41 milyon dolarlık mendil pazarında ıslak-kuru yarışı

OTOMOBİLDE arka camdan ön kapı ceplerine "dik durmayı sağlayan ikinci kapak"la geçen mendilde canlanma işlevsel ürünler de yarattı.

Doğa desenleriyle evleri, çizgi film karekterli ambalajla çocukları, güneşte solmayan ürünlerle bahçeleri, daha fazla emen 3 katlı ürünlerle de ofisleri hedef alan firmalar, 41 milyon dolarlık pazarda ıslak mendilin kaptığı payı geri almaya çalışıyor.

TEMİZLİK kağıdı üreticileri, ambalajlara ikinci bir kapak ekleyince, ıslak mendile kayan kutu mendil pazarının yeniden canlanmasını sağladılar. Bu ikinci kapak sayesinde dik konumda da kullanılabilme özelliği kazanan kutu mendiller, bir anda otomobillerin arka camlarından kurtulup, ön kapı ceplerine sığmayı başardı. Böylece, sürücülerin dik konumdayken otomobil kapı ceplerinden rahatça kullanabilmesi, yılık hacmi 2 milyon dolarda kalan kutu mendil satışlarının son yıllarda yeniden canlanmasına neden oldu. Sürücülerden sonra şimdi doğadan esinlenerek hazırladıkları desenlerle evleri, çizgi film karekterli ambalajlarla çocukları, güneşte solmayan ürünlerle bahçeleri, emici özelliği fazla olan 3 katlı ürünlerle de ofisleri hedef alan kutu mendil üreticileri, bu ürünlerle 200 ton olan yıllık üretimi daha da artırmayı amaçlıyor.

İKİSİ 41 MİLYON DOLAR: Kağıt mendille birlikte yıllık pazar hacmi 21 milyon dolara ulaşan kutu mendil üreticileri, 3 yıl gibi kısa bir sürede 450 farklı ürünü piyasaya süren ıslak mendil üreticileriyle rekabet etmekte zorlanıyor. Yoktan 20 milyon dolarlık dev bir pazar oluşturan ıslak mendil üreticileri, Türk tüketicilerine yılda 10 milyon paketlik satışı gerçekleştiriyor. Bunun sonucunda, ıslağı, kağıdı, kutusu derken, mendilde 41 milyon dolarlık bir pazar oluşuyor.

ÇİFT KAPAK BÜYÜTTÜ: İpek Kağıt’ın ürün yöneticilerinden Aylin Çakır, "Türkiye’de kutu mendil kullanımının yüzde 50’si araçlarda gerçekleşiyor. Ancak, kapakların ambalajların üstünde yer alması, kutu mendillerin sadece torpido gözü ya da otomobillerin arka camlarının önünde konumlandırılmasını zorunlu kılıyordu. Böyle olunca da özellikle aracı kullanan sürücülerin seyir halindeyken ürüne ulaşmasını zorlaştırıyordu. Yeni ürünü geliştirirken de amacımız, tüketicilerin araç kullanımı sırasında kutu mendillere bir el mesafesi uzaklıkta erişebilmelerini sağlamaktı. Bu ürün sayesinde 2000 yılında yüzde 55 olan pazar payımız şu anda yüzde 80’lere çıkartmayı başardık. Dünyada ilk kez İpek Kağıt tarafından patenti alınarak pazara sunulan bu ürün şimdi yabancı ortağımız tarafından Avrupa ülkelerinde de pazarlanıyor" dedi.

YENİ ÜRÜNLERLE BÜYÜYOR: Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, ekonomide yaşanan dalgalanmanın ardından geçen yıl 300 milyon dolarlık temizlik kağıdı sektöründe yüzde 7 küçülme yaşandı. Temizlik kağıdı sektöründen yüzde 0.7 pay alan kutu mendilde ise çift kapak uygulamasıyla başlayan büyüme eğilimi, yeni geliştirilen ürünlerle artırılmaya çalışılıyor. Firmalar şimdi, doğadan ve gökyüzünden esinlenerek hazırladıkları desenli dokulu, 3 katlı, ünlü tasarımcıların hazırladığı güneşte solmayan ve çizgi film karakterlerini kapsayan koruma kapaklı yeni ürünlerle farklı yaş gruplarına da ulaşmayı amaçlıyor.

