisanslarının iptalini talep ediyoruz.” 

Haberin Devamı

GİRİŞİMCİ İÇİN FON KURULDU

GİRİŞİMCİLİĞİ destekleyen TT Venture’un şu ana kadar 13 şirkete yatırım yaptığına dikkat çeken Ümit Önal, “Hedefimiz yeni unicorn’lar (piyasa değeri 1 milyar doları bulan şirket) çıkarmak” dedi. Girişim ekosisteme daha çok destek olabilmek için TT Venture Girişim Sermayesi Fonu kurduklarını belirten Önal, “Yerli ve yabancı yatırımcıların katılımını amaçladığımız bu fonun, Türk Telekom’un da stratejik desteği ile yatırımcılarına finansal getiri sağlamasını hedefliyoruz” diye konuştu.

3.1 MİLYARLIK NET KÂR

TÜRK Telekom Grubu 52.8 milyona yükselen abonesiyle 2022’nin ilk 9 aylık döneminde 32.8 milyar lira gelir ve 3 milyar 124 milyon liralık net kâr elde etti. Şirketin FAVÖK’ü ise (Faiz, amortisman ve vergi öncesi kâr) 9 ayda 13 milyar 554 milyon lira oldu. Oldukça başarılı bir çeyrek geçirdiklerini aktaran Önal bilançoyu şöyle özetledi:“Yılın birinci, ikinci üçüncü çeyreğine doğru gittikçe artan bir performans var. Daha ivmelenen bir trendle üçüncü çeyreği tamamladık. Kendine yeten bir Türkiye’ için Türkiye’yi ‘Yeni Yüzyılı’na hazırlıyoruz.” 

Yazarın Tüm Yazıları