Otomotiv sektörü hakettiği zirveye kavuşuyor

YUSUF Soylu ve Arif Cengiz otomotiv sektörünün yakından tanıdığı kişiler. Arif Cengiz, 16 yıl görev yaptığı otomotiv sektöründe, servisten satışa bir çok alanda görev alırken, 1993-2000 yılları arasında Volkswagen, Audi ve Porsche’nin Türkiye Distribütörü olan Doğuş Otomotiv’i kurup 7 yıla yakın genel müdürlüğünü yaptı.

Yusuf Soylu ise BMW’yle adım attığı otomotiv sektöründe 1994-1998 yılları arasında Audi’nin marka direktörlüğünü, 1998-2001 yılları arasında Mitsubishi’nin genel müdürlüğünü yaptı.

Bir dönem Doğuş Otomotiv’de de birlikte çalışan mühendis kökenli Soylu ve Cengiz’in yolları ise görevlerinden ayrıldıktan sonra yeniden kesişti. Bilgi ve birikimlerini aktarmak için ’Soylu ve Cengiz’ ismiyle profesyonel danışmanlık şirketi kuran ikili, son 5-6 yıldır bu alanda bir çok şirketle çalışıyor, hem danışmanlık hem de kurumsal iletişim hizmeti veriyor.

NEDEN OTOMOTİV ZİRVESİ YOK

İşte hala gönlünde otomotiv yatan ve sektörü çok iyi tanıyan bu ikili bundan 1 yıl önce Türkiye’de bir uluslararası otomotiv kongresi için düğmeye bastı. Sebebi açıktı. Otomotiv Türkiye’nin bir numaralı sektörü haline gelirken, uluslararası arenada bunu anlatacak hiç bir kongre yapılmamıştı. Baktığımızda, emlaktan perakendeye, teknolojiden gıdaya kadar bir çok sektör için uluslararası kongreler düzenleniyor, bir çok yabancı konuşmacı Türkiye’ye geliyordu. Ama otomotivin hak ettiği bir kongre ne düzenlenmiş ne de düzenlenmesi için böyle bir plan yapılmıştı.

Buradan hareketle yola çıkan Soylu ve Cengiz, önce otomotiv editörleriyle beyin fırtınaları gerçekleştirdi. Dünyada bir çok uluslararası kongreye, panele ve fuara katıldığımız için bizim düşüncelerimiz ve vereceğimiz fikirler onlar için önemliydi. Hangi konular konuşulmalı, kimler gelmeli, bu kişilerle nasıl bağlantı kurulmalı gibi bir çok konuda beyin fırtınası yaptık.

Yaklaşık 6-7 aydır süren çalışmalar sonucunda, Soylu ve Cengiz ’automotiveİST’ ismini verdikleri ’Birinci Uluslararası Otomotiv Kongresi’ni 27 Kasım’da Lütfü Kırdar’da gerçekleştirmeye karar verdi. ’Made In World’ konulu ilk zirvenin sürekliliği için ikinci kongre bile şimdiden belirlendi. İlk yıl bir gün sürecek kongrenin ikincisi ise 27-28 Kasım 2008 tarihinde iki gün olarak gerçekleşecek.

Kongrenin tamamen bağımsız olarak yapılması gerektiğini düşünen Soylu ve Cengiz, bir markanın veya derneğin çatısı altında yapılacak bir kongrenin çok da amacıyla örtüşmeyeceğini söylüyor. Bugün özellikle üreticiler ve ithalatçılar olarak ikiye ayrılan sektörde, bu iki kesimin derneğinin desteğiyle yapılacak bir kongre bir çok problem yaratabilirdi. Yani OSD’nin desteğiyle yapılacak kongreye ODD üyelerinin katılımı olmaz, tam tersini yaptığımızda ise bu kez OSD üyeleri yer almayabilirdi. (Zaten iki farklı ticari araç fuarının düzenlenmesi bunu net olarak ortaya koyuyor) Soylu ve Cengiz buna rağmen hem OSD hem de ODD yetkilileriyle görüştüklerini ve fikirlerini aldıklarını da söylüyor.

