Krizi ailenin çocukları aştı, 45 ülkeye renkli kozmetik satıyor

İTALYA’da doğan FlorMar’ı Türk kozmetik markası haline getiren Şenbay ailesi, 45 ülkeye ihracat yapıyor.

Baba Sami Şenbay’ın kurduğu şirkette, 1997’den beri oğulları Cem ve Alp Şenbay işin başında yer alıyor. 1994 krizini başarıyla atlatan Şenbay kardeşlerin hedefi, bu yıl 50 milyon YTL ciro elde eden şirketi, 2010 yılında 100 milyon YTL’lik ciroya ulaştırmak.

TEKSTİL sektöründe Şenbay markalı gömlek üretirken kozmetik sektöründeki boşluğu gören Sami Şenbay’ın 34 yıl önce kurduğu Kosan Kozmetik, artık dünya kadınları için makyaj ve cilt bakım ürünleri üretiyor. 1994 krizinde neredeye kapanma noktasına gelen şirket, bugün ikinci kuşağın yönetiminde FlorMar markasıyla 45 ülkeye ihracat yapıyor. 1997’den beri işin başında Sami Şenbay’ın iki oğlu Cem ve Alp Şenbay var. Şenbay Kardeşler’in babası, kozmetik işine girmeye karar verdiğinde 1972 yılında, İtalya’daki FlorMar markasının lisansını alarak üretime /images/100/0x0/55ea1eeff018fbb8f86c805fbaşlamış. Ancak İtalyan firmanın kapanma noktasına gelmesi üzerine Şenbay, FlorMar’ın tüm dünya haklarını satın alarak iş hayatında yeni bir kapıyı aralamış. Sonrasında ise, birçok krizle karşılaşan baba Şenbay 94 krizinde şirketi küçültmüş ve sadece ojeyle yoluna devam etmiş. 97’de ise şirketi, o yıllarda henüz 18 ve 20 yaşlarında olan iki oğlunun ellerine bırakmış. İkinci kuşak yeni yatırımlar yapmış, ürün yelpazesini çoğaltmış ve yeni pazarlara yönelmiş.

YENİ HEDEF AVRUPA’DAKİ ZİNCİRLER

Artık İtalyan menşeli bir Türk markası olan FlorMar’ın üretimi 3 milyon adetten 40 milyon adete çıkmış. 45 ülkeye ihracat yapıyor. Avrupa’da özellikle İngiltere, Almanya ve İtalya’da zincir mağazalara girmeyi planlıyor. Alp ve Cem Şenbay’ın hedefi, bu yılı 50 milyon YTL ile kapatması beklenen şirketi, 2010 yılında 100 milyon YTL ciroya ulaştırmak. Kosan Kozmetik’in genç patronları Cem Şenbay ve Alp Şenbay ile renkli kozmetik sektörünü ve İtalyan markasıyken bir Türk markası olan FlorMar’ı konuştuk.

Renkli kozmetik pazarının büyüklüğü nedir?

- Türkiye’de renkli kozmetik pazarı henüz çok küçük. Burada büyük potansiyel var. 2004 yılında 81 milyon dolarlık bir hacime ulaşan pazar, bir önceki yıla oranla yüzde 16 büyüdü. 2001 krizinden itibaren sektör üç yıl boyunca küçülmüştü. 2009 yılında renkli kozmetik pazarının 115 milyon dolara ulaşması bekleniyor.

Pazarın büyümesinde neler etkili oldu?

- Çalışan kadın sayısındaki artış ve çalışan kadının görüntüsüne önem verir hale gelmesi pazarın büyümesinde en önemli rolü oynuyor. Eğitimli kadınların sayısındaki artışın bilinçli tüketimi sağlaması, genç nüfusun kişisel bakım ürünlerine yönelmesi, perakende noktalarının kırsal kesime yoğunlaşması. Ayrıca krizden sonra yüz ve göz makyajında daha önce yabancı marka kullananların da daha uygun fiyatlı yerli üretime yönelmesi de pazarı büyüttü.

FlorMar’ın Türk sanayiine katılma öyküsü ne zaman başladı?

