Ölümlü kazalarda dünya şampiyonuyuz

Son yıllarda Türkiye'nin en önemli sorunlarından biri trafik. Terörden bile daha fazla can alıyor. 1998 yılından bu yana Türkiye'de meydana gelen trafik kazası sayısı motorlu taşıt sayısında yaşanan artışa bağlı olarak tam iki kat artmış.

1998 yılında Türkiye'de 7 milyon 371 araç varken, gerçekleşen kaza sayısı ise 400 bin civarındaymış. Emniyet Genel Müdürlüğü verilerine göre 2007 yılında ise araç sayısı 13 milyona ulaşırken, meydana gelen trafik kaza sayısı 825 bin 583 adedi bulmuş. 2007 yılında gerçekleşen trafik kazalarının 100 binden fazlası yaralanma ve ölümle sonuçlanmış. Bu sonuçlar sonrasında bugün Türkiye 'Ölümlü Kazalarda Dünya Şampiyonluğu'na doğru koşuyor. Son 10 yıldır ölümlü kazalarda Kore'nin ardından Dünya 2'ncisi olan Türkiye'nin 2007 yılında kaza ve ölüm oranlarındaki artışla birinci sıraya yükselmiş olması büyük olasılıkla mümkün. Zaten Emniyet Genel Müdürlüğü'nün verilerindeki ölüm rakamları sadece kaza anındaki ölümleri kapsıyor. Kazalarda ağır yaralanıp sonra ölenler ise kayıtlarda hálá yaralı olarak gözüküyor. Burdan yola çıkarsak, biz ölümlü kazalarda aslında çoktan dünya şampiyonluğuna ulaşmışız.

3 MİLYAR DOLAR MADDİ KAYIP

Tabi işin bir de ekonomik boyutu var. Trafik kazalarında oluşan maddi hasar miktarı 2006 yılına göre yüzde 18 artarak 2007 yılında 1 milyar 560 milyon YTL'ye ulaşmış. Bu rakam sadece trafik ve kasko tazminatlarını kapsıyor. Buna yaralanma ve tedavi giderleri, daimi sakatlık, ölüm ve destekten yoksunluk tazminatlarını eklediğinizde ortaya her yıl yaklaşık 3 milyar dolarlık bir maddi kayıp da çıkıyor.

İşte ortaya çıkan bu üzücü tablo Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün, trafik konusuna el atmasına sebep oldu. Gül'ün himayesinde 18 Ocak'ta, Çankaya Köşkü'nde 'Trafik güvenliği' konusunda geniş katılımlı bir toplantı gerçekleştirildi. Toplantıya, o tarihte Şam'a giden Cumhurbaşkanı Gül mazeret bildirerek katılmazken, otomotiv, akaryakıt, sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinden oluşan 60 kişilik heyet Genel Sekreter Mustafa İlsen tarafından Köşk'e kabul edildi. Toplantıda, İlsen tarafından Cumhurbaşkanı Gül’ün trafik sorununun çözümüne çok önem verdiği, bu konuda trafiğe çıkan her ferdin bilinçlendirilmesi ve ihlale gitmemesi adına konuyu etkin şekilde işleyeceği bildirildi. Toplantıda şu ana başlıklar altında görüşmeler yapıldı:

á Türkiye'nin temel problemlerden biri trafik. Trafik neredeyse terörden fazla can alıyor.

á Bu problemin çözümü için bir büyük bilinç oluşturmak gerekiyor.

á Cumhurbaşkanlığının bir yürütme değil yönlendirme makamı. Cumhurbaşkanlığı bu konuda taraftaları biraraya getirme misyonunu üstlendi.

á Cumhurbaşkanlığı trafik güvenliği konusunda bir çalışma takvimi, rol dağılım ve faaliyetleri bekliyor.

á Gül konuya güçlü bir destek verecek, gerekirse kamu kaynaklarının da devreye girmesi için çaba sarf edecek.

á AB fonları ve özel sektör desteği oluşturulacak.

á Gül, belirlenen takvim ile birlikte artık her konuşmasında trafik güvenliğinden sözedecek ve trafik bilincinin artırılmasına hizmet eden her kampanyaya da destek verecek. Böylelikle trafik güvenliğini hep gündemde tutacak.

