Orhangazi’nin itirazı var

Sanayi ve tarım kenti olan Orhangazi’nin gelişiminin önündeki en önemli engellerden birisi imar konuları.

Haberin Devamı

Bunlardan birisi de Orhangazi ile Gemlik arasındaki ana yolun iki yanında yer alan ticari imarlı alanlar.
Lojistik merkezi olma yolunda ilerleyen, sanayisi gelişmiş, gelişime daha da açık olan Orhangazi’de Orhangazi’den Bursa’ya kadar uzanan yolda sağlı sollu depolama alanları olarak ticari imarlı olan güzergahta emsal ise yüzde 10.
Özellikle otoyolun geçmesinden sonra Orhangazi bölgesinde tüm arazi fiyatlarında ciddi bir artış olunca, ana yol cephelerindeki imar emsal değerinin yüzde 10 olması ciddi bir sorun teşkil ediyor.
İşte bu noktada Orhangazi ile iki adım ötedeki Gemlik arasında bir adaletsizlik var.
Bu konuda bölgede uzun yıllardır gayrimenkul danışmanlığı yapan Süleyman Şimşek ile bu konuları konuştuk.
Süleyman Şimşek, Orhangazi ile Gemlik arasındaki yolda sanayi imarlı yerlerin yüzde 10 emsale sahip olduğunu ancak Gemlik sınırlarından itibaren bu değerin yüzde 75’lere kadar çıktığını belirterek Orhangazi’deki bu plan düzenlemeleri büyük yatırımcıları Orhangazi’den uzaklaştırıyor. Bu yüzde 10’luk emsal değerin 5 binlik planlarla yeniden düzenlenip artırılması Orhangazi’nin geleceğini kurtaracaktır diyor.
Gerçekten de bölgede bu konuda büyük ve ciddi bir sıkıntı söz konusu.
Yıllar önce Orhangazi ile Bursa arasında kalan ana yol güzergahının iki yakasında ticari imar uygulamasına geçilmişti.
Bu düzenleme Büyükşehir Yasası yürürlüğe girmeden önce, İl Genel Meclis marifeti ile yapılmıştı.
Sonrasında bu planlamanın üzerine bir çok düzenleme yapılmıştı.
Gemlik’in 2004 yılında Büyükşehir sınırlarına dahil edilmesin ile bu konuda daha fazla avantajları oldu.
Sonrasında İl Genel Meclisinin yaptığı düzenleme ile ana yolun iki yakası depolama işlemleri için ticari alan olarak belirlenmişti.
Ama o dönemde bu düzenleme yapılırken, emsal değer yüzde 10 olarak belirlendi.
Bu da o tarihten bu yana büyük bir sorun olarak hem Orhangazi’nin hem Orhangazi’ye yatırım düşünen yatırımcının büyük bir problemi olarak duruyor.
*
Bu konuda gayrimenkul danışmanı Süleyman Şimşek’e biraz daha kulak verelim; 10 kilometre ötesi yüzde 75, bizde yüzde 10 Orhangazi’nin önündeki en büyük engelin yüzde 10’luk imar emsal değerleri mevcut.
Orhangazi’den Gemlik güzergahı üzerinde şu anda emsal değer yüzde 10’larda. Yol kenarları daha önce sanayi depo alanları olarak imar planında düzenlenmişti. Ancak yüzde 10’luk emsal son derece adaletsiz.
Gemlik sınırlarına girildiğinde emsal değer aynı yol üzerinde yüzde 50 hatta bazı bölgelerde yüzde 75. Orhangazi son yılların en gözde şehirleri arasında. Gümrük, limanlar, Gemlik Sanayi bölgesi, yerli otomobil fabrikası, Orhangazi’de sanayi ve tarım üretiminin artması, otoban ile birlikte Orhangazi’yi cazibe merkezi haline getirdi.
Her gün onlarca yatırımcı geliyor.
Ancak sanayi ve sanayi depolama imarlı yerlerde emsalin yüzde 10 olduğunu görünce yatırım yapmaktan vazgeçiyor.
*
Bu fark adaletsiz...
Orhangazi’den Bursa’ya kadar yolun sağı solu ticari alanlar. Ama Orhangazi sınırı bitip Gemlik sınırı başladıktan sonra adaletsizlik de başlıyor. Bu konunun Büyükşehir Belediye Meclisi’nde ele alınması gerekiyor.
*
Büyükşehir Belediyesi’nin 5 binlik planlar üzerinde çalışma yaptığını biliyoruz. Bu planlar nasıl olacak, nasıl neticelenecek orası şimdilik bilinmiyor. Ancak bu planlar yapılırken söylediğim hususlar dikkate alınırsa herkes için fayda getirecektir.

*
Olayın bir başka boyutu da plansız yapılaşma. Şayet Orhangazi’de bu planlama yapılıp hatları belirlenmezse, gelecekte ihtiyaçtan doğacak ticari depolamalar ve yapılanmalar gelişigüzel yapılacak, böylece yine biz baştan konuşmak yerine, sonuçlarını konuşmaya başlayacağız.
Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş’ın bu konuda bilgi sahibi olduğunu bizzat buradaki yatırımcılardan duyuyoruz.
Bu adaletsizlik ortadan kaldırılırsa bölge büyük bir rahatlama yaşayacak.
Zaten yolun iki yakasında var olan ticari imarda oran yüzde 10’dan yüzde 40’lara yükseltilirse çok daha adil bir çözüm olacak.

Yazarın Tüm Yazıları