Hibrid kibrit bitti, artık elektrikli oto üretimi geliyor

PAZARTESİ akşamı saat 21.00, Türk Hava Yolları’nın (THY) Frankfurt (Almanya) uçağındayız...

Haberin Devamı

Uçakta dış ticaretten sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan ile Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün var... Hemen arkalarında Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu ve Renault-Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar oturuyor.

Renault, Çağlayan ve Ergün’ü dün dünya medyasına kapılarını açan Frankfurt Motor Show’a davet etmiş, kendilerine verilen önemli ipuçları doğrultusunda kabul etmişler.

Çağlayan ve Ergün’e sordum:

- Yurtdışında ilk kez mi bir oto fuarına katılıyorsunuz?

İkisinin de yanıtı aynı oldu:

- Evet...

- Hükümetin iki bakanını Frankfurt’a çeken önemli bir şey olmalı...

Tarık Tunalıoğlu ve İbrahim Aybar onayladı:

- Elbette... Yarın (dün) öğlen saatlerinde göreceksiniz...

Sonra Zafer Çağlayan konuyu elektrikli otomobillere getirdi:

- Türkiye’de artık elektrikli otomobil üretiminin gündeme gelmesi gerekiyor. Ben Murat Günak’ın tasarladığı aracı denedim.

Haberin Devamı

- O aracın seri üretimi için bir çalışma var mı?

- Hükümetimizin çıkardığı Ar-Ge Yasası’nın bu konuda çok katkısı olacak... Ama bizim için önemli olan otomotiv üreticilerinden birinin artık Türkiye’de elektrikli otomobil konusunda öncülük etmesi... Belki de Renault bunu yapar...

Tunalıoğlu ve Aybar, heyecanla onayladı... Çağlayan sürdürdü:

Hibrid kibrit bitti, artık elektrikli oto üretimi geliyor

- Vahapcığım biz Frankfurt’a gelin almaya gidiyoruz...

- Renault, Türkiye’de elektrikli otomobil üretimine baÅŸlayacağını mı açıklayacak fuarda...   Â

TunalıoÄŸlu ve Aybar gülümsedi: Â

- Siz Mercedes’in davetiyle geliyorsunuz ama saat 13.15’te Renault standında olun.

- Hükümetten iki Bakan’ı ikna edebildiğinize göre elektrikli otomobil üretimine kesin başlıyor olmalısınız...

Tunalıoğlu, temkini elden bırakmadı:

- Büyük olasılıkla...

Çağlayan benzetmeyi yineledi:

- Biz gelin görmeye gidiyoruz ama alıp Türkiye’ye getireceğiz.

Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün de Çağlayan’ı başıyla onayladı. Çağlayan ardından elektrikli otomobillerin önemine değindi:

- Artık hibrid, kibrit yok. Türkiye doğrudan elektrikli otomobile geçecek...

Haberin Devamı

Atatürk Havalimanı VIP Salonu’nda uçak saatini beklerken Tunalıoğlu, Oyak Renault’ya ilk girdiği dönemi anımsatıp, şöyle demişti:

- 27 yıl önce Oyak Renault’da mühendis olarak göreve başladığımda günde 90 otomobil üretiyorduk. Bize müthiş bir rakam gibi geliyordu.

- Ya ÅŸimdi?

- Saatte 60 otomobil üretiyoruz. Yani, dakikada bir otomobil...

Global kriz biraz duraksatsa da Türk otomotiv sektörü önemli atılımlara imza atıyor.

Ford Otosan, Tofaş Fiyat, Toyota, Hyundai sürekli yeni modellerle Türkiye’de üretimin dünyaya parmak ısırtacak kalitede olduğunu ortaya koyuyor.

Şimdi Oyak Renault, elektrikli otomobille yarışı bir başka noktaya taşıyor.

Bize de onları alkışlamak düşüyor...

Haberin Devamı

 2020’de üretilen araçların yüzde 20’si elektrikli olacak

 OYAK Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu’na elektrikli otomobillerde şarj sorununu anımsattım:

- Artık o sorun da çözülüyor.

- Nasıl?

- Önümüzde üç seçenek var. Normal 220 voltla şarj uzun sürüyor. Daha güçlü elektrikle şarj süresi yarım saate inebiliyor.

- BaÅŸka?

- Bir de hızlı akü değişim noktaları oluşturmak mümkün. Bu noktalarda 3 dakikada 150 kiloluk aküyü değiştirmek mümkün.

- Aküyü nereden alacaksınız?

- Parçalar gelecek, Türkiye’de toparlanacak.

Devlet Bakanı Zafer Çağlayan araya girdi:

- Türkiye’de çok iyi akü üreten şirketlerimiz var. Zamanla onlarla işbirliğine gidip, katma değer oranımızı yükseltmelisiniz.

Haberin Devamı

Sonra Renault- Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar bir oran verdi:

- 2020’de dünyada üretilen araçların yüzde 20’si büyük olasılıkla elektrikli olacak. Trend oraya doğru gidiyor.

Frankfurt’ta kalacağım otele gidince CEO Ali Bilaloğlu başkanlığındaki Doğuş Otomotiv ekibiyle karşılaştım. Mercedes-Benz Türk’ten Tülin Steinhauser’le sohbetlerine katıldık. Bilaloğlu, elektrikli otomobiller konusunda daha temkinliydi:

- Bence elektrikli otomobiller daha çok şehiriçi kullanıma dönük olacak. Uzun yol için çok öne çıkamayacak.

Frankfurt Motor Show’dan görünen o ki, dünya devlerinin elektrikli araç yarışı kızışacak...

Yazarın Tüm Yazıları