Cumhurbaşkanığı himayesindeki trafik güvenliği projesi ise şöyle işleyecek. Bir kere bir çalışma ve yürütme kurulu oluşturulacak. Projenin kurgusundan ise Gazi Üniversitesi Rektör Prof.Dr.Kadri Yamaç ile Rektör Yardımcısı Prof.Dr. Süleyman Pampal sorumlu olacak. Çalışma kurulunda gönüllü olarak yer alacak sektör temsilcileri yürütmeyi sağlayacak. 2.Kuşak temsilciler ise mesajları kamuoyuna iletecek medya ve basın olacak. Umarım Cumhurbaşkanı Gül'ün önderliğindeki bu proje sosyal sorumluluk bilinciyle lafta kalmaz ve büyük bir destekle hayata geçirilir. Aksi takdirde, trafik kazalarında kaybettiğimiz canların sayısının katlanarak artması işten bile değil.

'Türkiye Kaza Noktaları Şampiyonası' düzenleniyor

Trafik Mağdurları Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Proje Koordinatörü Ali Rıza Değer, Cumhurbaşkanlığı Gül'ün himayesindeki trafik güvenliği konusunda hazırladıkları projeyi geçtiğimiz hafta bizlerle paylaştı. Değer, Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 2007 yılı raporuna göre Türkiye'de meydana gelen trafik kazalarının yüzde 12'sinin yerleşim yerleri dışındaki yollarda meydana geldiğini söylüyor. Buralarda meydana gelen kazalarda ölenlerin sayısı ise toplam ölen sayısının yüzde 65'ini oluşturuyormuş. İnanılır gibi değil. Yaralananların oranı ise toplamın yüzde 35'iymiş. Ali Rıza Değer, bu konuda şunları söylüyor: "Yerleşim yerleri dışında meydana gelen bu kazalar, genellikle Karayolları ve Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından devamlı olarak açıklanan "KAZA/KARA/KÖR NOKTALAR"da olmaktadır. Böyle önemli 'Kaza Noktaları'nın varlıklarını bilmelerine rağmen, benzer kazaların, yaralanmaların ve ölümlerin aynı yerlerde sürekli tekrarlanması bizleri, mağduriyetleri önlemek için bir şeyler yapma noktasına getirmiştir. Biz özellikle bu noktaları sürücülerimize, O bölgelere yaklaştıkca mutlaka hatırlatacak olan 'Kara Mizah' projemizle aşmak istiyoruz."

Değer bahsettiği kara mizah projesenin adı, "Türkiye Kaza Noktaları Şampiyonası." Projenin Mayıs ayında başlayıp, sonuçlarına göre 2010 yılına kadar sürmesi amaçlanıyor. Projenin amacı şöyle; "Emniyet ve Karayolları tarafından belirlenen kaza noktalarına, bu bölgede hayatını kaybedenler için bir çeşit 'Anma Yapıtları' yaptırılacak ve bu kaza noktalarına yaklaşırken, sürücüleri uyarmak için uygun görülecek yerlere 1 veya 2 kilometre öncesinden panolar yerleştirilecek."

Değer, proje çalışmaları hakkında ise şunları söylüyor: "Biz Karayolları ve Emniyet'ten aldığımız istatistik bilgilere ve kaza sayılarına göre, bu noktalar arasında 'Kara Mizah' yaparak Türkiye şampiyonası düzenleyeceğiz. Tabiki sanal anlamda. Daha sonra Trafik Haftası ve Seyahat Sezonu öncesi Kaza Noktaları Şampiyonu'nu kamuoyuna açıklayacağız. Kaza Noktaları'na astığımız panoların içine de, esprili bir şekilde, "Şampiyon olmamız engellenemez. 2007 Türkiye 3'üncüsü. 8.750 Kaza" şeklinde yazılar yazacağız. "Anma Yapıtları'na ise, "Bu noktada meydana gelen kazalarda hayatını kaybeden vatandaşlarımızı rahmetle anıyoruz" yazacağız. Ali Rıza Değer'in bahsettiği proje gerçekten dikkat çekici. Türkiye'de ilk defa kimsenin birinci olmak istemeyeceği bir kampanya düzenleniyor. Umarım, bu proje sonrasında, o kaza noktalarının yer aldığı bölgeleri yönetenler, şampiyon olmamak için mücadele verirler ve kazaların sayısı düşer.
Yazarın Tüm Yazıları