Koleksiyonerlerin ardındaki danışmanlar

Rh+ art magazine(*) 100. sayıya ulaştı. Bir sanat dergisinin 100 sayı çıkarması, aynı düzeyi koruyarak yayın hayatını sürdürmesi önemli ve ihmal edilmemesi gereken bir çaba. Başarı bir o kadar. Sanatçılar, eleştirmenler bu sayı için düşüncelerini belirtmişler.

Haberin Devamı

Özel Sayı’da iki dosya ve bir yazı ilgimi çekti. Birinci bölüm; Türkiye’nin Koleksiyonerleri başlığını taşıyor. Soruşturmaya cevap veren ve listede yer alan adlar: Can Elgiz, Murat Ülker, Mete Bora, Hüsnü Güreli, Nezih Barut, Öner Kocabeyoğlu, Çakmak Turgay, Nezih Çavuşoğlu, Lucien Arkas.
Hiç kuşkusuz bu liste uzayabilir, en azından ben bazı adları bu listeye ekleyebilirim. Yazının başında soruşturmayı yanıtlayanların adlarını buraya aldıklarını yazmışlar. Yani söyleşi dosyası bu.
Can Elgiz, söyleşisinde meraklısına bir not iletiyor: “Sanat eserinden önce kitap almak lazım. Bilgi sahibi olamadan ilgi sahibi olunmaz derler. Önce bilgileneceksiniz sonra ilginizin neye olduğunu anlayacaksınız”.
Murat Ülker
kendi konumunu şöyle tanımlıyor: “Sanatla yakından ilgilenmeme rağmen kendimi bir koleksiyoner olarak değil sanatsever olarak ifade etmek isterim”.
Mete Bora, ”Koleksiyonerlik keyiftir, tutkudur, karasevdadır”
diyor.
Hüsnü Güreli,”Ben modern ve çağdaş sanatçılardan eser alıyorum. Dört yüz civarında eserim var. Yüzde 90’ı resim, yüzde 10’u da Azade Köker’in heykelleri” cümlesiyle koleksiyonunu açıklayarak soruyu cevaplıyor.
Nezih Barut’a göre, “Koleksiyonerlik doğuştan gelen bir özelliktir ve kişinin kendisini yansıtır”. Papko/Öner Kocabeyoğlu koleksiyonerliğe, “12 yıl önce müzayededen satın aldığı bir Selim Turan tablosu ile başlamış”. Çakmak Turgay ise koleksiyonerliğe nasıl başladığını, ”90’lı yıllarda tuğralı gümüş, objeler ve küçük ebatlı resimler aldım” sözleriyle anlatıyor.
Nezih Çavuşoğlu koleksiyonerliği şöyle tanımlıyor: “Koleksiyon yapmak bir kültür işidir. Bir keyiftir. Ayrıcalıktır ama derin bilgi gerektirir”. Lucien Arkas, bine yakın eserden oluşan geniş bir koleksiyona sahip, koleksiyonerliği bir toplama uğraşısı olarak görmüyor. Koleksiyonla ilgili Mimar Niko Filidis yönetiminde uzmanlar çalışıyor.

* * *

Haberin Devamı

KOLEKSİYONERLİK konusunda benim ve eminim ki birçok okurun aklına takılan başka sorular var!
- Koleksiyonerlerin danışmanları kimler?
- Sadece kendi zevklerinin doğrultusunda mı seçim yapıyorlar, fikirlerine veya estetik bilgisiyle, uzmanlığına güvendikleri danışmanları var mı?
- Belli bir dönemin eserlerini mi tercih ediyorlar?
- Danışmanları ne kadar etkili oluyor?
- Tamamen danışmanlara bırakıyorlar mı eser seçimini, kendilerinin kişisel zevki ne oranda etkili oluyor?
İnsan merak ediyor. Koleksiyonerlerin ardındaki danışmanları, doğrusu öğrenmek isterim. Sanatsever kamuoyu da bu duyguma katılacaktır.
Derginin diğer önemli yazısı; Abdülkadir Günyaz ile yapılan konuşma.
Diğer dosya da Kaya Özsezgin’in editörlüğünde hazırlanmış olan Günümüzde Sanat Eksperliği. Bu konuya daha sonra detaylı olarak değineceğim. Koleksiyon ve sanat dünyasının önemli bir konusu...

* * *

Haberin Devamı

DERGİYE uzun ve başarılarla dolu bir yayın hayatı diliyorum.

(*) rh+ art magazine, % 100 Sanat, Özel Sayı, Türkiye’nin Güzel Sanatlar Dergisi, 2013, Haziran-Temmuz-Ağustos.

Yazarın Tüm Yazıları