Edebiyat dergilerinde Yaşar Kemal

YAŞAR KEMAL'in yeni romanı Karıncanın Su İçtiği yayınlanınca, tanınmış dört edebiyat dergisinin kapak fotoğrafı oldu.

Hürriyet Gösteri, Adam Sanat, Adam Öykü ve Virgül'de onun kitabı/kitapları üzerine incelemeler, konuşmalar yayınlandı.

Hürriyet Gösteri'deki konuşmasında, ‘‘Roman, sanatlar içinde, belki de insanları en etkileyen sanattır. Okuyucu romanlarda kendi yaratıcılığının farkına varır. Bu, insan için en büyük mutluluktur. Romanı sevmeyen insana da okutabiliriz’’ diyor.

Osman Şahin de gene aynı dergide, ‘‘Geniş Yataklı Bir Nehrin Akışı’’ başlıklı yazısında, Yaşar Kemal'in yazma biçiminin bir özelliğine dikkati çekiyor:

‘‘Yaşar Kemal'in sayısız zenginlikteki olayı, insanı, davranışı, öyküyü, ayrıntıyı içinde barındıran romanlarında tipler yaşamın değişen koşullarına göre bazen olumsuz, bazen de sıcacık, umulmaz bir duyarlıkta karşımıza çıkıyor. Bazen en göze batmayan kişiler bile roman içinde her an gelişmeye hazır tiplermiş gibi bekliyor. Okurda bir başka zengin hayatı uyandırıyor.’’

* * *

ÖZDEMİR İNCE,
‘‘Bir Şair Olarak Yaşar Kemal'in Portresi’’nde (Adam Sanat) onun eserlerindeki şiirsellikten yola çıkıp üslubu üzerine ilgi çekici bir saptamada bulunuyor:

‘‘Yaşar Kemal'in bir çınar yaprağını yere düşürmek için kırk sayfa yazdığını söylerler. Eğer Yaşar Kemal bir yaprağın düşüşünü gerçekten kırk sayfada yazıyorsa, yazabiliyorsa, bir düşme eyleminin içine bütün evreni, bütün mekán ve zamanları sığdırmış demektir. Tıpkı bir pirinç tanesinin üzerine koskoca bir ayeti sığdıran nakkaş gibi...’’

Feridun Andaç
da, gene Adam Sanat'ta, ‘‘Yaşar Kemal'in Sözlerinde Yaşamak’’ adlı konuşmasının girişini şöyle yapmış:

‘‘Onun anlatısına yüzünüzü döndüğünüzde, yeryüzünün bütün renklerini görür, seslerinin ipiltisini hissedersiniz. Nerede, ne zaman olursa olsun açıp bir kitabını okumaya yöneldiğinizde; dilinin şenliği, sözünün çağıltısı alır sizi içine.’’

‘‘Denizde Bir Babil Kulesi’’
adını taşıyan Virgül'de yayınlanan yazısında A.Ömer Türkeş, Yaşar Kemal'in güncel sattırma yöntemlerinden ayrı durmasına değinerek, yerini belirliyor:

‘‘Herhalde kendisini, yazarlığını ve ürününü pazarlamaya ihtiyaç duymadığından olmalı, Yaşar Kemal yeni romanı Karıncanın Su İçtiği'ni billboard'sız, reklam filmsiz, kokteylsiz, yani neredeyse tanıtımsız bir biçimde buluşturdu okuyucusuyla.

Ancak yazarlık kariyerinin ellinci yılına denk gelen bu romanı ile hem ustalığını bir kez daha sergiledi, hem de edebi değerin vitrinlere çıkmakla bir ilişkisi bulunmadığını hatırlattı!’’

* * *

KARINCANIN SU İÇTİĞİ'
ni okumadınızsa yazımdaki alıntılardan sonra içinizde mutlaka okuma isteği uyanacak.

Çünkü eleştirmenler salık veriyor bu romanı.
Yazarın Tüm Yazıları