Devlete büyük uçak gerekli mi? EVET

Devlet uçakları filosuna yeni katılacak Airbus A330-200 tipi uçağa diplomatların neden ihtiyacı var?

Haberin Devamı

Türkiye Cumhuriyeti devlet uçakları filosuna yakında Airbus A330-200 tipi uzun menzilli, çift koridorlu büyük bir uçak katılıyor.
Şu soru zaman zaman gündeme geliyor:
Bu kadar büyük bir uçak gerekli mi?
Bu sorunun cevabı hiç tartışmasız, ‘Evet’Â
Turgut Özal zamanından başlayarak iş dünyası ya da kalabalık ekiplerle bir başka ülkeye yapılan çıkarmalar her zaman iyi sonuçlar verdi. Hem ticari hem de siyasi çok ciddi başarılar elde edildi.
Şimdi filoya katılacak A330 tipi uçakla Cumhurbaşkanı ya da Başbakan kalabalık bir ekiple yolculuk yapabilecek. Bu sayede ikide bir THY filosundan bir uçak seferlerden çekilmeyecek. Bir uçağın THY filosundan kiralanarak bile olsa çekilmesi seferleri ciddi biçimde etkiliyor, astarı yüzünden pahalıya geliyor. Geçen günlerde Türkiye’ye resmi ziyaret yapan Almanya Başbakanı Merkel’in de bir A340 uçağını kullanması da çok normal.
İÇİNDE NELER VAR?
THY’nin aldığı A330 uçakları ile birlikte özel pazarlıkla ve özel fiyatla üç yıl önce siparişi verilen, geniş gövdeli A330-243CJ tipi uzun menzilli uçağın imalatı Fransa’nın Toulouse kentindeki Airbus fabrikasında tamamlandı. İlk test uçuşu Temmuz 2011’de yapıldı. Ardından A330 kabin modifikasyonu için ABD’de San Antonio/Teksas’taki Gore Design şirketine gönderildi.
TC-TUR tescil işaretine sahip uçağın yolcu kapasitesi 90. İçinde toplantı salonu, özel dinlenme alanlarının yanı sıra kalabalık uçuşlarda kullanılacak, first class koltuklarından oluşan bölüm de yer alıyor. Kablosuz internet sisteminin yer aldığı uçakta füzesavar donanım da var. Uçağın ekstra yakıt tanklarıyla menzili 15 bin 400 kilometreye çıkıyor. Yani İstanbul’dan Los Angeles’a tam dolu olarak uçabiliyor. Avustralya kıtasına da gidebiliyor. Böylece bu uçakla İstanbul’dan direkt Tahiti hariç her yere uçulabilecek.

Haberin Devamı

Hangi ülkenin kaç VIP hava aracı var?

ABD: 2 Boeing 747-300, 6 757, 19 737 BBJ, 12 Gulfstream G550, 32 Learjet 35, 32 adet farklı tipte helikopter. Toplam 103 adet.
Arjantin: 1 757, 2 F28, 1 Learjet 55, 3 helikopter. Toplam 6 adet.
Avustralya: 2 737 BBJ, 3 Challenger 604, 18 helikopter. Toplam 23 adet.
Brezilya: 1 A319CJ, 2 Embraer 195, 2 Embraer ERJ-145, 10 Embraer ERJ-145, 3 Learjet 35, 2 Lineage 1000, 23 helikopter. Toplam 43 adet.
Çin: 1 Boeing 747-400 Jumbo Jet, 1 767, 1 737BBJ2, 35 helikopter. Toplam 38 adet.
Danimarka: 3 Challenger 604, 5 helikopter. Toplam 8 adet.
Fransa: 4 Falcon 50, 2 Falcon 900, 2 Falcon 7X, 2 Airbus A319 CJ, 3 Airbus A310-300, 2 Airbus A340-200, 2 A330-200, 15 helikopter. Toplam 32 adet.
Ä°talya: 3 A319CJ, 4 Falcon 50, 5 Falcon 900, 14 helikopter. Toplam 26 adet.
Japonya: 2 Boeing 747-400 Jumbo Jet, 25 helikopter. Toplam 27 adet.
Yunanistan: 1 Gulfstream V, 2 Embraer 145, 5 helikopter. Toplam 8 adet.

Haberin Devamı

VIP filonun işletmesi THY’de

VIP filosunda bir A319, iki adet G550, iki adet GIV ve yine iki adet Cessna Citation V tipi toplam 7 jet var. Uçakların sahibi Türkiye Cumhuriyeti. Ancak işletmeyi THY yapıyor. Görev planlama ise Başbakanlık tarafından koordine ediliyor.
THY bünyesinde Genel Havacılık VIP Uçak Müdürlüğü’nde görevli 22 kaptan pilot ve 18 kabin memuru bulunuyor. Pilot veya hostesler normal yolculu hava yolu seferlerine gitmiyor. Tüm eÄŸitim standartları THY kurallarına göre yapılıyor. Uçakların bakımlarından THY Teknik içindeki özel birim sorumlu.Â

Devlet filosu hava araçları

TC-ANA 36 yolcu kapasiteli

Benim de uçtuğum TC-ANA tescilli Airbus A319 Corporate Jet (CJ) şimdilik 7 uçaktan oluşan filonun en büyüğü. 2000 model. İtalyan Hava Kuvvetleri envanterindeydi. Dönemin Başbakanı Berlusconi tarafından kullanıldı. Türkiye uçağı 2005’te satın aldı.
A319’un koltuk kapasitesi 36. Her uçuşa 3 pilot ve 5 kabin memurundan oluşan ekip gidiyor. Uzun seferlerde ekibe bir pilot ve bir kabin memuru ekleniyor.
Uçak, gövde altındaki 3 ekstra yakıt tankı ile 9 saat havada kalabiliyor. Yaklaşık 8 bin kilometre menzili ile İstanbul’dan kalktığında Kanada kıyılarına kadar ulaşabiliyor. ABD’de herhangi bir noktaya uçmak için teknik iniş yapılıyor. Yani yakıt alınıp yeniden uçuluyor.
A319, 2000 yılının teknolojisini taşıdığı için kabinde internet sistemi yok. İşletici THY, yeni A330 geldikten sonra bu uçakta gerekli değişiklikleri yapacak. Geniş ve hantal yapılı koltuklar da değişecek.

Haberin Devamı

GULFSTREAM 550
TC-DAP ve TC-KOP tescilli Amerikan yapımı iki uçak, Ä°stanbul-Los Angeles arasında duraksız uçabiliyor. Her birinin yolcu kapasitesi 16.Â

GULFSTREAM GIV
TC-ATA ve TC-GAP Turgut Özal döneminde alındı. 25 yıllık. 14 koltuklu.

CESSNA CITATION V
TC-LAA ve TC-LAB DHMİ’nin kalibrasyon uçaklarıydı. Kabini 8 koltuklu hale getirildi.

Helikopter filosu

Sikorsky S-92 tipi TC-OBA helikopterini Emniyet Genel Müdürlüğü işletiyor. İki S-92 daha alınacak. İlki bu ay geliyor. Ayrıca 7 adet orta kapasite helikopter için ihaleye çıkıldı.

Hangar nisanda açılacak

Ankara Esenboğa Havalimanı’nda yapımı süren hangar, devlet filosundaki uçak ve helikopterlere hizmet verecek.

Yazarın Tüm Yazıları