İŞLEVSELLİK KAZANDI: Islak mendilin tüketiminin artmasıyla birlikte küçülme tehlikesiyle karşı karşıya kalan kutu mendil üreticileri, umutlarını şimdi işlevsel ürünlere bağladı. Çift kapakla otomobil sürücülerini, desenli dokuyla evleri, yumuşak dokuyla da çocukları hedef alan üreticiler 3 katlı ürünlerle de emiciliği artırmayı amaçlıyor. Güneşte solmayan ve toza karşı koruma sağlayan polietilen kapaklı ürünlerle de açık ortamlarda kullanımı yaygınlaştırmayı planlıyor.

İlk yerli üretim 1971’de başladı

KAĞIT pazarında kutu mendil üretimini gerçekleştiren ilk firma olan İpek Kağıt, 1971 yılında üretime başladı. Selpak, mendil kategorisine ismini veren marka olarak, jenerik marka olma özelliğini de taşıyor. Kutu mendil sektörüne ikinci ürünü sunan Toprak Kağıt, 1981 yılında faaliyete başlarken, Viking Kağıt, 1997 yılında kutu mendil üretimine girdi. Hayat Kimya’nın kutu mendilleri ise Kasım 2006’dan itibaren pazara sunuldu.

Lüks gibi görülüyor

TÜRKİYE’de temizlik kağıdı tüketiminin gelir seviyesi ile palalel olarak geliştiğini söyleyen Hayat Temizlik Kağıtları Ürün Müdürü Gül Yeşilay, "Toplam pazar içinde oldukça küçük bir paya sahip olan kutu mendiller, lüks tüketim malzemesi olarak görülüyor. Yakın geçmişte ağırlıklı olarak arabalarda kullanılan bu ürünler, bugün evde, ofiste, kısacası yaşamın her alanında kullanılmaya başlandı" dedi.

Çizgi karakterlerle çocukları kucakladı

KUTU mendil firmaları bir yandan piyasaya sundukları yeni işlevsel ürünlerle pazarı büyütmeyen çalırken, bir yandan da çizgi karakterleri kullanarak çocukların ilgisini çekmeye çalışıyor. Selpak, 1996 yılından beri Disney’in temizlik kağıdı pazarında lisanslı ürünlerini satarken, Papia Warner Bross ile yaptığı anlaşma sonucu Looney Tones karakterlerini kullanıyor.

Promosyon ürünleri pazarı etkiliyor

YEREL üreticilerin benzin istasyonlarında dağıtılan promosyon amaçlı kutu mendil üretimi gerçekleştirdiğini söyleyen İpek Kağit Pazarlama Müdürü Viki Motro, "Kutu mendil kategorisinde bizi en çok etkileyen benzin istasyonlarında promosyon olarak dağıttığı markasız kutu mendiller oluyor. Bu ürünlerin kalitesi markalı ürünlere göre düşük" dedi.

Fiyat 1.35-2.5 YTL arasında değişiyor üretim 200 tonu buluyor

FİYAT politikalarında, kutu ve boyutun yanı sıra, içerdiği mendil sayısının da etkili olduğu sektörde, fiyat 1.35 YTL ile 2.5 YTL arasında değişiyor. İpek Kağıt’ın Selpak’la, Hayat’ın Papia’yla, Toprak Kağıt’ın Gala ve Nova’yla, Viking’in Lily’yle rakabet ettiği kutu mendili sektöründe yılda 200 ton üretim gerçekleştiriliyor. Pazarda, İpek Kağıt, yüzde 80’le lider konumda bulunurken, Toprak ve Hayat ikinci sırada yer alıyor, Bu üç firmayı, yüzde 6’lık payla Viking takip ediyor. Kutu mendillerin yüzde 0.7 pay aldığı temizlik kağıdı pazarında, tuvalet kağıtlarının yüzde 47.5 payı var. Peçeteler yüzde 24.4, kağıt havlular yüzde 21.1, kağıt mendiller yüzde 6.3 pay alıyor.
Yazarın Tüm Yazıları