EN ÖNEMLİ KISMI KONUŞMACILAR

Kongrenin tarihi ve yeri belirlendikten sonra en önemli kısmı konuşmacılar ve içerikti. Öncelikli olarak ilk konuşma için üst düzey uluslararası bir yöneticinin davet edilip, hem dünyada otomotivin durumunu anlatıp daha sonra Türkiye’yi karşılaştırmalıydı. Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati ve Ferrari markalarını bünyesinde bulunduran Fiat Grubu’nun Marka Direktörü Luca De Meo, bu iş için en uygun kişiydi. Hem dünyayı hem de Tofaş’la olan ortak yatırımları nedeniyle Türkiye’yi çok iyi tanıyordu. Kongre davetini kırmayıp kabul etti. Ardından Türkiye’de üretimin neredeyse yüzde 90’ını gerçekleştiren 4 firmanın CEO’sunun biraraya getirilmesi kararlaştırıldı. Ford Otosan, Tofaş, Oyak Renault ve Toyota’nın CEO’larının ilk kez bu kongreyle biraraya gelip dünyaya birlik mesajı vermesi önemliydi.

Tabi bu arada hükümet nezrinde de Sanayi ve Ticaret Bakanı Zafer Çağlayan’ın da kongrenin açılışını yapması için davet edildiğini söyleyebilirim. Ardından Türkiye’nin en büyük gruplarından biri olan Sabancı Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, VIP konuklara profesyonel bir konuşma yapması için davet edilmiş ve kabul etmiş.

AKLINDAN OTOMOTİV GEÇİRENLER

Aklından otomotiv geçiren herkese hitap etmesi planlanan böyle bir kongrede her kesime göre konuşmacılar olmalıydı. Bundan hareketle Avrupa’da yılın otomobilini seçen ve markaların büyük önem verdiği Car Of The Year’ın (COTY) Başkanı Raymond Hutton davet edilmiş. Ardından yine Avrupa’da otomobilleri test edip güvenlik alanında yıldız veren ADAC’ın başkanı Wilfred Klanner konuşmacı olarak çağrılmış. Bu isimlerin dışında otomotivin her alanıyla ilgili bir çok uluslararası konuşmacı da kongrede yer alıyor.

Ford Avrupa’nın son yıllarda yıldızı parlayan tasarım şefi Murat Güler de zirvede otomotiv ve tasarım konusunda konuşmak için İstanbul’a geliyor. Davet edilen konuşmacıların hepsi böylesine önemli bir kongrede yer almak istemiş.

İşte Türk otomotiv sektörü adına böylesine önemli ve böylesine önemli konuların ve konuşmacıların yer aldığı kongre için sadece 20 gün kaldı. Yusuf Soylu, "Bu kongreyle İstanbul’u otomotivin Davos’u yapmayı hedefledik" yorumunu yapıyor. Uluslararası bir kongre düzenlemek hem de bağımsız olarak hiç kolay değil. Ama Soylu ve Cengiz tüm sıkıntılara değecek bir işe imza atıyorlar. Umarım bu kongre otomotiv sektörüne hak ettiği platformu yaratır ve uzun soluklu olur.

Tüketici hangi fuara gidecek

Bizlerin ısrarla tek fuar olması gerektiğini her ortamda tekrarlamamıza rağmen otomotiv sektöründe üreticiler ve ithalatçılar Kasım ayında, iki ayrı ticari araç fuarı düzenlenmeyi uygun gördü. Artık yapacak bir şey yok. Hafif ticari araç almak veya modelleri karşılaştırmak isteyenler 15 gün arayla yapılacak iki fuarı da ziyaret etmesi gerekiyor. Çünkü bugün kapılarını açan fuarda, 10 ithalatçı markanın modellerini, 15 gün sonra ise Türkiye’de üretilen hafif ticari modelleri görebilecekler. Ağır ticari ve otobüsleri görmek isteyenler ise 21 Kasım’a kadar beklemek zorunda. Çünkü bugün kapılarını açan fuarda sadece hafif ticari araçlar ve binekten ticariye dönen modeller var. 21 Kasım’da Beylikdüzü Tüyap’ta üreticilerin düzenleyeceği fuarda ise, yerli hafif ticari, kamyon ve otobüsler yer alacak. Ayrıca yan sanayi firmaları da ikinci fuarda yerlerini alacak. Kasım ayında 15 gün arayla iki fuarın düzenlenmesini bu hafta Otoyaşam’da ’Ticari Bayram’ başlığıyla verdik. İki fuar, tüketiciler nezrinde bir bayram havası yaratıp daralan sektöre güç kazandıracak mı, göreceğiz...
Yazarın Tüm Yazıları