- Aile şirketi olarak Flormar’dan önce tekstildeydik. Babamız Sami Şenbay, Şenbay gömleklerini üretiyordu. Şenbay markalı gömlekler hálá mevcut ama babamız yıllar önce o sektörden çekildi. Kozmetikte Türkiye’de büyük bir boşluk gören babamız ve dayısı 1974’de İtalya’da Milano’daki FlorMar’ı bulmuşlar. Patent sözleşmesi yapıp lisanslı üretime başlamışlar. O zaman marka İtalya’da çok iyi bir noktadaymış ve 36 ülkeye ihracat yapıyormuş. O ojeyle başlamışlar. Kosan Kozmetik’in ürettiği FlorMar Türkiye’de oje markası olarak zihinlere kazınmış. 1984’lere gelindiğinde İtalya’daki firma kapanma noktasına gelmiş ve aile şirketimiz 86’da markanın tüm dünya haklarını satın almış. 94 krizi şirketi derinden etkiledi küçüldük. Babamız, 8 yıl önce de FlorMar’ın yönetimini bize verdi.

Krizin ardından şirketinizi yeniden nasıl büyüttünüz?

- Henüz 18-20’li yaşlardayken işe başladık. 94’te krize yakalandığımız için sermaye küçülmüş, ürün portföyü de aynı oranda daralmıştı. İşleri yeniden ele aldık. Ojemiz oturmuş bir markaydı. Bu arada ojede birçok yeni marka çıkmıştı. Ancak o dönemde tutunabilen tek marka FlorMar olmuştu. Bundan cesaret alarak renkli kozmetikte büyümek için tek farla başlangıç yaptık.

Tırnak ürünleri pazarı en sağlıklı büyüyor

Türkiye’de makyaj malzemeleri tüketiminde nasıl bir dağılım var?

-
2009’da göz makyajı pazarının yüzde 46’lık artış ile 46 milyon dolarlık bir büyüklüğe sahip olması bekleniyor. 2009 yılında dudak ürünleri pazarının yüzde 41 büyüyerek, 34 milyon dolarlık bir hacme ulaşacağı tahmin ediliyor. 2004’te tırnak ürünleri pazarı 11 milyon dolar. Pazarın yüzde 65’i oje, yüzde 13’ü oje çıkarıcılarını içeriyor. Tırnak ürünleri en sağlıklı büyüyeceği beklenen ürün grubu. 2009’da yüzde 39 artarak 15 milyon dolarlık hacme ulaşması bekleniyor. Tüketici, güzellik merkezlerinde yapılan tırnak bakımına para harcamak yerine evde kendi yapmayı tercih edecek. Bu sebeple tırnak bakım ürünleri önem kazanacak.

Türk kadını makyajda göze ağırlık veriyor

Türk kadını en çok hangi makyaj malzemelerini kullanıyor?

- Türk kadını için makyajda öne önemli konu göz. Türk kadını makyajda göze çok ağırlık veriyor. 2009’da yüzde 46 ile en fazla bu pazarın büyüyeceği tahmin ediliyor. Göz makyajı pazarında en çok satan ürün rimel. Özellikle genç kitlede far ikinci sırada. 2004 yılında dudak ürünlerinin yüzde 75’ini ruj oluşturuyor.

Dünyada 45 ülkeye FlorMar ile gittik

İhracata ne zaman yöneldiniz?

- 45 ülkeye uğraştık. Kendi markamız olan FlorMar’la ihracat yapıyoruz. Milano’da doğan FlorMar, şu anda bir Türk markası olarak dünyaya ihracat yapıyor. İkinci bir marka yaratıp yaratmamayı da aramızda çok tartıştık ama sonra bütün ağırlığımızı FlorMar’a vermeyi kararlaştırdık.

ALP ŞENBAY

1976 İstanbul doğumlu. İlkokulu Kültür Koleji’nde, ortaokulu Boğaziçi Lisesi’nde okudu. Eseniş Lisesi’nden mezun. ABD’de dil eğitimi aldıktan sonra para piyasalarını öğrenmek için bir aracı kurumda bir yıl çalıştı. Aracı kuruma ofis boy olarak girdi ancak daha sonra dealerlık yaptı.

CEM ŞENBAY

1974 İstanbul doğumlu. İlk ve Ortaokulu Kültür Koleji’nde okudu. Los Angeles’ta başladığı lise öğrenimini ise Eseniş Lisesi’nde tamamladı. Daha sonra öğrenimini Bilkent Üniversitesi Bankacılık ve Finans Bölümü’nde devam ettirdi. Üniversiteden sonra Flormar’da yönetici olarak çalışma hayatına başladı.
Yazarın Tüm Yazıları